Multispinosorna har lekt

#1 - 27 oktober 2009 19:02
Bytte pump, (enligt annan tråd) och det blev lite mindre blås i akvariet. Uppenbarligen började mitt multispinosa-par trivas bra. Fullt med ägg på svärdplantans blad. Nu är frågan: Skall jag ha nattlampan tänd, eftersom jag har en praktbotia i karet?
#2 - 28 oktober 2009 06:55
Än så länge går det bra. Hade den svaga lågenergilampan i fönstret tänd i natt, och föräldrarna står på pass vid äggen. Botian har gjort några raggarrundor i närheten, men får en rejäl avhyvling då han kommer för nära.
#3 - 28 oktober 2009 10:55
Multisarna är duktiga på att vakta sina ägg, blir ju grymt aggro. Blir svårare när dom har frisimmande.
#4 - 28 oktober 2009 11:04
Ja, mina scalarer gör snabba utfall och tar alla levandefödaryngel som blir till i akvariet, så gör jag inget åt det blir nog de tyvärr scalaremat med... Hur skall jag göra? Yngelkasse, eller över i räk/snäckakvariet? När skall jag i så fall flytta över dem? Och är det artemia som gäller, eller fixar de första tiden med smulat torrfoder? Har inte fått yngel av ciklider tidigare, så goda råd välkomnas.
#5 - 28 oktober 2009 11:43
Jag har använt yngelkasse som placeras där det inte strömmar, gärna med lite sand i botten. Annars kan fiskarna i akvariet suga ut ynglen genom maskorna. Mata frekvent med artemiaägg i början och fryst artemia senare. Har med framgång haft både räkor och äppelsniglar i kassen samtidigt som rengörare. Tyvärr är inte multisarnas avkomma så lätta att bli av med men en trevlig fisk..
#6 - 28 oktober 2009 13:42
Räkor och äppelsniglar har jag i drivor, så jag skall testa tipset. Men när skall jag flytta över de små? Direkt när de börjar "lyfta" från bladet?
Bilagor:
#7 - 1 november 2009 11:37
Jag brukar vänta till dom är frisimmande och ta ett gäng antingen i håven eller mha en slang gärna transparant(håll för ena änden av slangen och tryck ner den andra under vattnet rätt ner i nitten av yngelstimmet, släpp sedan i andra änden och ynglen sugs in i slangen. Håll för öppningen under vattnet lyft upp och släpp ynglen ner i kassen. Låt föräldrarna behålla ett gäng att träna på..
#8 - 2 november 2009 11:12
Det var mycket att göra i helgen, så bevakningen har varit under all kritik. Såg till min besvikelse att rommen var borta i lördags, och drog en förhastad slutsats att föräldrarna gett upp äggvaktandet i egenskap av nonchalanta förstagångsföräldrar. Men i morse såg jag att hanen fortfarande var aggressiv mot andra fiskar i närheten. Vid närmare titt såg jag att äggen har kläckts, så de vallar de små i ena hörnet. Jag har mycket växter i bakkant, så jag skall testa tricket med slangen efter jobbet idag.
#9 - 2 november 2009 21:33
Prova och rapportera hur det gått för dig..
#10 - 3 november 2009 21:23
Jodå, sög upp ett trettiotal med röret från en hävert. Droppade ut dem i yngelkassen, med sand i. Men så fort något av ynglen simmade upp mot väggarna, var scalarerna där som galna hundar och stångades med yngelkassen. Tyckte det verkade lite vanskligt, så jag tog yngelkassen i en Big Pack och lyfte över den i räkakvariet. Det blir lugnast så. Den hätska stämningen tilltar i sällskapsakvariet. Multisarna vaktar de kvarvarande ynglen, men paletterna har nu lagt ägg två decimeter därifrån och grannsämjan är inte på topp.... ;-)
#11 - 3 november 2009 21:38
GöranE skrev:
Jag har använt yngelkasse som placeras där det inte strömmar, gärna med lite sand i botten. Annars kan fiskarna i akvariet suga ut ynglen genom maskorna. Mata frekvent med artemiaägg i början och fryst artemia senare. Har med framgång haft både räkor och äppelsniglar i kassen samtidigt som rengörare. Tyvärr är inte multisarnas avkomma så lätta att bli av med men en trevlig fisk..

