Muräna mat??

#1 - 9 juli 2003 21:46
Hej

Finns det någon som har någon muräna i sitt akvarium? Om det finns det vad matar ni den med? Den enda gången jag får någon reaktion vid matdax är om jag stoppar i hela räkor. Då flyger muränan igenom mitt 2 meters akvarium som en pil och hugger räkan innan fiskarna som kan vara en halvmeter ifrån hinner reagera. Det påminner mycket om en riktigt hungrig orm. Kan det verkligen vara bra för muränan att trycka i sig en hel räka själv trots att kan inte är grövre än ett pekfinger?
Mvh// Magnus
#2 - 9 juli 2003 22:58
prova skära sönder räkorna lite :)
#3 - 9 juli 2003 23:01
Ingen dum ide. Tror du att den tog någon skada av att trycka i sig en hel på det viset? Det såg verkligen grymt ut men man blir lite orolig.
#4 - 10 juli 2003 04:37
Han verkar må bra så han har nog inte tagit någon skada.
Om någon har lite erfarenheter som de vill dela med sig så hade jag varit mycket tacksam. Jag kan inte hitta mycket info om muränor.
Vet någon vad som rekomenderas för storlek på kar och hur stor den kan bli? detta är lite av vad som kan vara intressant. Annars är all info välkommet.

Mvh // Magnus
#5 - 10 juli 2003 10:48
På Akvarielagret har de en muräna i sitt utställningskar som är väl över en meter. Den matas med särskild anordning, för man sätter inte ned fingrarna där. Den som de har går i 2000l och jag tyckte att det såg ut att vara i minsta laget, i synnerhet som den delade det utrymmet med några andra stora fiskar.

Swetrot
#6 - 10 juli 2003 10:53
Får den i sig räkan är det knappast någon fara för fisken, dom är ju rovdjur i naturen också så det är inte mer en naturligt för dom. Ta iaf aldrig bort skalet på räkorna för en stordel av nyttigheterna sitter där.

Muränor kan va lite svårmatade om inte maten "luktar" dom ser nämligen riktigt dåligt (vet inte om det gäller alla muränor men har fått för mig det)
#7 - 10 juli 2003 12:01
Då har vi förklaringen till att den inte ville äta. Killen i affären sa att han brukade mata den med röda mygglarver men det fick jag inte i den. Men så fort jag la i en räka så var den snabb att hugga tänderna i den.
Mvh Magnus
#8 - 10 juli 2003 12:23
Vad vet man vad som luktar? om vi tycker det luktar, lukntar fisken också det då?

Mvh Ola
#9 - 10 juli 2003 12:37
Ola - ja det skulle jag tro =) ..

Annars så handmatar man väl oftast muränor?? ja kanske inte med handen men med någ pinne som maten sitter på eller nått liknande, då kan man "fiska" fram muränan och så vet man att han får den mat han behöver..
#10 - 10 juli 2003 13:22
Men varför får jag inte min muräna att äta röda mygglarver om så dom lägger sig mitt framför näsan på den trots att handlaren sa att han matade den med det?
#11 - 12 juli 2003 10:54
Han kanske lurades O_o Det finns sådana handlare också.

Försök med små bitar fiskkött. Det borde lukta tillräckligt, det är ju dessutom fisk de lever av i naturen, så det borde funka.
#12 - 12 juli 2003 12:07
Ursprungligen skickat av swetrot

På Akvarielagret har de en muräna i sitt utställningskar som är väl över en meter. Den som de har går i 2000l och jag tyckte att det såg ut att vara i minsta laget.

När kan det vara dax att byta tank? Min muräna är ca 60cm och verkar inte ha några probem med ett 720 akvarium.

