ahlin skrev:Det finns inget skillnad i svårighetsgrad mellan motoro och leopoldi.....om det är nån skillnad så är det att leopoldin är något aggresivare när den äter vilket är en fördel.
Judas skrev:Verkar som att det animaliska fettet i oxhjärta blir svårsmält, om jag tolkar det hela rätt så kan man driva upp snabbt med det. Summan på kardemumman verkar dock vara att de inte mår allt för bra av det, kan få leverskader el dyl. Håller mig till musslor, räkor, mygglarver och räkmixen tills vidare.
Akvaristen skrev:Grattis till rockan och att den äter så bra!
/David - som inte varit här på zoopet på länge och missat alla rockdiskussioner
Judas skrev:Då pasar jag på att mata på med frågor! Vad kör ni med för filter? Kn man få för mkt flås, eller vad tror ni?
Judas skrev:Danne: Har du diskus med rockan? Hur funkar det och vilken temp kör du på då? Jag skulle mkt gärna ha diskus men trodde att det skulle bli problem med tempen, Diskusen vill väl ha betydligt varmare än rockan?
Judas skrev:Kul, diskus kunde ju vara ett riktigt snyggt komplement till rackarn. Dock får man hoppas att de då inte går samma öde tillmötes som mina skalarer, skall väll inte köpa allt för små diskusar?
Tenkare skrev:Jag vet diskusar som tagit kål på en liten tigerrocka.
Tenkare skrev:Jag vet diskusar som tagit kål på en liten tigerrocka.
Tenkare skrev:Hur stor är den?
Jag har för mig att akvaristen hade en guldsöm ihop med sina.
Men ha bara en hane inga honor, dom blir ganska aggresiva under lek.
Jag har konstaterat att jag inte har plats till ett akvarei med måtten 250cm*125cm*60 cm. Snyft
Judas skrev:Min lokala handlare skulle så sent som i förra veckan hämta en motoro till en kille här i växjö. Så nog har dem rockor allt, vet ej om de listas?
Judas skrev:Nej det är ju möjligt, kan oxå vara så att den är beställd alt bokad så den inte kommer ut på listorna. Hur som helst har dem visst bra fisk efter vad jag har hört. BTW tror faktiskt att jag har bestämt mig för att köpa in 5-6 st tigerfiskar till mitt kar, undrar bara om det går att få tag i lite större ex ngn stans, Ngn som vet? Jag tror att nämligen att de kan vara ett bra alt istället för SA ciklider!
Akvaristen skrev:Jo, har kanske diskuterat det förut :)...
Hoppas det kommer upp igen...
Judas skrev:Nej då, jag är här! Har en lite fråga oxå! Hur länge brukar rockor ha dubbla gaddar? Jag menar innan han fäller den gamla. Min rocka har haft två i flera veckor nu, nu är den nya 2/3 av den gamlas längd
Akvaristen skrev:Hej allihopa det var ett tag sedan!
Vad jag vet så producerar cellerna i huden på taggen giftet så en tagg utan hud bör inte ha gift på sig. möjligtvis att det kan sitta kvar lite...
Nu har jag börjat inse att det är svårt med att ha kvar rockorna nu när jag studerar :( tror det är dags att göra sig av med dem...
Vad tror ni att man kan få för ett lekpar motoro i 30cm klassen och en unge? Ni ska bara veta vad det tar emot men vad ska man göra. Får skaffa mig nya i framtiden.
/David
Judas skrev:Jag själv tycker nog att lite bättre flås skulle vara kul på vattnet, har ngr malar som upskattar detta i baljan. Nu till Dannes rocka: tips för den heta rockan? Jag köpte mig 2 st damm musslor för ett tag sedan, dessa har figurerat typ som aktivitetsbollen till en hund. Rockan kämpar och härjar med dessa tittt som tätt, musslorna stänger igen och lite skav på skalet är det enda som händer. Men rockan håller sig aktiv med att pilla med dessa titt som tätt. Kul tycker jag, dessutom är han lugnare att handmata nu, vet inte om det har med musslorna att göra dock, terapi?? Jaja det skall vara osagt!
Judas skrev:Hur är det, har ngn av er medicinerat rockorna ?? Och i så fall med vad, (vet att åleds har kört med medicin ngn gång, arnold sa det när jag pratade med honom för länge sedan, kommer dock inte ihåg med vad) ?