Varför är de svåra att göra sig av med? Ingen som vill ha dem?
#12 - 3 november 2009 21:52
Dre skrev:
Varför är de svåra att göra sig av med? Ingen som vill ha dem?

Har haft multispinosor " red eye", en variant med röda ögon och jag har haft annonser på zoopet, vart nere på zoobutiken men dom är tydligen svåra att sälja.. Tror det beror på att dom ser lite trista ut i butiken och att dom är väldigt lättlekta.
#13 - 3 november 2009 22:33
Själv tycker jag de är väldigt snygga i alla fall på bild. jag har inte sett dem i verklighet.
#14 - 4 november 2009 08:04
Jag har inte haft mina länge, men de fick ingen speciell lekdräkt, som det står i olika artbeskrivningar. Mina har annars inte alls så starka färger som jag sett på bilder, utan de är mer brungula än guloranga. Men vem vet, färgerna kanske blir starkare med åldern. Mina är ju rätt små- under decimetern än så länge. Det jag uppskattar är deras lynne, stabila och lugna utan att vara tråkiga, och klarade av att få ner mina eldbukar på jorden.
#15 - 4 november 2009 19:58
Mina färgade och blev svartgulrandiga som man kan se på bilderna och det fräcka med dom är att dom kan växla färg väldigt fort, helt blekgula och sedan svartrandiga i ett nafs. Man tror knappt det är samma fisk. Mina var otroligt snälla nästan mesiga. Gick oxå tillsammans med eldbukar.
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=217&SOK=1
#16 - 8 november 2009 16:21
Kul med yngel:D Hoppas föräldrarna klarar skydda sina yngel!

Förlåt om jag nu kommer och kapar tråden lite men jag funderar lite över mina nyköpta Multispinosor som till skillnad från bilden är mer blek-turkosa och grå(tråkiga) och jag undrar om detta är någon färg dom växer ifrån eller om det är någon framavlad färgvariant (nu är dom 4 -6 centimeter ungefär) annars om man tänker form och beteende är dom väldigt lika de gul-svarta. Bild kommer...
#17 - 8 november 2009 18:56
Micke_1991 skrev:
Kul med yngel:D Hoppas föräldrarna klarar skydda sina yngel!

Förlåt om jag nu kommer och kapar tråden lite men jag funderar lite över mina nyköpta Multispinosor som till skillnad från bilden är mer blek-turkosa och grå(tråkiga) och jag undrar om detta är någon färg dom växer ifrån eller om det är någon framavlad färgvariant (nu är dom 4 -6 centimeter ungefär) annars om man tänker form och beteende är dom väldigt lika de gul-svarta. Bild kommer...

Dom blir fina när dom blir större/könsmogna.. Har oxå haft ungfiskar.
#18 - 9 november 2009 08:18
Inga yngel så långt ögat når i sällskapsakvariet. Oklart vad som hänt, men en förklaring är att de ynglande paren; Multisarna och Paletterna har tagit för sig av konkurrenternas yngel, eftersom de höll till i samma hörn. Eldbukarna och den hagalna praktbotian är säkert inte helt oskyldiga heller. Nåväl- lyckades rädda ett fyrtiotal multi-yngel, så leken var ju inte helt förgäves.
#19 - 10 november 2009 10:17
Jaha, förklaringen till att eldbukarna var så sugna på snacks, kanske har sin förklaring att de var leksugna. Det sitter visst ett par hundra ägg på en kolsten framför stora roten i akvariet idag. Så på de senaste fjorton dagarna har både multispinosorna, paletterna och nu eldbukarna lekt. Inga svåra fiskar, visst, men någonting måste jag ju göra rätt... (Eller så är den nya AM Top-pumpen lekstimulerande värre)
#20 - 10 november 2009 21:26
Hej !

