Multispinosa-lek...

#1 - 5 september 2004 08:49
Hej hej,

jag håller på o försöker få mina Multispinosor att leka men det är ju grymt svårt att se skillnad på könen, jag har ett exemplar som definitivt är en hane. Men de andra är jag inte säker på. Jag har gjort iordning ett lekakvarie åt dem o flyttat över hanen och en till, hanen verkar ha visat intresse för den i det normala akvariet. Nu är det så att det verkar börja närma sig lek, hanen har sitt rör ute och det är väldigt spetsigt så det måste vara en hane, men det är så svårt att se röret på den andra, det ser spetsigt ut på den åxå tycker jag.
Kan två hanar inbilla sig att de kan leka med varandra i brist på honor, jag har varit med om att i andra arter så har honorna klarat av att leka då hanar har saknats.

/Tobias
#2 - 5 september 2004 09:21
Jag hade tre lekpar av dessa fiskar en gång i tiden... det som jag tyckte var typiska könsskillnader var att honorna var mindre, lixom trubbigare i kropparna, och skarpare i färgerna.... men mina honor hade alla röda ögon också... så det kanske var något speciellt med dem....
#3 - 5 september 2004 11:02
Om det är Herotilapia multispinosa vi talar om så går inte ta fel på dom . Hanen har en knöl i pannan och betydligt längre fenstrålar än honan.
#4 - 5 september 2004 11:08
Jodå plizken, det är det.... även om det nuvarande vetenskapliga namnet är Archocentrus multispinosus... i alla fall pratar jag om dem. Jag hade som sagt tre lekpar som jag fick yngel av, men ingen av hannarna hade någon knöl i pannan... Är inte det som med många andra ciklider, att knölen kommer med åren... så att unga exemplar inte har den???? Vilka fenstrålar skulle vara längre då? Jag försökte många gånger se några sådana skillnader på mina, men lyckades aldrig.... Tyvärr har jag dem inte kvar, så jag kan inte kolla heller....
#5 - 5 september 2004 12:24
Det står i artbeskrivningen "hanarna har i regel något längre och spetsigare utdragna rygg- och analfenor." Det var det jag syftade på.. lite fel att säga fenstrålar men på mina var det riktigt enkelt att se skillnaden. Jag hade en hane och tre honor och puckeln var så tydlig på min hane att det inte gick att ta fel där heller.

Trevliga fiskar. Otroligt lättlekta.

Archocentrus multispinosus säger du.. Intressant. Man hinner inte med här.=)

#6 - 5 september 2004 12:27
Jepp... var härliga fiskar... och lättlekta... Men det var ju stört omöjligt att bli av med ynglen... i alla fall i lilla Östersund.
#7 - 5 september 2004 12:32
Det var inte lättare i Stockholm. =) Det slutar med att alla ens kompisar har hinkvis med multispinoser.

#8 - 5 september 2004 12:39
Jepp.... eller att Scalarerna käkar Multispinosayngel i stället för annat levandefoder :-)
#9 - 5 september 2004 12:45
Jo.. =) Inatt fick mina malar en middag bestående av rom från Uaru amphiacanthoides. Nu snackar vi dyr mat..=)
#10 - 5 september 2004 12:47
mmm..... som när vår Synspilaciklid käkade en L-200 till lördagsmiddag :-(
#11 - 5 september 2004 12:56
Exklusiv mat. Djungelns lag råder.
#12 - 5 september 2004 13:23
Hej

Som tant sa, så är honorna mindre, knubbigare, har lite mer svart, om jag inte minns helt fel. Dessutom har de mer genomskinliga fenor än hanarna har jag för mig.

MVH Micke

Annons