Ibanez skrev:Vill tacka tenkare för inviten och kastar mig nu in i detta forum..
e påväg att skaffa mina första rockor (reticulatus) och är spänd och nästan euforisk över att få dessa.. har länge varit min absoluta dröm-art men har blivit avskräckt över hur svårt det verkar vara att ha dem.. har innan haft stora aggro-fiskar som skänkt mig lycka men skall som sagt nu satsa på stingrockor..
mitt inlägg: HJÄLP..! :)
Mvh Calle
Judas skrev:Min rocka hade fått sig en skavank på kanten av disken häromdan. Vet inte vad det kom ifrån, men antar att han fått lite bäng när ngr av mina blåciklider vaknade sina yngel. Det såg ut som ett skrubbsår och det var lite svullet. Nu har det dock lagt sig och blivit fint igen. Om jag blev glad, jepp. Man började leta runt efter mediciner och krämpor hos rockor. Hittade dock inte ngt direkt matnyttigt ngn stans. Hur är det, har ngn av er medicinerat rockorna ?? Och i så fall med vad, (vet att åleds har kört med medicin ngn gång, arnold sa det när jag pratade med honom för länge sedan, kommer dock inte ihåg med vad) ?
kristoffer84karlsson skrev:tjo!hur går det för dig å rockan då?letar fortfarande efter en hona till min!jäkla synd att de va envisa att hålla rockorna när vi ändå ville ha en var!Har den växt till sig nått än då?
Ha de/kristoffer
Ibanez skrev:har ca 2200 L/timme cirkulation i karet på ca 500L (200x60xvattenhöjd 40) men det e precis inte helt genomklart vatten.. har beställt ny pump från pwss o skall byta filtermaterial i ytterfiltret.. men rockorna kommer på tisdag.. e det helt åt fanders att ha dem i karet??
värdena är perfekta för övrigt..
Judas skrev:joda han växer och frodas, får lite stryk av mina lekande blåciklider ibland men inga värre skavanker, det rodnar lite och efter 2 dagar syns inget . Detta har väl hänt 3 gånger nu. Förvånas fortf hur mkt en rocka kan sätta i sig, helt sjukt vilket matbägär han har.
kristoffer84karlsson skrev:Hehe,ja de kan äta hela tiden!vänta bara,blåcikliderna får nog pisk av han snart!hade en aborre som envisades att bita min i svansen!Han finns inte längre;)
Ibanez skrev:YES!! nu e dom hemma..!
den ena e lite livlig o rör på sig men den andra (honan) har bara borrat ner sig i sanden..
Normalt?? har inte bärjat äta än va ja sett.. kanske hanen då men bara lite grann såfall..
Ibanez skrev:Tänkte se till at de började äta iaf o sen antingen blanda i strimmlad räka o kanske krill ev pytte oxhjärta men det tas nog senare.. vad jag förstår så bidrar inte röda mygg heller med någon vidare tillväxtfaktor på rockorna..
köpte 4 miniscalarer (ca 3cm) o slängde i.. de finns inte mer va jag kan se.. men ja har ifs 2 st 5-6 cm´s ciklider som kan ha norpat dem.. men ja hoppas på rockorna :D
Tenkare skrev:reticulatus brukar inte bry sig om andra fiskar.
JAg har 6st små altum hos mina. Hade aldrig vågat att stoppa i dom där om jag inte var 100% säker på att dom inte rör dom.
rockan04 skrev:svansen kommer inte att växa ut, är den av så är den. Min hona hade kuperad svans när jag köpte henne för ca 1års sen o har det fortfarande.
rockan04 skrev:mina var också ljusa när jag köpte dom, men de kommer att bli mörkare med tiden.... har dom börjat äta? var köpte du dom?
Ibanez skrev:Ahaa.. funderar skall byta in honan då.. köpte dem på havanna zoo i surte och de har så smått börjat äta men e inga matvrak.. slänger i en bit röda mygg o det försvinner innom en 30-45 min..
kommer inte att bli oxhjärta då /tack fredde
har däremot ingen pli på tempen i akvariet.. e apsvårt att få den att stanna på en nivå dopptermon.. andra förslag??
Tenkare skrev:daggmaskar tog jag från trädgården.