Har ungefär samma frågeställningar som "svetsaren" (läs nedan men med förbehåll för eventuell upprepningar)...

Har inte pysslat med ciklider förut (kalla mig nybörjare) har nu inhandlat ett
komplett begagnat akvarium (250l) med ett gäng olika ciklider (4 rödbukar, 2 metaer, 7 multispinosa, 2 blåciklid).
Vet egentligen inte vad cikliderna har för riktiga artnamn...
Efter 3-4dagar i nytt hem så började "multi spinosorna" att leka parvis och lade rom på en sten, efter ytterliggare 2-3 dagar så
syns inte rommen längre (troligtvis uppäten). Nu har nästa par lagt rom på en annan sten och jag undrar hur
man skall ordna för att hålla liv i de små kornen så länge som möjligt med förhoppning om yngel...

Nu till några inledande frågor...
Behöver mathållningen ändras i ett akvarie med ett par som precis lagt rom (mer/mindre mat) ?
Ljus, skall fiskarna ha samma ljus som vanligt (mörkt på natten och ljust på dagen) ?
Skall man försöka låta rom + föräldrar vara kvar bland alla andra fiskar eller skall de flyttas ?
Det finns säkert hur mycket som helst att lära i detta ämne och är mycket tacksam om någon med
erfarenhet kan ge lite direkta tips/råd eller tipsa om andra källor med denna information (länk).

Tack på förhand !

Vh
Nicke
#21 - 13 november 2009 08:00
Kolla igen om rommen verkligen är uppäten, eller om den inte kläckts och det ligger en hög grå yngel i ett hörn i akvariet. Håll utkik efter vaktande föräldrar... Det tog bara några dagar för mig.
Bilagor:
#22 - 13 november 2009 10:05
Som sagt, kolla om rommen inte har kläckts, det brukar nämligen ta 2-3 dagar. Har man flytväxter, eller andra höga ytor, som stora rötter t.ex, verkar multispinosorna föredra att hänga ynglen där, medan de flesta andra central och sydamerikaner brukar lägga dem i gropar i sanden.

Vad det gäller fiskbesättningen, så skulle jag nog behålla ett par av varje, det vill säga byta in fem av multispinosorna och två av eldbukarna. Alternativt ha två eller tre par av en art, och byta in en eller två av de andra arterna, som t.ex metae. Akvariet är ju inte jättestort, så så många par kan nog bli lite rörigt, och deras schanser att försvara sina frisimmande yngel är inte så stora. Men du skulle kunna behålla två multispinosapar, och de två eldbuksparen, om det nu är två hanar och två honor, annars är det nog lika bra att byta in de två överblivna. Men bäst är nog ett par av varje (eller två par av en av arterna) i det akvariet.

Har du nattaktiva fiskar är det bäst att ha ett lysrör tänt på natten innan, och annars också när de börjar simma.
#23 - 16 november 2009 13:27
Ja. första kullen i stora akvariet för två veckor sedan blev till sist fiskmat. Men igår var det dags för en rejäl kaviarläggning igen! Föräldrarna är ännu mer aggressiva denna gång. Vi får se om övning ger färdighet.
#24 - 16 november 2009 21:04
Svetsaren skrev:
Ja. första kullen i stora akvariet för två veckor sedan blev till sist fiskmat. Men igår var det dags för en rejäl kaviarläggning igen! Föräldrarna är ännu mer aggressiva denna gång. Vi får se om övning ger färdighet.

Hru går det för ynglen i kassen? VÄxer dom bra??
#25 - 17 november 2009 12:54
heliuser skrev:
Hej !

Har ungefär samma frågeställningar som "svetsaren" (läs nedan men med förbehåll för eventuell upprepningar)...

Har inte pysslat med ciklider förut (kalla mig nybörjare) har nu inhandlat ett

komplett begagnat akvarium (250l) med ett gäng olika ciklider (4 rödbukar, 2 metaer, 7 multispinosa, 2 blåciklid).

