Mossa

#1 - 4 januari 2008 18:46
Ska man köpa mossa till räkorna? Och fortsätter den att växa som vilken växt som helst?
#2 - 4 januari 2008 21:40
Ska och ska, men det brukar vara väldigt populärt för dem att krypa omkring och leta efter något ätbart där. Sedan kan räklingarna gömma sig bra i mossan med, och det är inte någon nackdel.
Den breder ut sig där du sätter den, men gräv inte ner den i sanden bara, utan fäst den på en rot eller liknande.
#3 - 4 januari 2008 21:45
Har sett att det finns lite olika mossor. Vilken ska man ta?
#4 - 4 januari 2008 21:46
ta den du tycker är snyggast:) jag skulle nog köpa flame
#5 - 4 januari 2008 21:47
Den du tycker är snyggast :) Själv virade jag fast lite javamossa på en rot i ett av mina kar idag.
#6 - 4 januari 2008 21:52
Bra, då vet jag =)
Hur snabbt växer mossa?
#7 - 4 januari 2008 21:55
DjRoman skrev:
Bra, då vet jag =)

Hur snabbt växer mossa?

Frågan är nog snarare hur långsamt den växer ;) Mossa växer inte direkt fort utan väldigt långsamt. Lika bra att börja med mycket helt enkelt ;)
#8 - 4 januari 2008 21:56
Inte speciellt fort i början, men får den bara fart och trivs så växer den snart ur karet;)!
#9 - 4 januari 2008 21:57
Tror mossa växer bättre om den faktiskt sitter fast i något också och inte bara ligger löst i karet... men jag kan ha fel.
#10 - 5 januari 2008 01:28
Annaica skrev:
Tror mossa växer bättre om den faktiskt sitter fast i något också och inte bara ligger löst i karet... men jag kan ha fel.

Jag är också av den uppfattningen. Eller snarare att den inte gillar att bli flyttad, om den bara flyter men inte "rör" på sig så verkar den inte ha något emot det.
#11 - 5 januari 2008 19:10
Jag hade ett stort växtmoln i mitt kar innan, som bara låg där helt oplanterat. Var hornsärv, najas nånting och javamossan. Sen började javamossan dö...
#12 - 5 januari 2008 19:16
Tycker också mossor växer bäst när den är fäst vid något. Mossor trivs generellt dåligt vid höga temperaturer som 25+.
#13 - 5 januari 2008 19:19
jag tycker nog att javamossa kan växa ganska fort både som lösdrivande och fäst på något. Fast det där är lite olika...vet inte om den har olika perioder när den växer snabbare eller om den gillar att bli ansad...
Satte nyligen javamossa på plattor för att ha som marktäckare på botten. Hade räknat med att det skulle ta en smärre evighet innan det växte något alls. Men på bara några veckor är det 2-4cm hög tät gräsmatta av javamossan. Klippte i den rätt rejält då när jag satte den på plattorna. Kankse är det som triggar den....
#14 - 5 januari 2008 19:22
Paatsu skrev:
Tycker också mossor växer bäst när den är fäst vid något. Mossor trivs generellt dåligt vid höga temperaturer som 25+.

Fast jag har inte doppvärmare i mina räkkar, så det kan inte ha varit det som tog kål på min. Maria the plantkiller...
#15 - 5 januari 2008 22:37
Riccia
det här är min nya favorit. Jag tänker klä den på stenar och liknande och det kommer bli kanonfint. Nåt jag för övrigt har sysselsatt mej med idag är det här
Ricciaklädd kruka Om några veckor kommer man inte se nätet alls utan den Riccian kommer att växa igenom och bli sååå himla snygg :D

Javamossa är oki men jag tycker den är svår att rengöra när man väl satt den på rot eller sten.
#16 - 5 januari 2008 22:46
Riccia är snygg under vatten, men kräver att man ansar den hela tiden. Sedan har den en tendens att flyga runt i akvariet...nästan lika jobbigt som andmat.
#17 - 5 januari 2008 22:54
Den flyger inte runt om man fäster den, ansa är bra då kan man klä flera stenar och rötter ;)
#18 - 6 januari 2008 09:37
surinam skrev:
Javamossa är oki men jag tycker den är svår att rengöra när man väl satt den på rot eller sten.

Det har jag "anställda" som sköter åt mig. Dvärgräkor kallas det visst :D
#19 - 6 januari 2008 11:13
vad är det för nät ni använder till riccian? och var köper man den?
#20 - 6 januari 2008 11:27
sting skrev:
vad är det för nät ni använder till riccian? och var köper man den?

Det ser ut som nätet från en hov.
#21 - 6 januari 2008 11:37
en hov?
#22 - 6 januari 2008 11:42
Ja en sån där grön fiskhov, titta noga på nätet och jämför. Jag kan ha fel men det liknar ett sånt nät.
#23 - 6 januari 2008 11:45
en vanlig håv då eller?
/sting
#24 - 6 januari 2008 11:52
Ja der ser så ut. En sån som man köper i djuraffären.
#25 - 6 januari 2008 12:00
stavas det hov eller håv?
#26 - 6 januari 2008 12:03
Håv, en fiskhåv. Jag slaktade en det som ändå var lite trasig i kanterna.
#27 - 6 januari 2008 12:04
okej då provar jag det när jag gör om i mitt akvarie:)
#28 - 6 januari 2008 12:05
Hov finns bara på hästar etc. ;)

