Mossa

#1 - 13 augusti 2011 17:19
Hejsan! idag när jag var ute och plockade kantareller så fick jag syn på en stor grop fylld med vatten, jag såg då att det växte mycket mossa under vattnet och jag undrar då om man kan använda den i akvariumet? eller får jag med mig en massa onödiga bakterier?

MVH Jakob

Tacksam för snabbt svar :)
#2 - 13 augusti 2011 17:22
Min teori är att det inte är mossa som skulle klara sig permanent under vatten, utan skulle nog ruttna bort efter ett tag. Den stod förmodligen tillfälligt under vatten efter regn eller så. Kan ha fel, men det är min spontana gissning.
#3 - 13 augusti 2011 17:24
Det beror lite på vilken mossa det var, men den kommer troligen att dö om du tar in den i ett akvarium och på så sätt belasta karet...
#4 - 13 augusti 2011 17:36
Det finns mossa som växer under vatten ute i naturen i Sverige, men risken är att du får med in, inte så mycket bakterier, som småkryp. Dessutom är den anpassad för lägre temperaturer än i ditt akvarium.
#5 - 13 augusti 2011 18:00
du kan ju ha den i en hink med vatten från "pölen" och sen byta lite vatten mot akvarievatten, kanske 1liter om dagen. på så sätt ser du ju om den klarar sig i akvariet och eventuella småkryp kan du plocka bort när du ser dom :)
#6 - 13 augusti 2011 19:42
Mumin är på rätt spår, källmossa eller om den möjligen skall heta näckmossa är en prima akvarieväxt på rätt ställe. Rätt ställe är då ett ouppvärmt eller ännu hellre kylt akvarium, i ett uppvärmt kommer den att tyna bort. Det gäller också att det verkligen är rätt mossa och den som är intressant hittar man i strömmande vatten eller i skogssjöar, inte i pölar. Annan mossa kommer inte att uträtta nåt annat i ett akvarium än att ruttna bort.

Källmossan är dock på alla sätt sätt lik javamossa så i uppvärmda akvarier använder man java som fungerar bra där, källmossan tar man till kallvattensburkar.

Annons