Hej !
Har ungefär samma frågeställningar som "svetsaren" (läs nedan men med förbehåll för eventuell upprepningar)...
Har inte pysslat med ciklider förut (kalla mig nybörjare) har nu inhandlat ett
komplett begagnat akvarium (250l) med ett gäng olika ciklider (4 rödbukar, 2 metaer, 7 multispinosa, 2 blåciklid).
Vet egentligen inte vad cikliderna har för riktiga artnamn...
Efter 3-4dagar i nytt hem så började "multi spinosorna" att leka parvis och lade rom på en sten, efter ytterliggare 2-3 dagar så
syns inte rommen längre (troligtvis uppäten). Nu har nästa par lagt rom på en annan sten och jag undrar hur
man skall ordna för att hålla liv i de små kornen så länge som möjligt med förhoppning om yngel...
Nu till några inledande frågor...
Behöver mathållningen ändras i ett akvarie med ett par som precis lagt rom (mer/mindre mat) ?
Ljus, skall fiskarna ha samma ljus som vanligt (mörkt på natten och ljust på dagen) ?
Skall man försöka låta rom + föräldrar vara kvar bland alla andra fiskar eller skall de flyttas ?
Det finns säkert hur mycket som helst att lära i detta ämne och är mycket tacksam om någon med
erfarenhet kan ge lite direkta tips/råd eller tipsa om andra källor med denna information (länk).
Tack på förhand !
Vh
Nicke
Det första jag skall säga är att du nog har överlastat ditt akvarium en (hel)del. "Hälften kunde vara nog" om man säger så. Mitt tips är att faktiskt redan nu rensa bort en eller flera arter. När de börjar leka (inte om, utan när:p) lär det snabbt bli problem med att någon art tar över hela akvariet som revir, och var skall de andra fiskarna ta vägen då? Och om två par leker samtidigt? Stress tar livet av många fiskar i vårt avlånga land varje år....[:o]
Annars är varet; du behöver inte göra nå´t speciellt för fiskarna när de leker, det du behöver göra är att på nå´t sätt ge ynglen foder när de blir frisimmande, fint levandefoder (nykläckta artemianauplier eller frysta artemianauplier funkar fint som första foder. Micromask är ett annat komplement/alternativ.....) När ynglen blir större så tar de samma foder som de vuxna.
Låt förresten fiskarna ta hand om uppfödningen själva, många gånger behöver ynglen detta för att sedan bli bra föräldrar när de blivit vuxna. T.ex. scalarer tappar lätt yngelsköselbeteendet om de föds upp artificiellt, och då behöver de MÅNGA provförökningar på sig för att klara det på egen hand, något som t.ex. VF fiskar inte behöver.