Om vi får hjälp av någon så grym som du så skulle man kanske kunna ha en fastklistrad tråd som heter Fiskfoto för nybörjare. Bara med den info man behöver för att komma igång och få hyfsade bilder.
Bildkritik är också bra. Kommenterar man bilder i Zoopetmedlemmarnas bilder så blir folk ofta glada och skickar in fler. Vi kanske ska hetsa lite där?
Om vi går igenom vad som ska finnas i en sådan tråd kan vi självklart göra en sån.
Lägger folk in sina bilder i bildarkivet för att få kritik på bilderna eller för att samla för sig själv?
jag är ny med fiskfoto. Det som jag skulle behöva veta mera är hur man photoshopar,acdsee bilden bra. Finns det några bra tips?
Som Mihule sa så är moderskeppet.se en bra början. Sen är ciklid.se ett bra ställe att samla upp all slags info om fiskfotoredigering.
Folk ser proffsen och vågar inte lägga upp sina kassa bilder helt enkelt.
Är nog väldigt svårt och komma in i ett "fotogäng"
Njae, det är som en förening. Du kommer inte med om du inte själv vill. Vill du så är du välkommen. =)
Har med nyligen köppt en digital system-instegskamera från ett av de två stora märkena och skulle vilja ha läsa en sån tråd med tipps, efterbehandlingen ser jag lite som fusk utan vill ha shyssta bilder mer eller mindre direkt från kameran.
Det enda jag ser som tillåten efter behandling är möjligtvis att ljusa upp eller mörka ner, men även det känns ju lite fusk, eftersom fotografen då är bra på att ljusa upp/mörka, och inte bra på att fixa akvariet rätt för fotografering och sedan fota.
Men eftersom annan bildbehandling är tillåten i tävlingarna så ska man naturligtvis använda de möjligheterna tills de förbjuds.
Vi borde starta en tråd om retuscheringens vara eller icke vara. Det om något borde få fart i den här forumsdelen. Skapar ni eller jag tråden? :)
Jag tycker nästan det känns fånigt att lägga ner energi på att jaga runt akvariefiskar och ta bilder från en köksstol mot karet Lite fåntrattstämpel liksom, ut i naturen istället. (oj vad alla akvariefotosnubbar kommer skälla på mig nu)
Jag tycker inte det är så kul att gå omkring och fota mossa och löv. Hade jag fått ett teleobjektiv så hade jag gärna satt mig och väntat in lite djur istället för att sitta inne och surfa på nätet. ;)