Munruvning - hur ser det ut?

#1 - 26 augusti 2003 15:56
Hej, jag undrar hur det ser ut när honorna har yngel i munnen som de vaktar? Beter de sig på ett speciellt sätt? "Tuggar" de på riktigt, eller kallas det bara så? När de väl släppt ut ynglen, fortsätter de att vakta dem då, eller får de klara sig själva?

Mvh,
#2 - 26 augusti 2003 16:33
Det ser ut som om de har dubbelhaka, tittar du så är det svart av yngel i munnen. Jg tycker inte de tuggar särskillt mycket. De flesta vaktar inte ynglen efter.
#3 - 26 augusti 2003 16:36
ok, tack för ditt svar!
#4 - 5 september 2003 10:41
Beter honorna sig på något speciellt sätt när hon ruvar? Håller hon sig inne i nån grotta eller simmar hon runt? Är hon aggressiv?
#5 - 5 september 2003 11:17
Hej musicat!

ska du få malawi yngel? =) *hoppas*
#6 - 5 september 2003 11:23
Jag är malawinewbie och har ett nytt kar med ungfiskar, ett par socolofi är dock tillräckligt gamla visade det sig. Honan "tuggar" dvs påse under munnen. Beteendet är ungefär som vanligt, möjligen smiter hon undan till nån grotta då och då lite mer än vanligt. Och så äter hon inget förstås. Inte aggressiv alls.

/Jonas
#7 - 5 september 2003 11:25
Det är svårt att ge ett exakt svar på hur honor beter sig när de "tuggar", det är väldigt individuellt. Mina polithonor fortsätter vara som "vanligt", dvs försöker visa sin dominans gentemot övriga honor. goldenhonorna drar sig undan, demasonihonorna likaså. De flesta Protomelas-, Alunocara- och Copadichromis-honorna (dvs de större arterna) är framme hela tiden men "går ner i" aktivitet.
#8 - 5 september 2003 11:38
Okej. Tack för era svar!!

Annons