Jag har 2 st 150watts doppvärmare till mitt 720 kar. Håller tempen bra men ska nog kasta i 2 st större.
Vad har du för värmare?
Judas skrev:Daggmaskar?? Har ni matat med det, köpe eller hittade i naturen?
Danne_K skrev:funkar fint har testat både köpe och leta sj.
Ibanez, funderar fortfarande på varför du övervägde att köra oxhjärta i din mix. Anledningen till att jag undrar är att frågan var ganska nyligt upp med någon annan som hade ny skaffat rocka/or. Är det någon rekomendation affärer ger eller varför får för sig att mata med detta (väldigt olämpliga foder)?
Tenkare skrev:Jo jag vet att det är jobbigt som satan när dom inte äter.
Hade själv en hane som slutade äta i början, han gick tyvärr bort.
Men prova med artemia också. Lägg gärna bitarna framför honom.
Hoppas att det går bättre för dig. Men förhoppningsvis börjar han ordentligt om ett par dagar, kan ju vara så att han inte har aklimatiserat sig ordentligt ännu.
Ibanez skrev:Hanen dog idag.. :( blir så jäkla sur.. men det goda är att honan äter o frodas o skall snart testa med räkor osv..
var är motivationen när sånt händer egentligen.. ushh
Ibanez skrev:Hanen dog idag.. :( blir så jäkla sur.. men det goda är att honan äter o frodas o skall snart testa med räkor osv..
var är motivationen när sånt händer egentligen.. ushh
Tenkare skrev:Bara till att bita ihop och hitta en ny hane, svårt att hitta i samma storlek om du väntar och honan blir större.
Tråkigt när det händer men det har hänt mig med, det var inte så kul. Fast i miitt fall så åt hanen i början sen slutade han. Och så fick jag en körtur på nästan 50 mil efter en ny.
Ibanez skrev:hmm.. motiverande.. nä det va inte kul.. men honan e i toppform, skönt..
men det går inte att blanda en reticulatus o ngn annan motoro tex?? dum frågakanske.. vet inga andra reticulatus närmare sveriges gränser för stunden..
Tenkare skrev:Bara till att bita ihop och hitta en ny hane, svårt att hitta i samma storlek om du väntar och honan blir större.
Tråkigt när det händer men det har hänt mig med, det var inte så kul. Fast i miitt fall så åt hanen i början sen slutade han. Och så fick jag en körtur på nästan 50 mil efter en ny.
Danne_K skrev:Har aldrig testat att blanda men tycker att man ofta ser bilder där folk har blandat lite hur som helst (även storlek). har då inte hört att dom har problem med det.
Danne_K skrev:Och andra sidan kan det vara en fördel om honan är något större.
Finns en risk om hanen är nog så stor att han skadar henne i den lite omilda uppvaktningen.
Tenkare skrev:Stämmer det, men inte sett många som blandat i reticulatus som är en skyggare rocka.
Sant, tänkte inte på det.
Dock så växte min hona om hannen rätt rejält
Judas skrev:Idag var det full rulle i mitt stora kar, rensade nämligen ut min sons kar inför omstart och inriktning på tangaynika, 2 gigantiska praktbotior och 3st 13 cm siamesiska algätare gavs bort, kvar blev dock 25-30 st ancistrusyngel och en svärm av diverse små tetror. Dessa mindre fiskar fick ärar att hoppa i mitt akvarium. 5-6 neontetror fick ganska omedelbart stryka på foten då min Sorubim Lima och Pimelodus Blochi tog upp jakten. Kvar blev det då 3 st koppartetror, verkade som om dessa var rappare och klokare en neonerna. Men helt plötsligt så fick min motoro för sig att han skulle käka oxå, de tre koppartetrorna hade inte en suck, han for runt som en galning över hela karet, detta med framgång. Jag blev helt tagen , vilken jaktmaskin!! jag kommer def. att köra med mer levandefoder, det var en upplevelse!!
cattus skrev:Jag vet inte om det har något namn egentligen. Kommer via Akvarieteknik, Stedker i Tyskland föder upp diskusar och matar dom med detta foder. Ligger endast på 500g förpackningar. Vet inte vad det innehåller, men fiskarna älskar det. Förmodligen någon räk/ox/kalkonmix? De växer väldigt bra av det också.
