Mystisk sjuka på algätare

#1 - 6 september 2009 18:33
Hej igen. Ännu en tråd från mig, hoppas det inte börjar bli tjatigt.

Nu när jag kom hem låg en av mina algätare längs ytan.
http://oloflolof.se/bilder/blandat/DSC_1232.JPG (Det är en Randig otocinclus va?)
Det konstiga va att alla har verkat trivas jättebra då de alltid simmar runt och tvekar inte att komma fram till maten.

Han är inte död utan rör på sig lite ibland. Han har inte yttre symtom som man kan se utan ser normal ut. Hans två andra kompisar simmar som vanligt.

Flyttade han till en burk då det inte verkar finnas någon utväg för denna stackare. Det jag lägger märke till när han simmar rullar han runt och hamnar på sidan eller uppochner. Sen när han slutar försöka simma mot botten flyter han upp igen.

Som sagt denna firre kan man troligtvis inte rädda. Men någon som har någon ide vad som kan ha hänt? Kollade just nitrit och den är under 0.3 (man får inte mer exakt)
#2 - 6 september 2009 19:07
det var konstigt kanske så svalde han luft och flöt opp?:d
#3 - 6 september 2009 19:09
vargunge skrev:
det var konstigt kanske så svalde han luft och flöt opp?:d

Kul? :mad:

Mycket tragiskt iafl har aldrig sätt något liknande. Hoppas han repar sig annars så finns det väl bara en utväg :(
#4 - 6 september 2009 19:37
janson skrev:
Hej igen. Ännu en tråd från mig, hoppas det inte börjar bli tjatigt.

Nu när jag kom hem låg en av mina algätare längs ytan.

http://oloflolof.se/bilder/blandat/DSC_1232.JPG (Det är en Randig otocinclus va?)

Det konstiga va att alla har verkat trivas jättebra då de alltid simmar runt och tvekar inte att komma fram till maten.

Han är inte död utan rör på sig lite ibland. Han har inte yttre symtom som man kan se utan ser normal ut. Hans två andra kompisar simmar som vanligt.

Flyttade han till en burk då det inte verkar finnas någon utväg för denna stackare. Det jag lägger märke till när han simmar rullar han runt och hamnar på sidan eller uppochner. Sen när han slutar försöka simma mot botten flyter han upp igen.

Som sagt denna firre kan man troligtvis inte rädda. Men någon som har någon ide vad som kan ha hänt? Kollade just nitrit och den är under 0.3 (man får inte mer exakt)

måste vara något fel på simblåsan då eftersom han han flyter upp när han slutar simma, kan vara den som spökar :confused:. ottociniclus kan vara väldigt känsliga av sig, nästan för känsliga enligt min mening, jag har aldrig haft någon tur med mina :(.
#5 - 6 september 2009 19:56
Varunge, sluta göra sådana här onödiga kommentarer. Har tyckt dina var dåliga innan men detta är då förlångt!

Simblåsan kan det vara. Annars hade han ju haft något symtom på kroppen. Det måste gå riktigt snabbt också. Får se hur han mår imorrn.
#6 - 6 september 2009 19:58
janson skrev:
Varunge, sluta göra sådana här onödiga kommentarer. Har tyckt dina var dåliga innan men detta är då förlångt!

Simblåsan kan det vara. Annars hade han ju haft något symtom på kroppen. Det måste gå riktigt snabbt också. Får se hur han mår imorrn.

om det är simnlåsan så finns det inte så mycket man kan göra :(. Men se hur han mår imorgon. håller tummarna!
#7 - 6 september 2009 20:02
macke_fisk skrev:
om det är simnlåsan så finns det inte så mycket man kan göra :(. Men se hur han mår imorgon. håller tummarna!

Det jag mest tänker på är att det inte smittas till de andra fiskarna. Var därför jag flyttade över honom.

Har inga förhoppningar att han ska repa sig, Är så jobbigt när man har känslor för de små grabbarna.
#8 - 6 september 2009 21:55
Om det nu bara är simblåsan som är problemet så kan det vara att han fått en smäll eller så och då smittar det ju inte, men den ser fan inte frisk ut i övrigt :/
#9 - 7 september 2009 14:30
macke_fisk skrev:
måste vara något fel på simblåsan då eftersom han han flyter upp när han slutar simma, kan vara den som spökar :confused:. ottociniclus kan vara väldigt känsliga av sig, nästan för känsliga enligt min mening, jag har aldrig haft någon tur med mina :(.

janson skrev:

jag hadde ju nästan rätt då!
#10 - 7 september 2009 15:06
vargunge skrev:
jag hadde ju nästan rätt då!

njae inte riktigt men det hade med luft att göra.
Apropå luft... Skulle inte du ta och andas in en gång extra och tänka lite innan du skriver såna olämpliga saker?

Det skulle vi/jag och du bli gladare av. för nu får du bara massa griniga gliringar av zoopetare och vi gillar inte dina kommentarer.
#11 - 7 september 2009 15:30
Alla mina 3st otolincusar dog för ett par månader sen, och det var precis på samma sätt! :/
#12 - 7 september 2009 16:07
Alla mina 3st otolincusar dog för ett par månader sen, och det var precis på samma sätt! :/

Skumt. kanske är så att det är någon sjudom som gör att simmblåsan pajjar?
För det där med att förlora avvägningsbalansen har ju garanterat något med simmblåsan att göra, men hur gick den sönder? fyskisk skada typ klämd, fått en smäll eller något i den stilen. eller är det kanske en sjukdom som angriper blåsan så att den till slut blir skör och det läcker ut luft i kroppen, där kan ju fisken inte kontrollera luften längre
#13 - 7 september 2009 16:48

Låter mycket märkligt. Kan ju vara någon sjukdom som karrokaja säger men är det bara de som dött för dig? Hängiga black mollys har jag sett tidigare men då har de sjärten nedåt och huvudet uppåt. De simmar inte runt runt och hamnar vid ytan när de slutar. Har inte hittat något mer om någon sjukdom på simblåsan heller.

