Multisar och prinsessor

#1 - 10 december 2007 15:35
I ett kar på 50x45x45cm? Undrar med tanke på att bottenytan inte är så jättestor och både sten och snäckor ska få plats... Annars blir valet svårt mellan dom [:o]
#2 - 10 december 2007 15:49
Jag försökte med den kombinationen, men det gick inte. Prinsessorna övervakade multisarna myycket noga, och nåde den som simmade utanför det hörn där prinsessligan trängt ihop dom! [B)]
Jag gjorde dock nog ett fel i att släppa i dom samtidigt...kanske kan en väl inbodd multis-flock hålla emot prinsessorna?
Troligen kommer dock prinsessorna att ta över hela karet när de börjar leka...var de elaka före det, så blir de rena terroristerna när de har yngel att vakta! [:-43]
#3 - 10 december 2007 16:05
i mitt 180liters kar funkar det inte alls med prinsessor och multisar. Multisarna är hårt vaktade och iböand får dom knappt röra sig alls
#4 - 10 december 2007 17:30
Jag har också ett T-Kar på 180 L med prinsessarten N. Marunguensis tillsammans med Dvärgcompressiceps. Gott om grottor, även i höjdledd. Det gå alldeles utmärkt, men möjligen är Marunguensis lite snällare än övriga prinsessor.
#5 - 10 december 2007 22:34
Attans då, det var det jag misstänkte. Och det är de "vanliga" prisessorna jag vill ha så. Killen valde att det blev multisarna av dessa två arterna, så vad mer kan man ha med dom? Skulle vara kul med fiskar som levde i kalk-bergs-grottor så man har fisk som rör sig i hela karet, nu när man lyckats få sin vilja fram med ett akvarium i vardagsrummet också... ;)
#6 - 11 december 2007 10:31
Morgana skrev:
Attans då, det var det jag misstänkte. Och det är de "vanliga" prisessorna jag vill ha så. Killen valde att det blev multisarna av dessa två arterna, så vad mer kan man ha med dom? Skulle vara kul med fiskar som levde i kalk-bergs-grottor så man har fisk som rör sig i hela karet, nu när man lyckats få sin vilja fram med ett akvarium i vardagsrummet också... ;)

Någon Julidochromis istället för prinsessorna, kanske?
#7 - 11 december 2007 12:28
Julidochromis ornatus, funkar denna? Den kanske kan hjälpa till att hålla ner beståndet av multisar oxå... :D Men som jag förstått ska man ha ett par av jullarna och ett "gäng" multisar?
#8 - 11 december 2007 14:26
Morgana skrev:
Julidochromis ornatus, funkar denna? Den kanske kan hjälpa till att hålla ner beståndet av multisar oxå... :D Men som jag förstått ska man ha ett par av jullarna och ett "gäng" multisar?

Ja, ja, ja och ja . :)

Sedan kanske du kunde ett par av A. compressiceps också.
#9 - 11 december 2007 17:20
Jens A. skrev:
Ja, ja, ja och ja . :)

Sedan kanske du kunde ett par av A. compressiceps också.

Perfekt! Tack för din hjälp :)

Också? Bli det inte ganska fullt då? Akvariet är inte mer än 50x45x45=100l. Och på artbeskrivningen står A compressiceps på 175L. :/
#10 - 12 december 2007 14:13
Ups, glömde hur stor burken var. Men surfa runt bland t-cikliderna...du hittar säkert någon mera firre som passar. :)
Bilagor:
#11 - 12 december 2007 17:16
Jens A. skrev:
Ups, glömde hur stor burken var. Men surfa runt bland t-cikliderna...du hittar säkert någon mera firre som passar. :)

Nöjer mig med De två arterna till en början iaf. Tack för all hjälp :)

Annons