Nitriten har stigit dag för dag nu (nystartat akvarium) I förrgår 0,5 ppm, igår 1,0 ppm och idag 2,0 ppm. Det kanske inte blir helt exakta värden med sticka, men ungefär i alla fall. Och om jag fattat rätt när jag läst på forumet så är 2,0 ppm JÄTTEHÖGT!? Men på min sticka kan man mäta ända upp till >10 ppm! Och fiskarna verkar må bra... t.o.m. botiorna. Jag gjorde såklart ett vattenbyte direkt på morgonen idag, ca 30%. Och så i med Ektozon, Aqutan, Nitrivec. Hur oroad behöver jag vara? Något mer att göra?
Jag har haft oturen att ha nitritspikar 3ggr nu, inom en kort period.
Börja med att köpa dropptest, visar det nitrit=Byt vatten morgon och kväll,mata ingenting på några dagar om vid nitrit.
Beredningsmedel och nyttobakterier(toxivec,nitrivec) exempelvis) behöver Du inte ha varje gång, för då tömmer Du snart flaskan har jag märkt[:o] ;) Utan börja först med att se om det blir någon skillnad vid vattenbyte.Tillsätt salt om dina fiskar tål det,
Anledning till att jag fick nitrit var för mycket fiskar....men jag fick inte nitrit direkt vid nystartat, men sen när det började bli tätt med fiskar....
så byt vatten och få inte panik.........jag kände mig jättestressad:) Nu tar jag det lugnt.
Ett tecken på att fiskarna inte mår bra är om de står vid vattenytan och kipar efter luft eller att de börjar klia sig enligt MIN erfarenhet.
Lycka till från en nybörjare som har börjat få koll på nitriten. jipppiiii
mvh acinna