Tenkare skrev:En snabb titt på bilden säger mig att du måste se till att den äter mera. den verkar lite klen vid svansen/höften. Kan ju vara fotot också iofs. Om den mumsade röda mygg i affär så prova att blanda i lite sönderklippta räkor i dom röda myggen.
Hur ofta matar du den? Och om den är skygg för att ta maten när det är tänt så ge den när du släckt karet.
Retroman skrev:Har satt den på en kur bestående av röda mygg och räkor, har dock bara haft den i 2 dygn så jag har inte kunnat påverka sådär fasligt mycket än :)
jag matar den för närvarande 2 ggr om dagen, anser att detta är tillräckligt.
Den är faktiskt överraskande nyfiken och må jag säga bestämd :D
för övrigt så var den ca 20 cm i omkrets hehe, men men nu vart det rätt
Judas skrev:jaha då har jag införskaffat mig en riktig monsterfisk oxå! Var och hämtade min Fasciatum idag, liten är den dock 12cm! Hoppas att den växer till sig och uppför sig någorlunda, jag vill inte ha ngr bataljer med rockan. Som ungfisk skall det nog fungera bra, sitter dock och spånar på akvariebygget from hell. Jag har ju en hel källare som står till mitt förfogande här i mitt hus. Hade tänkt mig att mura/gjuta akvariet och sedan enbart ha en glasruta framtill, på så vis har jag tänkt mig att kunna bygga ett duktigt stort kar till en rimlig peng. får se om jag kan få tag på ett glas som är 2,6m *0,70m till en vettig peng. Djupet kan jag ju justera efter smak. Ja, nu skall det räknas på det hela så får vi se på vad det kan landa på.
Tenkare skrev:Önskar att man hade plats till större här hemma, har spanat på en 2 kubikare. Men det får väl vänta tills vi bygger ut huset lite.
Danne_K skrev:Ner med spaden i jorden och börja bygg ;)
Ser verkligen framemot när man får börja med rocka tanken men är även lite orolig över vad kalaset kommer kosta [B)]
Tenkare skrev:Lättare sagt än gjort. Ska till ritningar, tillstånd osv. För att inte tala om det mest väsentliga
Tenkare skrev:Jo kostnaderna kan ju lätt flyga iväg. Gör en beräkning och lägg på 20% så kanske du hamnar i närheten. :)
Tenkare skrev:Snart dags för en liten ommöblering i karet, ska slänga ut en jättebit med javaormbunke som tar plats och flytta på roten med anubias.
Får väl lägga i någon större rot och några svärdplantor. någon som vet om det funkar att binda svärdplantorna på rot? Dom få som finns där i nu åker upp till ytan titt som tätt.
rockan04 skrev:Du kan kolla denna tyska sida, de skickar till närmaste flygplats om du har det i närheten, du kan be dem skicka foto på de fiskarna du vill ha om du vill ha en närmare titt, tror leopoldi här på zoopet beställt rockor därifån....Såg att dom inte hade några hemma nu, men de tar hem stora leveranser 1ggr i månaden. maila dom om priser mm
http://www.amazon-exotic-import.de/
Tenkare skrev:Kämpa på.
Semestertripp? Eller insamlingstripp kanske
rockan04 skrev:Jag har idag införskaffat en st Channa bleheri :), det verkar vara en rolig och hungrig fisk.... ska se om han vill vara med på bild!!!! nån med erfarenhet av Channor och rockor ihop?
tessilago skrev:Hej allihopa! Här kommer en stolt rockamamma. :) Har haft en pigg och hungrig liten reticulatushane i snart två veckor nu. Han är konstant hungrig och verkar trivas väldigt bra i sitt nya hem! Jag kan säga att jag verkligen är såld på rockor nu. När jag skaffar större ska jag försöka få ett ordentligt stort rockakar och köpa fler. :)
Fantastiska djur, verkligen!
tessilago skrev:Tenkare: Jaså? Hm, jag får ta och se om jag kan få den identifierad. :) Det finns filmer nu på min zoon, om du har lust att kolla?
Tenkare skrev:Välkommen!
Grattis om du lyckats odla sjäv. Grattis ändå det är ju trots allt rockor du har. :)
Vet inte om svenska forum, dock så finns det utländska.
rratz34 skrev:Hej ! Jag ar ny pa zoopet !