Vet egentligen inte vad cikliderna har för riktiga artnamn...

Efter 3-4dagar i nytt hem så började "multi spinosorna" att leka parvis och lade rom på en sten, efter ytterliggare 2-3 dagar så

syns inte rommen längre (troligtvis uppäten). Nu har nästa par lagt rom på en annan sten och jag undrar hur

man skall ordna för att hålla liv i de små kornen så länge som möjligt med förhoppning om yngel...

Nu till några inledande frågor...

Behöver mathållningen ändras i ett akvarie med ett par som precis lagt rom (mer/mindre mat) ?

Ljus, skall fiskarna ha samma ljus som vanligt (mörkt på natten och ljust på dagen) ?

Skall man försöka låta rom + föräldrar vara kvar bland alla andra fiskar eller skall de flyttas ?

Det finns säkert hur mycket som helst att lära i detta ämne och är mycket tacksam om någon med

erfarenhet kan ge lite direkta tips/råd eller tipsa om andra källor med denna information (länk).

Tack på förhand !

Vh

Nicke

Det första jag skall säga är att du nog har överlastat ditt akvarium en (hel)del. "Hälften kunde vara nog" om man säger så. Mitt tips är att faktiskt redan nu rensa bort en eller flera arter. När de börjar leka (inte om, utan när:p) lär det snabbt bli problem med att någon art tar över hela akvariet som revir, och var skall de andra fiskarna ta vägen då? Och om två par leker samtidigt? Stress tar livet av många fiskar i vårt avlånga land varje år....[:o]

Annars är varet; du behöver inte göra nå´t speciellt för fiskarna när de leker, det du behöver göra är att på nå´t sätt ge ynglen foder när de blir frisimmande, fint levandefoder (nykläckta artemianauplier eller frysta artemianauplier funkar fint som första foder. Micromask är ett annat komplement/alternativ.....) När ynglen blir större så tar de samma foder som de vuxna.

Låt förresten fiskarna ta hand om uppfödningen själva, många gånger behöver ynglen detta för att sedan bli bra föräldrar när de blivit vuxna. T.ex. scalarer tappar lätt yngelsköselbeteendet om de föds upp artificiellt, och då behöver de MÅNGA provförökningar på sig för att klara det på egen hand, något som t.ex. VF fiskar inte behöver.
#26 - 17 november 2009 12:57
Svetsaren skrev:
Vi får se om övning ger färdighet.

...det kan du räkna med!;) Men faktum kvarstår, har man för mycket fisk i akvariet så kommer de ändå inte lyckas dra upp ynglen till vuxen storlek.[:o]
#27 - 18 november 2009 06:53
Nä, förutsättningarna är ju tuffa hos mig i ett sällskap med ciklider. Men det har ju gått bra att suga upp några av de små med hävertröret. (Alltså inte med slang och fullt sug, utan enbart med hävertröret). Och ynglen i kassen i annat akvarium växer och mår bra.
Känns givetvis en smula onaturligt och överbeskyddande, men mina scalarer är tränade att jaga ungfödaryngel i flock, så frisimmande yngel har inte en chans om föräldrarna vänder huvudet åt ett annat håll. Men som man bäddar får man ligga...
#28 - 1 december 2009 12:50
Ny lägesrapport. Kull nummer 2 lever och frodas, även om några gått åt. Föräldrarna är riktigt tuffa denna gång och betydligt mer vaksamma. De har stuvat om bland växterna och bokstavligt talat blivit svarta av föräldraskapet. (enorm färgskillnad mot förra leken) Övriga invånare i akvariet är förpassade till andra delen av akvariet, med undantag för mina Ancistrus, som tillåts komma närmare. Min paletthane blev uppenbarligen ihjälstångad, men han hämtade sig aldrig från förra upptuktelsen. Men yngelvården är fantastisk att följa. Ett femtiotal vågar livet...
#29 - 1 december 2009 13:38
skapa en ny tråd så får du mer svar

Annons