Har någon annan en muräna hur stor är den isåfall och vilken storlek på kar har ni?
#13 - 12 juli 2003 16:06
Jag hade min 50cm muräna i mitt 650l kar och det var inga problem, han åt bra och var mycket nyfiken, men sen fick han svamp och dog[xx(]
#14 - 12 juli 2003 18:29
Tråkigt att han dog. Är dom känsligare för svamp och andra sjukdommar än andra fiskar?
#15 - 13 juli 2003 07:34
Jag vet inte, men både min och min kompis dog i svamp.
Men om man håller dom i rent sötvatten är det större risk att dom får svamp.
#16 - 13 juli 2003 07:50
Vi använde en hemma gjord pincett av trä o lurade muränan till att hugga maten.
Som sagt,muränor skall man inte stoppa ned fingrarna till.
Röda mygglarver har vi aldrig någonsin matat med.
#17 - 13 juli 2003 08:13
om jag inte är ute och cycklar så flyttar väl dom så kallade sötvattensmuränorna ut i saltare vatten när dom bli äldre?
#18 - 13 juli 2003 10:43
Jo visst flyttar "sötvattens" muränan ut i bräckt vatten imellanåt.
Killen i djuraffären sa att man kunde hälla lite salt i akvariet så skulle dom trivas ändå.
Hur förhindrar man svamp på fiskarna?
#19 - 15 juli 2003 09:34
Fiskarna håller sig friskare om där är lite salt i vattnet men vet ej om det motverkar svamp.
#20 - 15 juli 2003 09:50
Hur mycket salt rekomenderar du till ett 720l akvarium?
#21 - 15 juli 2003 15:26
Det är inget vanligt salt utan speciellt akvariesalt. Jag tillsätter 1 tesked per 50 l vatten men man kan säkert ha i mycket mer. Om du tar som jag 1 tesekd/ 50 l vatten så blir det ca 15 teskedar du ska ha i ditt 720 l. Men som sakt du kan nog ha i mer.

Vad har du mer för fiskar i ditt 720 hajen?

#22 - 15 juli 2003 15:40
Jag har 1 paroonhaj, 1 chokladmal, 2 red devil, 1 Plecostomus och en muräna men det viste du.
Killen som jag köpte muränan av sa att vanligt koksalt utan jod skulle funka. Han menade på att det skulle vara ungefär samma sak som dyrt akvarie salt. Tror du att det är samma dosering med det? Jag har hällt i lite av det men inte så mycket som du skrev.
#23 - 15 juli 2003 16:12
ok mycket möjligt att det fungerar med sånt salt. Tror att det gäller samma dosering. Visste inte att du hade de fiskarna. Hur stora är dom?? Är red devil häftiga??
#24 - 15 juli 2003 16:18
red devil är är skit häftiga de kan gå ifrån att vara aggresiva och passar på allt till att vara sällskapliga och följer en var man än går. De är ca 15 och 10cm, muränan är ca 55cm, paroonhajen är ca 20, chokladmalen ca 10cm och Plecostomus är ca 15cm.
#25 - 15 juli 2003 16:25
ok fräckt. Funderar på att köpa in mitt 1000 l nu och gör i ordning det och flytta arowanan och mina andra rovfiskar dit så kunde jag köpa 1 eller 2 red devils till mitt 375.
#26 - 15 juli 2003 16:25
Vad betalde du för dina red devils??
#27 - 15 juli 2003 16:37
Jag betalade 75kr för min hane (den stora) och 100kr för min hona. Det är ju parbildande fiskar så skaffa minst 2st.
#28 - 15 juli 2003 16:40
Om jag köper red devil så blir det 2 st i alla fall.
#29 - 15 juli 2003 16:41
Hur stor är din arowanan?
#30 - 15 juli 2003 16:45
Vad har du mer för fiskar? Har du något som du rekomenderar?
#31 - 15 juli 2003 17:21
Hej!! Jo först vill jag säga att en muräna kan bli nått i stil med tam, du kan visst mata den med handen, den högger inte handen, kanske av misstag. Muränan blir 60- 70 cm, den på akvarielagret lär vara en saltvattensmuräna, dom blir betydligt större än våran lilla bräckvattensmuräna. Angående mat som frågan handlade om så är Bräckvattensmuränans naturliga föda är olika slags fräftdjur som den slingrar sig runt och krossar innan den sedan slukar den hel. Denna muränan kommer sannolikt från asien, i floder där söt, saltvatten möts och blir bräckvatten, så ska den leva i bräckvatten?
Ja!
Du kan mata den med räkor, kräftor, torsk, röspätta, med allt möjligt, fiskbullar älskar dom, dock inte fet fisk, (förstör vattenkvaliten) stoleken på maten bör vara som en räka, möjligtvis lite tjockare, längden spelar ingen större roll. ge den inte för små bitar, han vill ha rätt stort, ta du en regält stor torskfele så ska du få skåda något mycket brutalt och intressant, (hur han löser det) :)
Muränor typ hetsäter en period ca 2 månade, sen håller den upp ca 2 månader eller mer. röda myggisar är ingen muränemat blää!!
Till sist, mycket, mycket, mycket gömställen, inte dömt att ha hela baksidan full av stora stenar, han vill ligga helt dold, endast huvudet vill han sticka ut mellan några stenar och spana efter byten. ursäkta att det blev så mycket, är det något mer så...
#32 - 15 juli 2003 17:29
Kanon!! Jag vill ha så mycket info jag kan få och detta var mycket. Du verkar veta en del om muränor. All info är intressant för det är svårt att hitta någonting om muränor som kan vara nyttigt. allt man hitta är standars info som skulle kunna vara till vilken fisk som helst om det inte varit för bilden och texten där set står sötvattens muräna. Tack för all info och skulle du komma på mer som kan vara intressant så bara skriv. Allt är intressant.
#33 - 15 juli 2003 17:32
Oj! jag missa andra sidan.
Salt: vanligt jodfritt salt, det dyra jätte "bra" akvariesaltet, är värdelöst till bräckvatten, det är för fiskar i sötvatten, även sötvatten innehåller en viss mängd salt.
Salt ja, ca 3 msk per 100l. matskedar nu inte tsk.

