Mountain eller rock?

#1 - 9 juli 2006 12:56
Har sett en häftig stor räka som hette "Mountain Rock" i butiken...på nätet hittar jag bara att den heter antingen det ena eller andra. Nu till saken-någon som har/har haft denna sort? Såvitt jag kunde avgöra var det en filtrerare-inga klor och den hade stora fångare som påminde om de som Anemoner har-men vågar jag köpa någon? Har ju mina rara Amanosar!
#2 - 9 juli 2006 18:39
brukar kallas klippräka i många butiken blir ganska stor med en fin färg

verkar vara helt harmlösa iaf de jag har
#3 - 9 juli 2006 19:08
Är det här samma räka som gabonräka?
Har en själv och har sett att vissa associerar/kallar den här räkan "Mountain Rock".
Om det nu är en gabon räka så är den helt harmlös :) bortsett från att dom springer fort ;).
#4 - 9 juli 2006 20:33
Okej-har hittat lite info med hjälp av gamla trådar...Atyopsis moluccensis verkar vara den jag söker och den är visst lugn och fin :) coolt - då skaffar jag ett par såna...mer än två är nog inte att tänka på-det var fasen så stora dom var!Gabonräka är nog en släkting som blir mycket större så vitt jag förstår..och du nocturna-har du verkligen inte provat att odla klippdocka *s*
#5 - 9 juli 2006 20:52
åh nej, snacka om att man är trött (kanske är för att man inte sovigt på ungefär 30-35 timmar nu).
blandade ihop gabon och moluccensisen :/, tänkte filterräka :D.
jag försöker inte ursäkta mig, jag erkännde faktiskt att jag gjorde fel ;).
minnet sviker alla ;P
#6 - 10 juli 2006 07:47
Men du-det gör inget...stora är dom båda två*s*
#7 - 10 juli 2006 11:52
jo så sant :).
däremot tycker jag gabon är snäppet häftigare, den ser ut som en kräfta.. nästan :D.
#8 - 10 juli 2006 14:48
Har köpt klippräkor-det var inte den sorten jag tittat på...dessa var mindre än de jag sett förut-men tyvärr var de andra slut...sååå...vad gör man? Men dessa verkar vara bättre i storlek till mig-har ju bara 110 liter.De är väldigt lika de som kallades för "Mountain rock" fast den sorten var dubbelt så stor..men jag är nöjd! Såg däremot en riktigt stor fin kräfta i butiken...wow! Hade jag haft ett 600 liters så...har ju en gravid Amano som jag inte sett sen igår-undrar om det hänt nåt? Hon har gått minst de fem veckor hon ska...spännande!
#9 - 10 juli 2006 14:55
jag tror jag skrev "liter rekommendationer" till räkor förut i en mkt tidigare tråd har i skaldjur, tror att 300-500 liter bara var till dom större eller hur det var.
testa sök efter kräftor o sådannt så kanske du hittar den ;).

skulle tro att det är 60-80 för dom mindra (under 1 dm) och 100-150 för dom under 20 och sen 250-300 till 40 cm kanske

saxat ur tråden jag skrev det i, har stämmt rätt bra med vad som står på nätet men det finns en hög som föreslår större (som alltid).
det handlar ju mkt mer om välbefinnande än vad som går ;).
#10 - 10 juli 2006 18:20
Sant-men den där kräftan var minst 2 dm! Liknade en hummer...läcker. Dessutom har jag blivit mormor...jepp..min Amonohona fick bebisar idag! Hanarna är som tokiga-de är tre stycken och far runt som om man hällt dopingmedel i karet :) tyvärr så hade jag inget annat kar till henne...men någon kanske överlever ändå.

Annons