Mystiskt JBL test

#1 - 28 mars 2005 18:38
Hallå

Va och införskaffade ett JBL nitrat test.Det visar 0 ppm i båda karen.Tycker det är lite konstigt.Visseligen har jag ganska mycket växter och ingen Co2.Göder med TMG vid varje vattenbyte 1/vecka.Är det möjligt att det är 0 i nitrat??
Fredrik
#2 - 28 mars 2005 20:40
Egentligen så har du redan svarat själv :)

[QUOTE=fredrikakesson]
Det visar 0 ppm i båda karen.
[/QUOTE]

Visserligen har jag ganska mycket växter

Är det möjligt att det är 0 i nitrat??

Svaret är jupp, växterna viktigaste ämne är visserligen kol men de slukar även massor av kväve !

Beställ KNO3 och dosera 10ppm, testa sedan med testet igen. Då får du veta om det stämmer

Att dessutom växterna kommer att jubla är väl en bonus :)
#3 - 28 mars 2005 20:44
Växterna växer som ogräs.Men om det nu håller sig runt 0.Varför ska man då byta vatten??????Trodde man bytte för att göra sig av med näringsämnena
Fredrik
#4 - 28 mars 2005 21:48
Växterna mumsar i sig en hel del av det du faktiskt tillsätter när du byter vatten.

Calcium och Magnesium tex.

Om du verkligen har 0ppm nitrat så borde växterna börja gulna och sluta växa inom kort !

Kör du utan nitrat och fortsätter tippa i TMG så får du antagligen andra problem åxå.

Satsa du ett par tior på lite KNO3 samt dosera 10ppm och se vad testet ger för värde !

Det är ju tokroligt att använda hela karet som "stamlösning" ! Visar det fel då åxå så borde det reklameras, visar det rätt så kan du avskriva misstankarna.

Så svaret på frågan är då naturligtvis att det går faktiskt att helt strunta i vattenbyten om dina växter äter EXAKT den mängd kväve som firrarna producerar...

Fast sån balans är förstås i den närmaste helt omöjlig !
#5 - 29 mars 2005 09:38
Jag använder JBL:s nitrattest och ligger runt 10-15 ppm som standard. (Så testet som sådant är det nog inget fel på)
#6 - 29 mars 2005 20:26
Då kanske jag har lyckats bra med balans.Endast 2 toppar på svärdplantorna som är gula.0 med alger.Kanske lika bra att inte väcka den björn som sover
Fredrik

Annons