PS. Snälla ni, lita inte blind på era akvariehandlare.
#34 - 15 juli 2003 17:36
Vilket menar du nu 3 matskedar jod fritt salt eller akvariesat
#35 - 15 juli 2003 17:38
jodfritt salt
#36 - 15 juli 2003 17:40
OK. Vad är det för skillnad?
#37 - 15 juli 2003 18:05
det är svårt att säga, ta reda på vad det är för skilnad rent kemiskt så kanske du får svar.
Men det blir inte salt på samma sätt, inte på det saltvattens salta sättet, hmm ja hur lät det. det försvinner ochså själv efter ett tag har jag uppfattat det som.
Inget vidare svar, men det var en svår fråga:)
#38 - 15 juli 2003 18:08
det är ju det svåra som gör det så intressant:)
#39 - 15 juli 2003 19:36
Min arowana är ca 10 cm och är verkligen en fisk som jag kan rekomendera om man vill ha en fräck rovfisk. Har även 4 paronhajar 4-5 cm, 1 muräna 20 cm, grodmunsmal 7 cm, fengädda 10 cm så dom kan växa en hel del innan jag behöver köpa ett större akvarium.

La ner en vuxen guppy (första gången jag matar med fisk)idag och arowanan simmade genom hela akvariumet och klippte den direkt.
#40 - 15 juli 2003 20:06
hehe det verkar fräckt... Jag hade 2 paroonhajar innan då matade jag dom med hela räkor, köttfärs och annat kött. Men när man ville ha riktig fart på dom så stoppade jag ner mamma scans köttbullar. Det var nog favoriten. Dom slogs om köttbullarna fast än att jag stoppade i så det räckte.
#41 - 16 juli 2003 05:39
ok får mata md det nån gång
#42 - 16 juli 2003 21:14
Ursprungligen skickat av Crille_d2

Min arowana är ca 10 cm och är verkligen en fisk som jag kan rekomendera om man vill ha en fräck rovfisk. Har även 4 paronhajar 4-5 cm, 1 muräna 20 cm, grodmunsmal 7 cm, fengädda 10 cm så dom kan växa en hel del innan jag behöver köpa ett större akvarium.

