musselblomma vs andmat?

#1 - 13 april 2009 09:08
ÄR Musselblomman lika pestig som andmat? Eller är de mer acceptabelt för de är större och finare?
Funderar på att skaffa mig musselblomman till det stora akvariet =)

Någon som haft erfarenhet av denna växt?

bild på den fina saken :)
http://images.tradera.com/674/79735674_1.jpg
#2 - 13 april 2009 09:25
Mina största musselblommor är nu i storleksordningen av en cd skiva i diameter så att ställa dom brevid andmaten är inte riktigt realistiskt..
#3 - 13 april 2009 09:53
Musselblomman går, till skillnad från andmat, lätt att decimera/utplåna om du inte vill ha den kvar, dvs den är ingen pest. Däremot är den betydligt mer utrymmeskrävande, både över och under ytan (30 cm långa rotnystan!).
#4 - 13 april 2009 12:37
owaow vad coolt!!
Blir något att ha i ett större akvarium, dvs längre fram i tiden =)
#5 - 13 april 2009 18:50
Azur skrev:
Musselblomman går, till skillnad från andmat, lätt att decimera/utplåna om du inte vill ha den kvar, dvs den är ingen pest. Däremot är den betydligt mer utrymmeskrävande, både över och under ytan (30 cm långa rotnystan!).

Fast om den kommer ut i naturen som den har gjort från akvarier i Holland då är den verkligen en pest.
#6 - 13 april 2009 20:27
Musselblommorna här hemma konkurrerar ut andmaten!

Här är en med nyss avklippt rotpaket.
#7 - 13 april 2009 22:00
Krax skrev:
Fast om den kommer ut i naturen som den har gjort från akvarier i Holland då är den verkligen en pest.

Den är inte frosthärdig, så det är nog inget problem i Sverige.

Jag är faktiskt förvånad att höra att den klarar sig i Holland, det enda jag hört om den i europa är att den spritt sig i en varm källa i Slovenien.

Gaffel skrev:
Musselblommorna här hemma konkurrerar ut andmaten!
Problemet med andmat är att den är så jäkla svår att utrota när man tröttnar på att rensa ytan hela tiden. Det problemet har man inte med musselblomma.
#8 - 30 augusti 2009 20:02
Hur sköter man musselblommornas rötter?
Mina har fått rötter som är JÄTTE JÄTTE långa och börjar snurra sig runt rötter och andra växter.
Är det farligt för fiskarna att vistas under musselblommorna? typ, kan de fastna i musselblommornas rötter?
#9 - 30 augusti 2009 20:32
Nubi skrev:
Hur sköter man musselblommornas rötter?

Mina har fått rötter som är JÄTTE JÄTTE långa och börjar snurra sig runt rötter och andra växter.

Är det farligt för fiskarna att vistas under musselblommorna? typ, kan de fastna i musselblommornas rötter?

Du behöver inte oroa dig för att fiskarna ska fastna. Om du vill kan du klippa rötterna så det återstår 5-7 cm. Det växer ut nya rötter inom en vecka.

Annons