Mycket Skalar rom som möglar

#1 - 29 augusti 2007 18:41
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Mina två Skalar par leker varannan vecka, men i veckan så var det nog rekord i antal romkorn:) Men tyvärr möglar de efter ca två dygn för bägge paren:([/SIZE][/FONT]

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Någon som kan försöka sig på att förklara varför:confused:[/SIZE][/FONT]
#2 - 29 augusti 2007 19:36
c90368 skrev:
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Mina två Skalar par leker varannan vecka, men i veckan så var det nog rekord i antal romkorn:) Men tyvärr möglar de efter ca två dygn för bägge paren:([/SIZE][/FONT]

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Någon som kan försöka sig på att förklara varför:confused:[/SIZE][/FONT]

Ledsen att göra dig besviken men det låter om att det är två honor som har roligt med varandra och ingen hane som befruktar.

För övrigt är din scalar riktigt fint lekfärgad ;)
#3 - 29 augusti 2007 19:57
Säker på att det är par

Jag har två stora hannar med puckel på huvudet. Har detaljstuderat deras mest intima kroppsdelar och har konstaterat skillnaden. Har dessutom sett dem lägga rom och befrukta. Är till 99% säker på att det är två par.
#4 - 29 augusti 2007 20:20
c90368 skrev:
Jag har två stora hannar med puckel på huvudet. Har detaljstuderat deras mest intima kroppsdelar och har konstaterat skillnaden. Har dessutom sett dem lägga rom och befrukta. Är till 99% säker på att det är två par.

Okey.. Har du tillräcklig cirkulation där äggen ligger.
De kräver ju att fiskarna fläktar äggen själva men
de kanske inte orkar fläkta allt själva så de kan
hjälpa att sätta en syresten en bit under där äggen ligger.
#5 - 29 augusti 2007 20:40
Jag fick följande råd över möglande scalarrom på www.amazondiscus.se

protozin från waterlife, seras mycopur eller alkottar... Dock provade jag aldrig nått av dem då det fungerade hyggligt sista gången.. Har nu ca ett sextiotal yngel på 11 dagar från romläggning och fyra dagar frisimmande//Lycka till, Annie
#6 - 29 augusti 2007 20:46
Inga problem med cirkulationen, rommen på bilden är placerade mitt i burken. Precis ovanför vajar vallisnerian hur fint som helst. De är dessutom riktigt duktiga på att både vakta och fläkta på rommen.

Jag undrar om det kan var vattnet som är orsaken. Har extremt mjukt vatten KH 1 typ. Tillsätter co2 och har förmodligen ett ganska lågt PH. Har just nu ingen PH mätare för mjukt vatten. Har inte brytt mig om att mäta senaste tiden eftersom det bara är Sydamerika i karet och alla ser ut att må bra, inklusive växterna.
#7 - 30 augusti 2007 09:32
tillsätt bikarbonat så höjer du KH
#8 - 20 oktober 2007 19:40
Har sen tråden startade tagit bort tre Skalarer, blev för jobbigt för de andra fiskarna med två lekpar som i stort sett hade lek på G hela tiden.

Det par som är kvar lekte för tredje gången sen de blev ”ensamma” i onsdagskväll. Funderade då på att det nog skulle bli deras sista lek, eftersom all rom bara möglar. Men i kväll såg jag att bladet har fått liv! Ca 30% har möglat, resten håller på att kläckas! Har den senaste månaden plockat bort en hel del växter och plockat i en megastor Red Moor-wood rot och en normal dito samt en massa sten för att skapa ett Apistogramma hörn.

Det slumpade sig även så att jag i fredags bytte vatten, struntade i att de hade rom, eftersom den ändå skulle mögla.

Tror att vattenbytet under andra dagen efter romläggning var nyckeln till att rommen klarade sig denna gång.

Notera att jag hade första leken från dessa fiskar 2006-09-06 och att de har lekt regelbundet sedan dess, men all rom har möglat!
#9 - 21 oktober 2007 06:48
Åhhh, vad roligt för dig att några är på G nu.. JAg har ju lyckats få en kul av mina.. och igår såg jag en ny rom kaka.. den förra var helt obefruktad efter att ynglena togs bort.. Håll oss uppdaterade//Annie

Annons