Vad har du för växter ihop med sina fiskar? Jag vet att 2st paroner kan vara vilda och kan då tänka mig hur det är med 4st.
#43 - 16 juli 2003 21:39
Mina pronhajar är inte speciellt vilda, bara när dom inte fått mat. Jag har 2 st lökar och några andra tjockbladiga växter och dom verkar inte bry sig om dom däremot när jag hade hornsärv så rev dom upp den så att det inte blev nått kvar av den.
#44 - 16 juli 2003 22:00
Mina var 10cm när jag köpte dom och då fick dom spel ibland och slet upp allt som inte va silikonat fast.
#45 - 17 juli 2003 09:28
Mina paroner är som sakt bara små 4-5 cm så mina gör inte så mycket skada
#46 - 20 juli 2003 18:52
Lite fata om muränan(men e speciellt mycket)

http://tq.hkr.se/~korallrev/murna.htm

Jag läste om muränan och det står väldigt olicka. T.e.x på nån sida står det att muränan blir 60 cm och på andra ställen står det 130 cm. Nån som vet hur stora dom kan bli?
#47 - 26 juli 2003 12:42
Jag har fått info om att den blir 60-70 cm.
#48 - 29 juli 2003 20:17
Hajen 80: Hur länge har du haft din muräna? Hur stor var din muräna när du köpte den?
#49 - 31 juli 2003 17:38
Hajen_80: Hur tjock är din muräna?
#50 - 4 januari 2004 17:28
När jag köpte min muräna var han runt 60cm. Nu har jag haft han i ca 1 år och han har inte växt mycket utan är ungefär lika stor och tjock som en tumme
#51 - 4 januari 2004 18:14
[:-60]
#52 - 4 januari 2004 18:44
Tjena!
Intressat tråd... verkar ju vara ett par som har dessa roliga djur..
Skulle vara fint med ett artbekrivning på muränor. Här har ju skrivit mycket tips och trix som hade varit bra att veta INNAN man fick hem en.

Murre som bor hos oss är ca 25cm och äter gärna räkor (ca 1/3 räka) och matas med stekpincett.. :)

Kan även en sån här lite käka med skalet på?
Kan man ha dem med lavasten ett kommer han göra sig illa då?
/Nichlas
#53 - 4 januari 2004 21:16
Jag tror inte att muränan kommer att göra sig illa. den är ganska stillsam. Du kan nog mata den med hela räkor Den äter inte mer än vad den själv vill ha ändå. Men testa först med lite midre räkor så du inte stoppar i mer än vad han äter som sedan skitar ned vattnet.
#54 - 7 januari 2004 15:54
Det finns lika många muränor som storlkekar t.ex Echidna nebulosa (stjärn muräna) blir ungefär som "sötvattens muränan" om inte lite större medans den gröna muränan som blir runt 2m lång.
#55 - 8 januari 2004 23:43
Har själv en sötvattensmuräna hemma i mitt akvarium. Jag har hällt i Grov salt utan Jod så det fungerar skitbra. Han trivs o mår bra. Han e drygt 40 lång. Min muräna käkar levande föda. Matar han inte med torsk,räkor etc. Köper fisk som har klara färger och som simmar i nedre och mittersta delen av akvariet. Ha tar stora byten. Han har lyckas klämma i sig en Fengädda på 10 cm, kampfisk hane o hona´, 2 st dvärgguramisar(hanar)o en marmorgurami. Provade först o ge han zebra fiskar men det gilla han inte. Dom simmar ofta vid ytan o e blixtsnabba.

Vart förvånad att han kunde ta så pass stora byten jämnförd med han själv.

Så om ni vill prova mata med levande fisk, prova med Kampfisk,dvärggurami (hane) Det e rätt billiga fiskar som finns ofta i alla djuraffärer

Annons