Multifasciatus vs Ocellatus

#1 - 15 februari 2007 10:31
The Multifasciatus and the Ocellatus is faced in an epic battle for survival, who will conquer the spot in Fredrik's aquaria?

Men seriöst, åsikter/synpunkter om skillnaderna, är de stor sett likadan i skötssel/beteende?

;)
#2 - 15 februari 2007 10:35
har för mig att ocellatusarna är mycket agressivare!
även om jag tycker ocellatusarna är finare föredrar jag multisar.
#3 - 15 februari 2007 13:55
Jag tycker också ocellatusarna är snyggare, men om de nu är så aggressiva så kanske det passar bättre med multisar till de prinsessor och jullar jag ha tänkt ha?

Kanske kan man fixa ett till, eget kar till ett stim ocellatusar.. [:-100] Hur stort räcker till ett lagomt stim isåfall?
#4 - 15 februari 2007 15:03
prinsessor brukar ju inte va så dålig att försvara sig så tror inte de är något större problem med att ocellatusarna ev är lite mera agresiva. ett litet tips så du får svårare att betsämma dig ;)
#5 - 15 februari 2007 18:57
Danne_K skrev:
prinsessor brukar ju inte va så dålig att försvara sig så tror inte de är något större problem med att ocellatusarna ev är lite mera agresiva. ett litet tips så du får svårare att betsämma dig ;)

Tack Danne.. :mad: ;)
#6 - 15 februari 2007 19:16
fråga ungefär samma fråga på ciklid.se om ocellatusar eller multisar. En väldigt erfaren kille sa att han inte ens kunde ha 2 ocellatus hanar i ett 600 liters utan att dom bråkade. om du skulle ha ett bra stim skulle det nog vara 1hane och runt 4 honor?
#7 - 15 februari 2007 21:11
Det beror helt på akvariets storlek! Multifasciatus lever i kolonier och är väldigt mycket snällare än ocellatus. Som Vic säger så måste du ha ett väldigt stort akvarium om du ska ha många ocellatus. Tänk på att prinsessor också kan vara väldigt aggressiva. I mitt 160liter där jag har ocellatus och prinsessor är det precis att det funkar, o det är bara för att jag endast har ETT prinsesspar och få ocellatus. O så har jag skärmat av lite mellan sand och stenområdet med hjälp av stora uppochner vända krukor.

Till slut vill jag säga att jag aldrig har blivit biten av en och samma fisk så många gånger som av min ocellatushane! Ocellatus = Aggressiv!
#8 - 15 februari 2007 22:03
Jag tänkte införskaffa ett Aquael 240l med slimline (gömd filterhörna) och slänga i ett kalkstensröse och ev. en annan cool, sandstensliknande stensort.
Men det låter ändå som multisar passar bäst. Hur stort stim är lagom med en ung grupp birchardis/daffodils och en ung grupp dickfeld's?

Kan skaffa ett eget kar till en grupp ocellatusar istället då, dom är ju så snygga!
#9 - 16 februari 2007 00:27
antingen skaffar du ett par el så skaffar du många. samma me snäcklekarna antingen en hane å några honor el så skaffar du en större grupp å gör du som ja skriver nu så skulle jag bli väldigt förvånad om du skulle få några större problem ens med ocellatusarna. Henrik_von_Jyndevad vill du se aggresvia fiskar borde du se min brevis grupp. är väldigt otrelvligt att vara ner med händerna i akvariet.

ett tips som funkar på dom flesta agresiva fiskar är att köpa många så många du bara kan utan att riskera att du får problem med vatten värderna på så vis sprids aggresionerna ut på fler individer och det är väldigt sällan någon blir alvarligt skadad. Men du ska absolut inte göra som den som Henrik skiver att någon har gjort på ciklid sätta ner två hanar av en aggresiv art i samma akvarium om det nu inte är väldigt väldigt stort.
#10 - 16 februari 2007 10:26
Hur stor ocellatusgrupp kan jag ha då i ett 240l (120x40x50cm) att börja med?
Tänker ju introducera en grupp prinsessor för att para ut sig sen också, täntke mig 2 par som resultat.
#11 - 16 februari 2007 12:51
hur stor grupp du kan har beror ju lite på hur ofta du rengör vad du har för filter vatten kvaliten osv. men 10-15st skulle väll kunna vara lämpligt. då sprider du ut aggresionerna ganska bra och förhopnings vis blir ingen allt för hårt utsatt.

Annons