mycket ljus - allt är relativt

#1 - 3 november 2008 14:50
ja vad är "mycket ljus"?
när man tittar på akvarieväxter anges det om de vill ha mycket eller medel belysning eller rentav svag. röda växter vill tex ha väldigt mycket ljus.
men vad är "mycket"?
om man tar tex en ramp med två st aquarelle 18w rör till ett 100l kar. är det mycket medel lagom eller mittemellan?

ja jag tror ni förstår mina funderingar. är man ny är det svårt att veta vad mycket innebär [B)]
#2 - 3 november 2008 14:52
Jag skulle nog satsa på att sätta in ett aquarelle och ett aquasky och kalla detta för "lagom" eftersom du kommer upp i 0.36W med ett bra spectrum, men än viktigare är vilka växter du har samt hur mycket.

En annan aspekt är att inte glömma gödningen, så ju mer ljus desto mer gödning.
Bilagor:
#3 - 3 november 2008 14:55
Jag skulle nog satsa på att sätta in ett aquarelle och ett aquasky och kalla detta för "lagom" eftersom du kommer upp i 0.36W med ett bra spectrum, men än viktigare är vilka växter du har samt hur mycket.

En annan aspekt är att inte glömma gödningen, så ju mer ljus desto mer gödning.
#4 - 3 november 2008 14:57
nu har jag ifs inte två aquarelle utan ett sånt och ett som satt i som ska bytas till nåt jag inte vet vad ännu. det jag undrar över är mer generellt lixom. vad är mycket?
Guest
#5 - 3 november 2008 14:58
Till ett icke växtkar skulle jag vilja säga: Lagom
Till ett växtkar: Lite
Guest
#6 - 3 november 2008 15:00
Emman skrev:
nu har jag ifs inte två aquarelle utan ett sånt och ett som satt i som ska bytas till nåt jag inte vet vad ännu. det jag undrar över är mer generellt lixom. vad är mycket?

Oavsett vilka rör du sätter i så får du aldrig mer än 0.36W/L.
Däremot kan du få bättre ljus till antingen fiskar eller växter. Men watten förblir ju detsamma.
#7 - 3 november 2008 15:05
Då får jag ställa frågan så här i stället, har du t8 eller t5?
Glöm inte att din fråga måste vägas mot vilka växter och hur stor växtmassa du har, det är alltså behovet som styr, annars kan man generellt säga att 2 x 150W MH till ett 100 liters är "mycket"
#8 - 3 november 2008 15:09
Emman skrev:

Jag skulle nog svara enligt följande på din fråga:
Mycket ljus = Över 0,50 Watt/liter
Normalt ljus = 0,25-0,50 Watt/liter
Lite ljus = Under 0,25 Watt/liter
#9 - 3 november 2008 15:20
Återigen, man kan bränna på med en hel hoper watt utan att nå målet om dom rör som man använder inte är växtrör.
#10 - 3 november 2008 15:22
Gaffel skrev:
Återigen, man kan bränna på med en hel hoper watt utan att nå målet om dom rör som man använder inte är växtrör.

Ja det är viktigt att ha rätt lysrör.
#11 - 4 november 2008 06:27
aaah så det e w/l man tittar på som riktlinje. då förstår jag bättre. detta gäller T8 rör.
hur som helst är det tex ingen ide för mig att försöka ljuskrävande växter.
tack så mycket för era svar
#12 - 4 november 2008 06:47
vad händer om man använder reflektorer och monterar i rampen? blir det samma som om man hade haft lite större/fler lysrör eller hur påverkas ljuseffekten?
#13 - 4 november 2008 07:03
Mängden ljus som når akvarieväxterna ökar i regel rejält av reflektorer. För växtakvarium med lite mer ljuskrävande växter är det en nästan förutsättning för gott resultat.
#14 - 4 november 2008 08:31
petnym skrev:
Mängden ljus som når akvarieväxterna ökar i regel rejält av reflektorer. För växtakvarium med lite mer ljuskrävande växter är det en nästan förutsättning för gott resultat.

Måste instämma helt och hållet! Att inte använda reflektorer i ett växtakvarium är dumsnålt. Hälften av allt ljus från ett lysrör är ju riktat bort från vattenytan, och använder man inte reflektorer så går det förlorat.
#15 - 4 november 2008 08:37
i mitt kar har jag lite anubiasn, några vallisneria någon sort av svärdsplanta tror jag det är och så en flytväxt som ser ut som plättar på vattnet. är reflektorer att rekomendera i mitt fall?
jag har nu ett aquarelle rör och ett original jag funderar på att bytta til ett arfreshwater. är det en bra ide?
jag upplever mitt aquarelle rör som väldigt violett och det gör min bakgrund nästan störande rödlila :(
#16 - 4 november 2008 09:45
Reflektorer är alltid att rekommendera
#17 - 4 november 2008 16:39
Emman skrev:
i mitt kar har jag lite anubiasn, några vallisneria någon sort av svärdsplanta tror jag det är och så en flytväxt som ser ut som plättar på vattnet. är reflektorer att rekomendera i mitt fall?

jag har nu ett aquarelle rör och ett original jag funderar på att bytta til ett arfreshwater. är det en bra ide?

jag upplever mitt aquarelle rör som väldigt violett och det gör min bakgrund nästan störande rödlila :(

Om jag får tipsa så sätt ditt aquarelle längst fram och sen besöker du biltema och köper ett daylight rör där för 25kr så får du en snygg kombination som även är lika bra som många akvarierör för växterna (detta rör rekomenderas av biltema för växthus ;)

Annons