Bor numera i Thailand och akvarieintresset ar enormt har, lycklig !
Normalt haller jag pa med Tanganyika, har ocksa ett stort prosjekt med 10 arapaima gigas som blir slutfort den 1 april, har 2 nu men dom sista 8 kommer da, las mer pa www.monsterfishkeepers.com.
Kopte min forsta rockor, 7 motoros (2 hanar och 5 honor) for 2 veckor sedan, skitsnygga, massor av prickar och ater nat enormt !
Har redan bestamt mej att satsa mer pa rockor, kanske pearl men dom ligger ju pa 10 kaker styck och man maste ju ha iallafall 5 om det ska ge nat bra resultat (avel) sa vi far se vad som sker, maste tanka lite.
Varma halsningar, Rickard
Tenkare skrev:Välkommen.
Kanske skulle skaffa dig ett tangentbord med ÅÄÖ ;)
Har du dom i tank eller damm???
Bilder är ju ett måste och om du inte har nånstans att lägga bilderna så pma mig så löser vi det.
Pearl ligger på lite högre än så i sverige. Sist jag såg några så kostade dom 16.
Tenkare skrev:Dom är otroliga. Fastedagen är numera slut.Har även ökat maten.
Hon klapp en Vinkeltetra också.
Inga tecken på att dom parat sig dock. Men aptiten har ökat
Lutt skrev:Hej!
Är ny här i tråden och kanske skall få en rocka såsmåningom....men saken är den att priset lät väldigt bra så är det nån som har hum om vad inköpspriserna i butik är alltså inte ut till kunden.
Danne_K skrev:Priserna varierar kraftigt beroende på sort. Sen går priserna ganska mycket upp och ner. Så är ganska svårt att säga men om du säger vilken sort så kanske vi kan ge dig ett ca pris åtminstone.
Matnil skrev:
Tänkte ha ett par rockor, några jordätare lite malar, men praktbotior ha alltid hört till mina favoritfirrar, hade varit kul med ett gäng om det funkar?
Ibanez skrev:jag rekar att du inte har andra glupska fiskar i karet samtidigt.. reticulatan blir lätt störd och orolig i början och får sen inte tillräckligt med mat.. detta vänjs bort efter ett tag.. så var det för mig..
Matnil skrev:Kul att se att det går framåt Millmir! nu är det väl dags för en ny lägesrapport?
Hur går det för er andra? Inget nytt att berätta?
Själv står det ganska still just nu, väntar på slimline bakgrund, visade sig vara dumt att beställa över nätet eftersom butiker här omkring har hemma till ungefär samma pris.... Men det var väl mest vana sen salt-tiden att näthandel var att föredra, dags att tänka om.
Suget efter rockor är dock stort, det är trist att ha ett tomt kar i vardagsrummet
Tenkare skrev:Dyrt foder smakar inte alltid bättre. ;)
Matnil skrev:nej det är väl en universell sanning :), blev billigt käk, ancistrus. Men jag kommer nog prova någon mer senare. Köpte en C.Hujeta också, en ganska tuff liten sötvattensbarracuda.
Nu blir det nog rockor någongång i slutet av nästa vecka.
Men den jag trodde var en hona visade sig nog vara en hane.... Så det får bli en annan hona. Fanns förmodligen bara en hona, lite mindre än hanen, men det kan väl inte vara någon fara? Hanen är gissningsvis 22-24cm och den tilltänkta honan kanske 17-18cm
Ibanez skrev:hur går det med rockorna?? ngt mer inköp?
ahlin skrev:Rockor äter lika mycket växter som hajar.
Matnil skrev:...Han har simmat mycket mot utblåset från mitt Eheim 2250 (ett strilrör) som sitter med två sugkoppar, jag är ganska övertygad om att det är klämmorna som håller röret på plats som han skrapat emot. Han hade dessutom lyckats flytta hela utblåset en bit när jag kom hem idag.... Det verkar som att han sysselsätter sig med detta när han blir hungrig, ....
mrt skrev:Lite trist att den här tråden dött..
Kan vi inte försöka få igång den igen!
Jag har precis blivit med rocka, någon mer här som har det?
Hur går det för er som haft rockor en längre tid, rockar det? ha ha ha... :p