Munsvamp?

#1 - 17 maj 2009 17:40
Hej,
Upptäckte förra veckan att min guppy hona hade vit bomullsliknande fläck på huvudet, så jag googlade runt lite och såg att det tydligen var munsvamp :(
Så det blev till att åka till djurbutiken och fråga om hjälp. Där fick jag rådet att köpa en medicin som hette medimor, som tydligen skulle fungera som "all-round" medicin.
Jag har nu följt instruktionerna och doserat i 1 vecka. Tyvärr så har honan varken blivit bättre eller sämre.
Så, ska jag fortsätta medicinera och göra om hela processen, eller ska jag bara vänta och se?
Kan meddela att honan överlag verker helt frisk och simmar runt och äter so den ska...:confused:

Akvariumet är 1/2 år gammalt och är på 54 liter.
#2 - 18 maj 2009 16:35
ingen som har någon som helst susning som vad jag skall göra?
#3 - 18 maj 2009 23:59
Inte värt att pengarna... Du förstör hela akvariet genom att medicinera. Hur viktig är fisken egentligen? Jag hade nackat den
#4 - 19 maj 2009 00:08
Prova tillsätta salt, det f*ckar inte upp akvariet speciellt mycket och kan i vissa fall lösa liknande problem.

Mvh

Markus
#5 - 20 maj 2009 20:10
ah shit okay. Säljaren i butiken sa attd et skulle vara en någorlunda mild medicin..men, men. Tack iallafall

Till Markus
Jag tillsätter alltid salt ;)
#6 - 21 maj 2009 08:44
ett tips är ju att medicinera fisken separat i en hink med syresten lite grus och lite växter så behöver man inte oroa sig över att förstöra filterbakterier med medicinen. heldre det än att nacka fisken...

så har i alla fall jag gjort om någon av mina fått svampangrepp och det har funkat fin fint
#7 - 21 maj 2009 09:14
Medicinen kostar många gånger mer än fisken, och det är stor risk att hon ändå dör. Det är sällan fiskmediciner fungerar.

Jag försökte kolla vad Medimor är, och det verkar vara en "hagelbössa" mot allting, dvs sannolikt en blandning av olika mediciner, osäkert vilka. Jag har ingen aning om den verkligen biter på columnaris (vad munsvam egentligen är).

Om jag var du skulle jag ta ut och avliva henne för att försöka hindra spridningen av sjukdomen. Eftersom du ändå har köpt medicin kan du prova att placera henne i en hink och ge, säg, 5-10 gånger högre än rekommenderad dos. Går det så går det.
#8 - 21 maj 2009 11:44
jag hade kört på Furanol :)

men aquarium münster har i regel väldigt bra mediciner :)

sen självklart kostar medicinen mer än en guppy men det känslomässiga värdet (om man nu verkligen tycker om sin fisk) kan kanske inte mätas. Mitt akvarium är fullt av guppys men om någon blir sjuk tvekar jag inte en sekund att köpa medicin. Exempelvis när jag såg att en hona fått mask så åkte jag till 3 olika affärer, och ringde 2 andra för att få tag på dactymor :P vilket jag fick så nu mår alla bra igen :)

men det är min åsikt och om någon annan väljer att avliva fisken så e det dennes val och jag klandrar ingen, vissa saker kan man ju inte ens behandla så är det :)
#9 - 22 maj 2009 22:24
tack för svaren. Men hur länge ska/kan jag ha den i en hink?

Annons