Musik eller filmljud, påverkas fiskarna?

#1 - 12 juli 2009 22:51
Hejsan!

Om man har ett akvarie i vardagsrummet, inte rätt framför högtalarna men i samma rum som hemmabion, blir dom mycket störda om man tittar på en film eller spelar hög musik med mycket bas. Påverkas fiskarna mycket av det eller inget alls?!
Någon som vet nåt om detta förhållande?!

Mvh Olle
#2 - 12 juli 2009 22:56
Luft är en väldigt dålig ledare för vibrationer. Sätt ett par "spikes" på högtalarna så är det inga som helst problem. Fråga i din närmaste Hi-Fi-butik så visar de dig produkten.

http://www.hometheaterhifi.com/volume_14_2/images/totem-sttaf-speakers-spikes.jpg
#3 - 12 juli 2009 23:03
Eftersom jag legat i ett akvarie kan jag meddela att vanligt samtal utanför akvariet hörs utan problem. Fiskar kommunicerar med ljud med varandra och alltså tror jag att dina fiskar kan bli något störda av ljudet.
#4 - 13 juli 2009 07:43
Glöm det. Testa: dra på stereon och kolla ifall dina fiskar reagerar. Jämför med reaktionen om du låter en skugga passera över akvariet. Jag har aldrig sett fisk reagera på luftburet ljud - och, som sagt, ljud går mycket dåligt från luft till tätare medium som vatten/glas.
#5 - 14 juli 2009 08:43
Jag har också en riktigt seriös hemmabio i samma rum som mitt akvarium och har förvånats över att de inte reagerar på något sätt när man spelar lite högre.
#6 - 23 juli 2009 13:07
Jag tycker att mina fiskar reagerar när jag spelar musik på stereon. Spelade Michael Jackson för ett tag sedan och fiskarna verkade reagera extra mycket på de hårda "beatsen" i MJs musik. Fiskarna verkar inte bli oroliga direkt, de bara simmar runt lite extra mycket.
#7 - 23 juli 2009 14:22
Jag tycker att mina fiskar reagerar när jag spelar musik på stereon. Spelade Michael Jackson för ett tag sedan och fiskarna verkade reagera extra mycket på de hårda "beatsen" i MJs musik. Fiskarna verkar inte bli oroliga direkt, de bara simmar runt lite extra mycket.

haha klart dom dansar till takten ;)
#8 - 23 juli 2009 14:31
Tja, det verkar som om dom inte skulle ta någon psykisk skada som är bestånde...
Klart dom simmar runt lite irriterade om de inte diggar min musik smak eller mina filmer jag kollar på :-)
Har ju ingen lust att punga ut med 15-20 000 kr om dom blir jätte stressade, kankse dör av chock om det dundrar till ordentligt i en film. Dom är ju inte direkt stora. Inte för att dom "hör" ljud men de känner väl av vibbarna med hela kroppen, eller?
#9 - 24 juli 2009 12:23
Ja jag tror inte att de hör sådär jätteväl, bara de hårdaste ljuden som "beatsen" i Michael Jacksons musik till exempel. När jag spelar klassisk musik så märker jag inget på fiskarna. Det är bara när jag spelar MJ eller Metallica. Guns n' Roses också... :P
#10 - 24 juli 2009 12:32
Jag som jag skrev så är det väldigt enkelt att hindra högtalarnas vibrationer att fortplanta sig via golv och väggar. Sätt spikes på dem.

Det är för övrigt något man bör göra i vilket fall, eftersom ljudet blir bättre. :)

endymion skrev:
Eftersom jag legat i ett akvarie kan jag meddela att vanligt samtal utanför akvariet hörs utan problem. Fiskar kommunicerar med ljud med varandra och alltså tror jag att dina fiskar kan bli något störda av ljudet.

Var det vatten i akvariet?
Och har dina fiskar öron? Mina har inte det.

Enda sättet du kan göra den jämförelsen är om du har så pass mycket ljuddämpande proppar/kåpor/fingrar som isolerar hörselgången att du inte hör någonting och ligger i vatten. Se om du fortfarande uppfattar samtalet då.

Annons