Mystiska försvinnanden

#1 - 26 augusti 2011 21:10
Hej, jag var igår och köpte nio st boraras uropthalmoides till min vas, då de fyra som gått där förut försvunnit på något mysko vis... spårlöst. Jag hade hunnit ha dem i drygt ett halvår innan de försvann och de var friska och krya under tiden.
Nu till det som är ännu mer mystiskt, de nio jag köpte igår och koppade i ca kl 17.30 var idag 17.00 tre stycken, och kring 22.00 var en till borta, alltså har sju fiskar försvunnit. Hur kan det ha gått till :confused:? Jag har letat i vasen från alla vinklar jag kan komma på men ändå inte sett så mycket som ett skelett eller liknande.

Lite fakta om vasen:

Bladet vas på 45cm från ikea
Slimline-bakrund med ett litet aquaelfilter bakom och en massa filtermatta, insug ovanför gruset genom en filtermatta.
Täckglas
ECS-grus
Javamossa, vallisneria och flytväxter
11w belysning

Inga andra invånare förutom sandsnäckor och posthorn.
#2 - 27 augusti 2011 07:11
Du har självklart kontrollerat att filtermattan vid insuget inte är skadad/lös så du har en kyrkogård bakom bakgrunden?
#3 - 27 augusti 2011 08:09
Ja det har jag gjort, det ska inte gå att ta sig in där. Nu är då de två sista också försvunna, så det blir att plocka upp filtret och filtermattan och kolla.
#4 - 27 augusti 2011 08:48
Så då var filtret kollat... inte ett spår.
#5 - 27 augusti 2011 21:14
Kan det vara så att de har gått på en nattprommenad utanför vasen?
Läste någons blogg där en tjej hade ett akvarium/vas/kub och när hon vaknade nästa dag så såg hon en räka vid kudden :D
#6 - 28 augusti 2011 11:08
Jo, en räka har jag också hittat utanför vasen... dock inte vid kudden utan på golvet. Men någon fisk har jag inte hittat vare sig vid kudden eller på golvet. Jag tror ju knappast att de är vid liv längre men jag hade ju gärna velat veta vart de tog vägen. Hmm...
#7 - 28 augusti 2011 11:32
Du har inga andra djur som kan ha nypit dessa fiskar?
Om det är så att det har hoppat utanför vasen?...

*värme*

Annons