Men det finns myggnät att köpa på Biltema för 25:- och då har man flera meter. Tar ni det tex på en sten som tar ni myggnät runt hela stenen och "bränner " ihop kanterna på undersidan av stenen.
#29 - 6 januari 2008 12:09
aa jag tänkte på en diskhov..
#30 - 6 januari 2008 12:10
Nä men diskhon :D jag märker inte ord, nädå ;)
#31 - 6 januari 2008 12:19
aa hon kanske det heter:)
hur fort växer riccian om den sitter fast och man göder med pmdd?
#32 - 6 januari 2008 12:27
Förmodligen väldigt fort. Det här är första Riccian för mig så nån expert är jag då rakt inte :D Men sen kan man även ha den som flytväxt om man vill, det är den egentligen "till" för men fler och fler använder den att binda fast den på stenar o rötter och jag tycker den ser enormt fin ut. Enligt mitt tycker betydligt fräschare än javamossa. Men det kanske är att jag har dålig erfarenhet av just javamossa. Skit fastnar på den och den är svår att rengöra. Jag vet inte hur annat folk gör för att få den att bibehålla sin fräschhet
#33 - 6 januari 2008 12:40
haha jag gillar inte heller javamossa så mycket min är inte så snygg.. men på guldfisken har den vuxit fast och den är as snygg*wow* jag har riccia som flytväxt just nu men jag ska göra om i mitt kar och bäställa pmdd och då kanske jag ska binda fast den hmm..? fast jag har inte så mycket då får jag kanske låta den växa lite innan..

och innan jag kan göra om i akvariet så måste mina palletyngel växa till sig lite så att jag kan flytta dem..

och växer den fort kan jag kanske byta ut den mot javamossan i räkkaret också:)
/sting
#34 - 6 januari 2008 12:56
Det jag har under nätet är resultatet efter en ansning. Det är korta bitar alltihop. Så med tiden kommer jag kunna fylla botten med flata stenar med det här på.
Kolla det här tex http://s189.photobucket.com/albums/z319/Brante83/?action=view&current=IMG_3617.jpg det är den killen jag köpt den här riccian ifrån :D
#35 - 6 januari 2008 13:48
oj!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

det var betydligt snyggare än javamoss:p:)
#36 - 6 januari 2008 14:03
maria_ skrev:
Fast jag har inte doppvärmare i mina räkkar, så det kan inte ha varit det som tog kål på min. Maria the plantkiller...

Jag har inte doppvärmare i något av mina kar och det är 26-27 i alla, så det kan bli varmt även utan värmare ;)
#37 - 6 januari 2008 15:00
surinam skrev:
Det jag har under nätet är resultatet efter en ansning. Det är korta bitar alltihop. Så med tiden kommer jag kunna fylla botten med flata stenar med det här på.

Kolla det här tex http://s189.photobucket.com/albums/z319/Brante83/?action=view&current=IMG_3617.jpg det är den killen jag köpt den här riccian ifrån :D

Oj vad snyggt ! Kör han med Co2 och Pmdd eller bara med gödning`?
#38 - 6 januari 2008 15:22
IaMtHeJoKe jag har ingen aning
#39 - 6 januari 2008 15:27
Okej, men hur kommer du att köra då?
För riccia vill vell hälst ha co2 vad jag har förstått.
#40 - 6 januari 2008 15:31
jag kommer köra med PMDD, det ska tydligen räcka.
#41 - 6 januari 2008 20:09
IaMtHeJoKe skrev:
Okej, men hur kommer du att köra då?

För riccia vill vell hälst ha co2 vad jag har förstått.

Hade riccia i mitt kar en gång... ingen aning om vad den kom ifrån, en dag var den bara där ^^ Men jag har inte CO2 eller göder med pmdd och den växte ändå väldigt fort. Den blev dock väldigt blek men misstänker att det mest beror på att den flöt och ljuset är starkt.
#42 - 10 januari 2008 17:13
har du några nya bilder på ditt "mossbygge"?
/sting
#43 - 11 januari 2008 17:15
Jag har fått hem lite mossa nu av sorten "Mini tang", om det nu säger nån något. Den satt fastspänd med fiskelina på en träbit.

Ska jag låta den ligga kvar på träbiten och lägga ner allt i akvariet? Så har jag gjort men nu några dar senare så verkar det bildas nått vitt ludd på träbiten, ungefär som att den möglar.
#44 - 19 januari 2008 09:35
hallå! hur gick det med riccian?
#45 - 19 januari 2008 22:50
DjRoman skrev:
Jag har fått hem lite mossa nu av sorten "Mini tang", om det nu säger nån något. Den satt fastspänd med fiskelina på en träbit.

Ska jag låta den ligga kvar på träbiten och lägga ner allt i akvariet? Så har jag gjort men nu några dar senare så verkar det bildas nått vitt ludd på träbiten, ungefär som att den möglar.

Inte ovanligt att rötter "reagerar" så...
#46 - 19 januari 2008 23:15
Så det blir bra efter ett tag? Det mesta av det vita luddet har i alla fall försvunnit nu.
#47 - 21 januari 2008 06:47
surinam skrev:
Riccia

det här är min nya favorit. Jag tänker klä den på stenar och liknande och det kommer bli kanonfint. Nåt jag för övrigt har sysselsatt mej med idag är det här

Ricciaklädd kruka Om några veckor kommer man inte se nätet alls utan den Riccian kommer att växa igenom och bli sååå himla snygg :D

hallå!:p har du ingen ny bild?!:p
#48 - 24 mars 2011 19:14
Vill ha mossa "riccia" tycker jag är fint. Om man binder fast den på en sten/pinne fastnar/fäster mossan på objektet efter ett tag eller? Växer den fast menar jag?

Annons