Munruvande golden! Vad gör jag nu?

#1 - 14 januari 2007 19:58
Hej!

En av mina goldenhonor har börjat munruva! :) Vad gör jag nu för att ta hand om henne och ev. yngel på bästa sätt? När jag matade fiskarna idag tog hon ingen mat men det är kanske som det ska? Hur länge klarar hon sig utan mat?

Hälsningar Mi
#2 - 14 januari 2007 20:05
Att hon inte äter eller äter väldigt lite är inga problem. De klarar sig bra under runningstiden utan mat.

Om du inte vill ta vara på yngel så behöver du inte göra något alls. Om du däremot vill spara så många yngel som möjligt gör du bäst i att flytta över henne i ett eget akvarium där hon får spotta ut ynglen ifred. Det brukar vara lagom att flytta henne efter sådär två veckors ruvning. Då har hon en vecka på sig att bli hemmastadd innan det är dags att spotta.
#3 - 14 januari 2007 20:31
Jag vill gärna ta vara på yngel. Hur stort akvarium behöver hon? Kan det räcka med ett 60 liters?

Hälsningar Mi
#4 - 14 januari 2007 20:35
60 liter funkar fint. Jag kör spottkar på 54 liter och låter ynglen går där tills de är cirka 2cm. Sen flyttas dom till 112L eller större.

Glöm heller inte att fixa något käk till de små. Dom gillar inte stora pellets :D
#5 - 14 januari 2007 20:39
Fryst artemia är jättebra att mata de små med. Använder även Tetra babymin tror jag det heter. Jag matar 3 gånger om dagen. Byter 30% vatten 2ggr i veckan de växer så det knakar.
#6 - 14 januari 2007 20:40
Hur länge låter du mamman gå med dom små innan du flyttar tillbaka henne ?
#7 - 14 januari 2007 21:26
Jag låter mamman gå med dom i en-två veckor, lite olika ifrån gång tll gång. Matar med mald pellets (pepparkvarn) och levande artemia.
#8 - 14 januari 2007 21:54
Tack, då vet jag.
#9 - 15 januari 2007 16:09
fördel?

tja finns det nån fördel med att låta mamman gå kvar som du beskriver i ett par veckor? lr e det rent av dumt att ta bort henne tidigare e de så att hon fortfarande har dem i munnen mkt i början å då riskerar att få med yngel som hon har i munnen när man avlägsnar henne? och finns det nån risk att hon skulle börja äta upp sina yngel?
#10 - 15 januari 2007 16:11
Ja hon plockar upp ynglena om hon känner att de hotas. Så länge du matar så att hon oxå får redigt med mat äter hon itne upp sina yngel.
#11 - 15 januari 2007 20:14
Tack för era svar! Jag väntar nu med spänning på att få se dessa yngel.

Hälsninga Mi
#12 - 15 januari 2007 20:17
Jag håller kvar henne av två anledningar:

1. Att ynglen får ha mamma med sig visar dom hur en mamma skall göra med yngel. Vet inte alls om detta är nödvändigt eller överhuvudtagen påverkar ynglens yngelvård i sin tur men det känns rätt.

2. Att mamman får vila och äta upp sig så att det inte blir lek direkt igen.
#13 - 17 januari 2007 20:22
Kan jag ha sett fel? För bara några dagar sedan tyckte jag att min ena hona hade en tydlig hakpåse men nu är den mindre. Kan det ha hänt något med äggen eller har jag helt enkelt tagit fel?

Mi 72
#14 - 20 mars 2008 06:05
Mi72 skrev:
Kan jag ha sett fel? För bara några dagar sedan tyckte jag att min ena hona hade en tydlig hakpåse men nu är den mindre. Kan det ha hänt något med äggen eller har jag helt enkelt tagit fel?

Mi 72

Jo jag har märkt den tendensen med hos de flesta munruvande honor jag har, kan det vara så att ynglen kläcks och tar mindre plats på höjden?;)
Hur gör föresten dom när något ägg är obefruktat o börjar bli dåligt????:confused: spottar dom ut det eller?

Annons