Mycket bubblor av fluval fx5 filter i karet

#1 - 13 november 2012 20:52
har skaffat ett fluval fx5 filter till mitt 400L kar.

ibörjan funkade det bra men nu helt plötsligt kommer det väldigt mycket småbubblor ur det, så hela karet är det massa bubblor i, inte alls snyggt.

det luftar sig som det skall en gång om dagen och det kommer riktigt mycket luft då.

någon som har några idéer vad det kan vara?
#2 - 13 november 2012 22:10
rgolsson skrev:
har skaffat ett fluval fx5 filter till mitt 400L kar.

ibörjan funkade det bra men nu helt plötsligt kommer det väldigt mycket småbubblor ur det, så hela karet är det massa bubblor i, inte alls snyggt.

det luftar sig som det skall en gång om dagen och det kommer riktigt mycket luft då.

någon som har några idéer vad det kan vara?

Igentäppt insug, någon läcka från insug fram till pumpen så den bitvis korta stunder börjar gå torr skulle jag gissa på. Se över hur den får vatten
#3 - 13 november 2012 22:48
Plugg i, plugg ur. Plugg i, plugg ur.Plugg i, plugg ur.Plugg i, plugg ur.Plugg i, plugg ur.Plugg i, plugg ur.Plugg i, plugg ur.Plugg i, plugg ur.Plugg i, plugg ur.Plugg i, plugg ur.Plugg i, plugg ur.Plugg i, plugg ur.Plugg i, plugg ur.Plugg i, plugg ur.Plugg i, plugg ur.Plugg i, plugg ur.Plugg i, plugg ur.Plugg i, plugg ur.

Sen brukar det bli tyst..
#4 - 13 november 2012 22:58
okej,

får kolla över det imorgon och sen testa din idee mathias.

skall man göra så varje gång man ränsar filtret sen? är ju drygt isåfall
#5 - 13 november 2012 23:01
rgolsson skrev:
okej,

får kolla över det imorgon och sen testa din idee mathias.

skall man göra så varje gång man ränsar filtret sen? är ju drygt isåfall

Jag tror att jag fick göra så ett tiotal gånger när jag hade isär det senast, byte av media var det som tvingade mig till den manövern. Räknar nog med att inte öppna det igen på ett par år :)
#6 - 13 november 2012 23:03
okej då är det inte så farligt om man gör det så sällan,

återkommer imogon, med hur det går
#7 - 13 november 2012 23:07
Ja, har du slangen nedanför vattenytan i karet och fäst slangen med slangklämmor på behållaren så ska det inte dra luft..
#8 - 14 november 2012 11:04
Mycket bubblor av fluval fx5 filter i karet

Om den inte slutar att pumpa luft så stäng av pumpen, vänta ett tag och sedan känn om ventilen i botten läcker.
Det behöver inte vara mycket, känn runt vredet och på baksidan av vredet, ifall det blir blött/fuktigt där så drar den in luft där när du startar pumpen.
#9 - 14 november 2012 19:52
har kommit fram till att det är när filtret har ca 3 -4 timmar kvar innan det luftar sig själv som det börjar spruta mycket bubblor. sen när det har luftat sig är det bra igen ett tag

Annons