har en 'mussepigg'platy hona som ända sedan jag köpte henne för sisådär två månader sedan betett sig väldigt underligt.
för tillfället har jag en platyhane, en 'normal' platyhona och så den här konstiga honan i mitt 50 liters akvarium.
vet inte hur många gånger jag trott att hon hoppat ut ur akvariet då samtliga fiskar varit framme UTOM denna suspekta hona. så helt plötsligt, efter några timmar, så är hon framme igen.
jag letar och letar, tror att hon är död, har hoppat ut, lyfter på stenar osv.
hon sover alltid bakom pumpen, det slår aldrig fel, hon är alltid på samma ställe vid pumpen när belysningen släcks.
men vart hon håller hus på dagarna har jag inte kunnat lista ut - tills igår då jag upptäckte att hon låg tillsynes fastklämd under en flat sten.
inklämd på en centimeter mellan sten och grus simmade hon blickstilla och reagerade inte när jag knackade på glaset eller for ner med en håv och vispade runt - utvecklingsstörd fisk?
hon visar inga andra tecken på sjukdom vad jag kan se, färgen är djupt orange och hon är inte smal, inte tjock heller. hon födde yngel precis efter att jag köpt henne men inte sedan dess.