Murblock i karet ?

#1 - 12 maj 2008 05:36
Hubba !

Efter sommaren skall mitt 240 liters göras om från SA-blandfisk till antingen
Malawi eller discus kar.

Har så smått börjat fundera på inredningen. Till Malawi har jag förstått att
det bör vara en hel hög med stenar / grottor.

Kan man göra så här....?

Man tar ett eller två murblock från byggmax eller liknande
http://www.byggmax.se/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/Byggmax-se-Site/sv_SE/-/SEK/ViewProductDetail-Start;pgid=CX5ISGKSnn1SR0EsBt86nJ260000LTZw8OYV?ProductUUID=JtoKAaAz_W8AAAERP5Ac2Ftp&CatalogCategoryID=7acKAaAz4kYAAAER.WoatFtR&JumpTo=OfferList

Sedan kör man vinkelslipen eller liknande i den och skär ner blocket
till en massa små rektangulära block, kanske runt 3-4 cm tjocka.

Sedan kletar man på spackel / murputs eller liknande, målar mer
dekorativa färger (nej inte rosa eller lila), som gör att de får en
mer "stenlik" yta, och efter det kletar på med två/tre lager lack.
Dvs samma lack som man använder till bakgrunder i frigolit.

Syftet med denna operation skulle vara att få dels en hel hög med
"stenar" som är lättbyggda, raka former är lättare att bygga med än
oregelbudna former, samt att man får stenar som inte väger så mycket.

Med två nedskurna block, så kanske man slutar på runda slängar
18-20 kilo med spackel/puts/färg/lack, och samtidigt så har man
20-25 st stenar att bygga med.

Tokig idé ?
#2 - 12 maj 2008 08:12
Du slår sönder lättbetongen i lagom bitar med baksidan av en yxa eller med hammaren, om du bara vill dela dom ritsar du dom först eller använder en uttjänt fogsvans eller en hårdmetallsåg..

Ur en ren hållfasthets synpunkt så rekommenderas att man kör B-bruk när du kör med lättbetong men för större konstruktioner i vatten skulle jag rekommendera A-bruk..
#3 - 12 maj 2008 09:27
så, om jag fattar saken rätt, så i princip så skulle det fungera....

eller ?
#4 - 12 maj 2008 14:03
Tja, jag har svårt att se varför det inte skulle fungera, det enklaste sätter är att lägga ut en bit liggunderlag i botten och mot gavlarna/bakstycket som du fäster upp med några duttar silikon(täckpapp mot frontglaset skadar nog inte) innan du blaskar på sen skär du bara bort det överflödiga underlaget när du byggt färdigt och låter bruket brinna klart.

Är som sagt fundersam på det rent vattenkemiska med en så pass stor andel kalk men när det väl brunnit klart och efter erfoderliga avsköljningar och vattenbyten borde det inte vara några problem.
#5 - 12 maj 2008 14:10
Bara det inte utsöndrar en massa kalk som kan shockhöja PH i vattnet,men om du binder det med med lack etc så ska det inte vara nån fara bara det inte det utsöndras ifrån stenarna i den mängd som skadar fisken.
#6 - 12 maj 2008 15:03
Jag ställer härmed följande fråga till Lasse då frågan är en rent praktisk/vattenkemisk sådan..

I bifogad länk finns reklam för ett preparat som uppges vara pH, GH och KH stabiliserande, har du någon erfarenhet av detta eller liknande preparat samt använder du/ni (på jobbet) ett täckande ytskikt på betongkonstruktioner i några av tankarna/filtermodulerna?
#7 - 12 maj 2008 16:09
ska hon köra med malawi är det nog ingen fara de lilla som läcker ut
slipper hon buffra så mycket med bikarbonat

du kollade änken på murblocket.
är väll gjort av pimpsten/leka kuler .. lär flyta ju
#8 - 13 maj 2008 04:43
jag tackar för ala svaren.

dock verkar ni alla ha bommat en liten detalj i min inledning....eller så var jag otydlig.:p

tanken var som sagt var att ta ett murblock, skära ner det i små rektangulära bitar, sedan på med puts/spackel av något slag för att "jämna ut" ytan, sedan måla med någon sorts "mer stenlik" färg, och därefter på med en lack.

vilket innebär att puts/spackel/färg INTE kommer i kontakt med vattnet.
#9 - 13 maj 2008 07:50
Där har du ju en liten poäng(på tiden :D ) .. ..dock skulle jag köra på användandet av bruk och inte spackel samt invänta ett ev svar från Lasse..

Annons