Sorry, jag rörde visst till det. För att röra till det ännu mera så skall vi förstås veta KH (karbonathårdhet) i vattnet också.
Slöjstjärtar trivs bäst i ett pH på 7.2-7.4, men de går bra att ha från ca 7-8. De är ganska anpassningsbara och tolererar både surare och mer basiskt vatten, men som regel är det ett lite mer basiskt vatten. Vid ett pH på över 7.5, upp till strax över 8 så trivs guldfiskar bra, men Ammoniak i vattnet blir betydligt farligare, så det blir viktigare att hålla koll på Ammoniak/Ammonium nivån i akvariet.
Har du ett pH under sju så är det med andra ord t.om. önskvärt att kanske ha i lite snäckor. Ligger det omkring 7 så går det kanske bra, men det vore bra att hålla lite koll på pH värdet och som regel hålla det under 8. Om pH-värdet redan ligger runt 7.5 så är det synd att förändra ditt redan optimala vatten.
Om ditt KH ligger för lågt (under 3) även om du har ett pH över 7 så kan snäckor/kalkhaltiga stenar förbättra KH värdet och vattnet lite.
Summa: Bra vatten = pH: 7-8, KH: 3-10 . Om du har lägre värden än dessa så kan det vara bra med snäckor/kalkhaltiga stenar. Ligger du i det övre området så är det nog bäst att låta bli.
Det bästa är givetvis att kolla dina vattenvärden med testkitt som du har hemma, men dessa är dyra och ett billigt alternativ är att ta med vatten till din akvariebutik, så testar de normalt gratis.
OBS: Det viktigaste av allt, mycket viktigare än att ha ett pH/KH som är "perfekt", är att ha ett stabilt vatten. Det innbär att man inte skall laborera med värdena om de redan är bra. Fiskarna anpassar sig med tiden, men snabba förändringar är alltid det mest skadliga.
Hoppas att jag var lite tydligare nu, men jag fick nästan en känsla av att jag rörde till det mer [:P]