munstycke till duschen

#1 - 22 februari 2004 13:34
jag har tänkt och skaffa ett munstycke som man kopplar så duschen och en vanlig trängårdsslang så jag slipper springa med massa hinkar.
nån mer som gjort så här?
vad tror ni ett sånt munstycke kan kosta?
#2 - 22 februari 2004 13:43
Hej jag har gjort så, men inte från duschen utan från en vanlig vattenkran som jag satt en snabbkoppling på. Jag ansluter slangen (med motsvarande snabbkoppling på) den när jag skall fylla på i akvariet, under annan tid fungerar kranen precis som vanligt. Jag köpte slang och kopplingar på Jula och vill minnas att jag betalade c:a 150:- för ett färdigt kit.
#3 - 22 februari 2004 14:29
Jag har gjort till dusch slangen. Fick köpa två kopplingar, en till slangen i plast(vanlig slang koppling) och en i metal till duschslangen. Det kostade nog knappt en hundring på Lantmännen eller vad det nu heter.
#4 - 22 februari 2004 17:24
Ursprungligen skickat av Oscar Cederqvist

Jag har gjort till dusch slangen. Fick köpa två kopplingar, en till slangen i plast(vanlig slang koppling) och en i metal till duschslangen. Det kostade nog knappt en hundring på Lantmännen eller vad det nu heter.

jo, men jag har tänkt och koppla bort hela duschslangen i stället för att ta bort "duschkranen" som du har gjort...
#5 - 22 februari 2004 17:29
Ett råd om du vill komma billigt undan.

Jag köpte en koppling som man sätter fast där man har duschslangen. Du tar alltså bort den och sätter dit slangen istället. Det kastade mig max 20:- för den kopplingen och finns på de flesta bygg eller trädgårdsbutiker. Du behöver en slangklämma också men det är också jättebilligt. Tror min kostade 8:- eller nåt sånt.
#6 - 22 februari 2004 17:30
Ursprungligen skickat av Nicke Lilltroll

Ett råd om du vill komma billigt undan.

Jag köpte en koppling som man sätter fast där man har duschslangen. Du tar alltså bort den och sätter dit slangen istället. Det kastade mig max 20:- för den kopplingen och finns på de flesta bygg eller trädgårdsbutiker. Du behöver en slangklämma också men det är också jättebilligt. Tror min kostade 8:- eller nåt sånt.

vad ska jag med slangklämman till??
#7 - 22 februari 2004 17:34
För att spänna fast slangen på kopplingen. Den köper du på samma ställe. Kopplingen ska stoppas in i slangen och klämman måste du ha för att inte slangen ska hoppa av när du sätter på vattnet.
#8 - 22 februari 2004 18:02
Själv kör man med en sån här...

http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=819&iItemId=19585

Funkar kanon och passar direkt på och jag slipper labba med kranen
#9 - 22 februari 2004 18:11
Jag föredrar att byta slangarna för då slipper man alla specialkopplingar i badrummet när de inte ska användas.
#10 - 22 februari 2004 18:18
hur gör ni när ni ska tömma ur vatten då?
sätter ni ena änden i akvariet och suger i andra änden?
#11 - 22 februari 2004 18:32
Köp en hävert! Kolla bifogade länken, snabbt och enkelt att byta vetten med så slipper du smaka på vattnet! :P
http://www.pwss.nu/product.asp?intProdID=666
#12 - 22 februari 2004 18:34
smaka på vattent? du behöver inte suga tills vattnet kommit ända till den ändan. Sug till ordentligt en gång så kommer vattnet efter ett par tre sekunder. Funkar bra med vanlig vattenslang.
men köp en häver och koppla på den vanliga slagen så kan du slamsuga samtidigt. Så gör jag och det funkar perfekt.
#13 - 22 februari 2004 18:35
Så här gör jag:

* Kopplar slangen till duschen.
* Placerar slangen till akvariet.
* Sätter på kranen och låter det rinna några liter till akvariet. (Tänk på att slangen sitter fast så att den inte "rymmer" från akvariet när du spolar i vattnet, då får du allt vatten på golvet. Tips från erfaren [:-34] )
* Kopplar bort slangen från duschen.
* Det blir ett rejält baksug så vattnet börjar rinna baklänges från akvariet.

#14 - 23 februari 2004 14:24
Ursprungligen skickat av Rydström

smaka på vattent? du behöver inte suga tills vattnet kommit ända till den ändan. Sug till ordentligt en gång så kommer vattnet efter ett par tre sekunder. Funkar bra med vanlig vattenslang.

men köp en häver och koppla på den vanliga slagen så kan du slamsuga samtidigt. Så gör jag och det funkar perfekt.

passar den häverten på en vanlig trädgårdsslang?
#15 - 23 februari 2004 20:58
HEj
Jo den passar.Men det brukar läcka lite så jag lindar en disktrasa runt skarven så går det bra
Fredrik
#16 - 23 februari 2004 21:02
kanske gör så att jag köper en koppling till handfatet istället.
så blir det inte lika mycket krångel med att sätta på och av duschslangen.
men hur ska jag veta att just den kopplingen passar just till min vattenkran?
finns det nån sort universal-kopplings om passar alla kranar?
#17 - 23 februari 2004 21:08
Jag föreslår fortfarande duschen. Det är mycket enklare än handfatet. Dessutom så har jag för mig att alla duschar har samma koppling så då kan det inte bli fel.
#18 - 23 februari 2004 21:09
Jag ska göra som du nämligen från handfatet till karet för att fylla på vatten har nämligen tröttnat på att gå med hinkar...

Tror det ska va 1/2 tum det var vad dom sa till mig på hornbach

Annons