Mystisk insekt

#1 - 24 november 2010 15:06
Hej!
Såg till mitt yngelkar idag och såg då på ruten under vattnet en lustig liten krabat.
linande nästan loppa. 2 långa antenner och bakben, simmar otroligt bra, liten, ca 1-1,5 mm
Lyckades inte fånga den på kort

nån med ideer, kan man få vattenloppar bara sådär? eller ?
#2 - 24 november 2010 18:01
Kan mycket väl vara t ex någon cyklops eller släkting därtill. Ofta finns dom där men märks inte alltid. Och när kusten blir klar kan man få syn på dem. En del är otroligt snabba...
#3 - 27 november 2010 22:01
Uppdatering:
Dom är nu 2 st....och dessutom låter dom, trodde först lysröret skulle paja men icke, dessa små krabater på 2 m.m låter som syrsor.
jäkla tur karet är i kontoret.
Lyckades få 2 hyfsade bilder.

Vad är det för något ??

#4 - 28 november 2010 08:55
nån som har tips på vart man kan vända sig med såna här frågor ?
#5 - 28 november 2010 09:15
Finns t ex buksimmare och vattenbi men det kanske inte alls är likt i verkligheten.

Har för mig att det var här man kunde fråga om saker man inte vet vad det kan vara
http://www.nrm.se/sv/meny/faktaomnaturen/fragaforskaren/fragabiologen.147.html
#6 - 28 november 2010 09:32
Riktigt intressant, det ser ut som en skinnbagge som vattenbi eller buksimmare. Att de låter tyder definitivt på att det är en insekt. Vad gör de, rotar de i botten, anfaller smådjur, suger på växter?

Skulle de vara till salu så ställer jag mig först i kön...
#7 - 28 november 2010 12:04
tack, får se om dom svarar ;)
#8 - 28 november 2010 12:05
Bygert skrev:
Riktigt intressant, det ser ut som en skinnbagge som vattenbi eller buksimmare. Att de låter tyder definitivt på att det är en insekt. Vad gör de, rotar de i botten, anfaller smådjur, suger på växter?

Skulle de vara till salu så ställer jag mig först i kön...

Simmar omkring, dom går just nu i yngelkaret, sittar på var sin sida och knorrar :)

Lyckas du fånga dom så hehe, snabba som attan
#9 - 28 november 2010 12:49
Häftigt med såna små vatteninsekter - undrar var dom kommer ifrån?
Bilagor:
#10 - 28 november 2010 22:08
kan man lägga upp ljudfiler på forumet ?
annars får man ta o filma antar jag.
#11 - 30 november 2010 09:07
woho, lyckades fånga in båda. tog en timme hehe, bor nu i en provburk istället.
#12 - 30 november 2010 09:56
Har du fått något svar än från den jourhande biologen?
#13 - 30 november 2010 10:04
[COLOR=black][SIZE=3][FONT=Times New Roman]Hej![/FONT][/SIZE][/COLOR]
[COLOR=black][SIZE=3][FONT=Times New Roman] [/FONT][/SIZE][/COLOR]
[COLOR=black][SIZE=3][FONT=Times New Roman]Svårt att se, men antingen verkar det vara en rygg- eller buksimmare.[/FONT][/SIZE][/COLOR]
[COLOR=black][SIZE=3][FONT=Times New Roman][COLOR=black][FONT=Tahoma]Antingen har den följt med exempelvis en vattenväxt (som ägg, larv eller fullbildad), eller så kan den ha flugit in genom ett öppet fönster.[/FONT][/COLOR]
[/FONT][/SIZE][/COLOR]
#14 - 30 november 2010 10:14
Det är känt att vissa corixider stridulerar, dvs "spelar" som syrsor. Det är framförallt studerat i det nordamerikanska släktet Cenocorixa.

Eftersom djuret spelar (dvs är vuxet) och verkar vara mycket litet, skulle det kunna vara en Dvärgbuksimmare (Micronecta sp.), särskilt som det är känt att vissa dvärgbuksimmare stridulerar. Dvärgbuksimmare blir bara cirka 2 mm.

Annons