n00b

#1 - 13 december 2005 20:42
Med risk för att låta som en total nybörjare....hmm vänta det är jag ju !:p

Har kört igång akvariet med enbart växter och en rot som köptes med från zooaffären. Såg idag att det var en vitaktig beläggning på roten ser ut typ som mögel. Hittade även några sniglar som antagligen följt med växterna.
Så två frågor 1. Bort med sniglarna eller är det ok ? 2. Någon ide vad det vita "luddet" kan vara ?

/Micke
#2 - 13 december 2005 20:43
Om du vill ha sniglarna eller inte bestämmer du ju själv, men risken finns att dom förökar sig och börjar kalasa på dina växter...

vad gäller roten har jag egentligen ingen aning, men jag skulle nog ta upp den och tvätta den ordentligt, kanske koka den eller så.
#3 - 13 december 2005 21:11
de vita "luddet" brukar ofta komma på rötter i början, i alla fall för mig. (o många andra) de e helt ofarligt men de e ju inte så fint. ja har tagit en ny diskborste o rendjort med när den e i karet (min rot är fastlimmad) annars kan man ju som sagt plocka ur den o rengöra den

andreas
#4 - 13 december 2005 21:25
Tackar för tipsen, blir till att jaga sniglar och diska rötter, tack igen !
#5 - 13 december 2005 23:56
[QUOTE=Nils Holmström]Om du vill ha sniglarna eller inte bestämmer du ju själv, men risken finns att dom förökar sig och börjar kalasa på dina växter...
[/QUOTE]

vilka snäckor skulle göra det ?
har mist 2 arter själv i karet och dom rör inte växterna mer än tar mat å alger från dom.
#6 - 14 december 2005 00:40
Du fick mig lite osäker där, då jag inte kommer ihåg exakt var och när jag hört detta, men efter lite googlande:

Tillexempel Ramshorn snail: "These snails are extremely prolific and have a terrific appetite for plants."

och damsniglar Pond snails are football shaped snails under 2 cm in length. They are to be avoided, as they will happily eat all your plants.

citaten ovan kommer från http://faq.thekrib.com/snails.html

http://www.applesnail.net/content/various/eradication.htm står att läsa "...and some species do eat your aquatic vegetation"
#7 - 14 december 2005 00:48
enligt google bildsök blir ramshorn rätt stora och inget man får in via växter.
http://www.aquarticles.com/images/Fish%20Stores%20Canada/KingEd/p-34%20Ramshorn%20snails.jpg

"pond snails" vet jag inget om men låter som dom blir stora och om så är fallet är det inget man direkt får in.

posthornsnäckor är vanliga att få in med växter och dom äter inte växter men går över växter och tar alger och annat gått om finns på växten.
även populära i yngelakvarier som städtrupp
#8 - 14 december 2005 00:52
Men är det inte så att sniglarna inte kommer med växten, utan deras ägg? och de kanske inte är så olika i storlek?
#9 - 14 december 2005 01:00
snäckor kan komma som individer men är nog vanligare som rom.
#10 - 14 december 2005 01:04
Ja, och då borde man rimligtvis kunna få in även snäckor som blir lite större.

Hursom, Dharus, gör du som du vill med snäckorna. Tycker du att dom är fina och dom itne gör någon skada är det ju bara att låta dem vara, annars kan du ju plocka bort dem eller låna en botia från någon... eller göra som jag läste nånstans, lägg någon grönsak i karet och vänta tills de tagit sig dit, så akn du plocka upp dem samtidigt.
#11 - 14 december 2005 01:06
ser ingen orsak varför ja ska göra nåt åt snäckorna i karet.
dom förökar sej långsamt, tar bort typ 4-5 per månad och sen är dom bra på att städa.
#12 - 14 december 2005 01:10
enligt denna sida äter ramshorn inte växter men alger som växer på växter
http://www.naturegrid.org.uk/biodiversity/invert/snailram.html
#13 - 14 december 2005 01:12
Men nu var det Dharus som undrade, och jag svarade som jag alltid trott (även om jag kanske lät lite väl tvärsäker, det var många år sedan jag kom i kontakt med sniglar i akvariesammanhang), att sniglar är inget man vill ha i karet. Nu hade ju du en annan uppfattning, och det är ju skitbra, så har Dharus två olika utgångpunkter att gå ifrån.
#14 - 14 december 2005 13:18
ja hade oxå snäckor men dom kom med sanden/gruset som ja köpte
#15 - 14 december 2005 13:21
Ja antingen sanden eller växtera, hur som helst så är dom oönskade och kommer att få flytta ut igen.
#16 - 14 december 2005 13:26
har hört att en del mosar dom mot glaset o låter fiskarna äta upp dom. vet dock inte vilka fiskar som äter dom, har du många blir de ju ett billigt foder annars :)

Annons