Kan ju bara hoppas detta var en engånsföretelse och inte händer igen. Om skadan kan komma vid krock eller klämd är det ända jag kan komma på att min tigerfisk http://oloflolof.se/bilder/blandat/tigerfisk_stor.JPG puttat bort honom vid matningen.

Förövrigt låg fisken död imorse. Vargunge, du vet nu vad jag tycker om dina inlägg. Gör inte saken värre för dig.

Snap3 skrev:
Om det nu bara är simblåsan som är problemet så kan det vara att han fått en smäll eller så och då smittar det ju inte, men den ser fan inte frisk ut i övrigt :/

Hur menar du? Han hade ju inga symtom på kroppen. Det ända var ju att han låg vid ytan.
#14 - 7 september 2009 16:51
den fisken som är på bild heter praktbotia och de kan vara lite tuffa vid matdags. synd att malen låg död imorse :(, håll koll på de andra två och se så att det inte upprepar sig!
#15 - 7 september 2009 16:55
macke_fisk skrev:
den fisken som är på bild heter praktbotia och de kan vara lite tuffa vid matdags. synd att malen låg död imorse :(, håll koll på de andra två och se så att det inte upprepar sig!

Jo vet att de heter praktbotia. Vill du följa "Tigermammas" andra hyss kan du följa denna tråden http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=133710

Jo jag ska hålla koll på dem. Men svårt att göra något vid när man inte har en aning vad det handlar om.
#16 - 7 september 2009 17:26
karrokaja skrev:
Skumt. kanske är så att det är någon sjudom som gör att simmblåsan pajjar?

För det där med att förlora avvägningsbalansen har ju garanterat något med simmblåsan att göra, men hur gick den sönder? fyskisk skada typ klämd, fått en smäll eller något i den stilen. eller är det kanske en sjukdom som angriper blåsan så att den till slut blir skör och det läcker ut luft i kroppen, där kan ju fisken inte kontrollera luften längre

Nej inget sånt som jag såg då iaf:/
De kan ju vara känsliga ibörjan hur länge har du haft dina janson?
#17 - 7 september 2009 17:28
Nej inget sånt som jag såg då iaf:/

De kan ju vara känsliga ibörjan hur länge har du haft dina janson?

Över två månader tror jag. Inte så länge alltså. Hur länge hade du dina?

Som sagt under denna perioden har jag inte alls märkt något med dem. Alla har _verkat_ trivas bra och alltid varit i farten. Inte dem som gömmer sig
#18 - 7 september 2009 17:40
janson skrev:
Jo vet att de heter praktbotia. Vill du följa "Tigermammas" andra hyss kan du följa denna tråden http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=133710

Jo jag ska hålla koll på dem. Men svårt att göra något vid när man inte har en aning vad det handlar om.

aha, förstod det som att du inte visste vad det var för fisk, sry :p
#19 - 7 september 2009 17:42
janson skrev:

Som sagt under denna perioden har jag inte alls märkt något med dem. Alla har _verkat_ trivas bra och alltid varit i farten. Inte dem som gömmer sig

ottociniclus mår nästan bäst av att vara i ett ingånget akvarium redan från början och sen har man kruxet med att få dem att börja äta, jag hade problem med det.
#20 - 7 september 2009 17:50
janson skrev:

Samma tid som dig, mina var också glada med livet åt ärtor å gurka å algtableter, men en dag så var dom döda med samma symptom som din!
#21 - 8 september 2009 20:47
Att man förlorar en otocinclus två månader efter inköp är inget att oroa sig för. Det är nästan vanligare att det händer än tvärt om.

Har man klarat dom i sex månader så brukar det dock gå bra. Bara det är rent vatten och det finns alger i tillräcklig mängd.

Titta 2:47 in i den här filmen, så ser välmående otocinclus ut:)

#22 - 12 september 2009 17:36
Jag hoppas på ett sätt att du har rätt c90368. Nu har en gått i samma öde och utan några yttre symtom. På ett sätt är man ju glad att det inte verkar vara någon sjukdom men man blir ju ändå deppig när det händer. :(
#23 - 12 september 2009 22:09
Som jag sa i vår privata kommunikation, Ansistrus och Otocinclus i samma kar fungerar inte.
#24 - 13 september 2009 16:39
c90368 skrev:
Som jag sa i vår privata kommunikation, Ansistrus och Otocinclus i samma kar fungerar inte.

Varför funkar inte ansistrus och otocinclus i samma kar??
Har planer på att skaffa otocinclus och har ansistrus i karet.
#25 - 13 september 2009 16:54
För mig funka det?
#26 - 13 september 2009 20:22
Nubi skrev:
Varför funkar inte ansistrus och otocinclus i samma kar??

Har planer på att skaffa otocinclus och har ansistrus i karet.

Ancistrus käkar upp maten för Otosinclus.

Jag har haft båda sorterna i många år i olika kar och i samma kar. Där de har gått tillsammans så tynar Ottisarna bort efter 6 - 12 månader.
#27 - 13 september 2009 20:24
För mig funka det?

Hur länge har det fungerat?

Annons