Någon?

#1 - 18 mars 2009 22:09
Har precis hämtat mitt 450L akvarium, men står just nu som ett stort frågetecken :confused::p om hur jag ska få igång ytterfiltret Eheim 2028??? Vet inte alls hur jag ska göra. Bör få igång det så fort som möjligt, så att det inte blir dåligt. Någon nattuggla som har lust att förklara för mig(totalt idiot och nybörjare) via telefon? Svar här mottages även tacksamt. [:o] Hur jag ska fylla på och få igång allt utan missöden? :d Har ingen "bruksmanual" eller så, pumpen har varit igång till för ett par timmar sedan och är tömt på vatten.
Mvh Josefin [:o)] (vaken till 00.30)
#2 - 18 mars 2009 22:18
kanske

Har precis hämtat mitt 450L akvarium, men står just nu som ett stort frågetecken :confused::p om hur jag ska få igång ytterfiltret Eheim 2028??? Vet inte alls hur jag ska göra. Bör få igång det så fort som möjligt, så att det inte blir dåligt. Någon nattuggla som har lust att förklara för mig(totalt idiot och nybörjare) via telefon? Svar här mottages även tacksamt. [:o] Hur jag ska fylla på och få igång allt utan missöden? :d Har ingen "bruksmanual" eller så, pumpen har varit igång till för ett par timmar sedan och är tömt på vatten.

Mvh Josefin 076 575 3334 [:o)] (vaken till 00.30)

http://www.akvarieshopen.com/eheim-ytterfilter-2028-professional-p-33.html
#3 - 18 mars 2009 22:19
Är filtret vattenfyllt nu?
Sitter på jobbet och har ingen möjlighet att ringa...
#4 - 18 mars 2009 22:25
Nej, det är det inte....:(
#5 - 18 mars 2009 23:02
Då kan du för smidighetens skull använda pumpen som en hävert. Stoppa ner insugsslangen i karet och sug i utblåset så kommer pumpen att vattenfyllas. Detta utan sladden istucken i kontakten.
När pumpen är fylld stoppar du i sladden och troligen grå då pumpen igång, annars får du testa att trycka på den runda pumpknappen som sitter på toppen på filtret.
#6 - 18 mars 2009 23:15
Jag lyckades :D Tackar så mycket. En fundering till, har bara fyllt hälften av akvariumet än, och inser att det står snett, blir nog iaf 2 cm skillnad när det är fyllt, hur ska man "rätta till" detta på säkraste sätt?
Mvh Jossan
#7 - 18 mars 2009 23:39
Tappa ur vattnet och börja om från början....tyvärr.
2 cm är ganska mycket, och du kommer att bli galen om du inte fixar detta nu;).
#8 - 18 mars 2009 23:44
Jo, förstod det, får bli imorrn :) Men hur ska jag göra för att få det rakt? Lär ju inte räcka med en möbeltass direkt :p
Mvh Jossan
#9 - 18 mars 2009 23:49
Kanske mer en puck i ditt fall:p...
Vad har du för bänk?
#10 - 18 mars 2009 23:57
Ja du, en tillhörande akvariebänk, typ, :) Inga "tassar" på den utan står direkt mot golvet, rektangel.
Mvh Jossan
#11 - 19 mars 2009 00:01
Inga ställbara fötter på den?
Annrs finns det till dessa aluminiumställningar och kanske inte vore en dum investering i ditt fall?
#12 - 19 mars 2009 07:47
Jo, det skulle ju inte vara fel att införskaffa. Men det går inte att på någe sätt rätta till de möbeln jag har?
Mvh Jossan
#13 - 19 mars 2009 08:04
Jodå det skulle kanske gå, men är det så mycket får du nog tänka ut eller få tips på en riktigt bra lösning:).
#14 - 19 mars 2009 08:54
Har inget bra tips om bänken, men jag skulle rekommendera dig att plocka bort ditt telefonnummer från ditt inlägg. Det finns mycket weirdo´s där ute som skulle älska att ringa till "Josefin" och weirda sig! Ett vänskapligt tips bara. :)
(Casper_001 måste då också gå in och redigera sitt inlägg då han citerat ditt inlägg där numret står)
#15 - 19 mars 2009 09:47
Kortlek funkar kanon om man inte har ställbara fötter!
#16 - 19 mars 2009 10:13
Carassius skrev:
Har inget bra tips om bänken, men jag skulle rekommendera dig att plocka bort ditt telefonnummer från ditt inlägg. Det finns mycket weirdo´s där ute som skulle älska att ringa till "Josefin" och weirda sig! Ett vänskapligt tips bara. :)

(Casper_001 måste då också gå in och redigera sitt inlägg då han citerat ditt inlägg där numret står)

Jo, tackar för tipset :), satte dock inte ut mitt aktuella nr, detta var bara till min gamla mobil ;)
#17 - 19 mars 2009 10:15
Aleks skrev:
Kortlek funkar kanon om man inte har ställbara fötter!

Humm, kortlek? Hur i hela friden gör man då? använder flera kort på hög, för att sedan minska kort-antalen längs sidan? [:o]
#18 - 19 mars 2009 14:01
Kort funkar fint, men kanske inte så bra om du ska bygga upp 2 cm;).
#19 - 19 mars 2009 19:46
Nu har jag fyllt akvariumet till hälften igen, efter att jag tömt ut det och gjort bänken lite rakare. Har använt typ en Aqua pad. Har kollat med vattenpasset och akvariet lutar lite inåt, mot vardagsrummets mitt. Höger sida lutar 1 mm och vänster nästan 1 mm. :confused:
Mitt vardagsrummsgolv är inte rakt, och tror inte att akvariet har stått så rakt innan jag köpte det heller.
Hur låter detta? Akvariet är än så länge bara fyllt till hälften, vill absolut inte ha en vattenskada ;) Vågar jag fylla upp hela?
Mvh Josefin.
#20 - 19 mars 2009 21:26
Det vikiga är att du inte får höjdskillnader på längd eller diagonal som gör att bottenrutan bågnar åt ett eller annat håll.. Om hela karet lutar åt något håll gör inte så mycket men är mitten på bottenrutan högre än hörnena så blir det spänningar i den.

MVH Lasse
#21 - 20 mars 2009 08:59
Har fyllt ca 50 L vatten till, ingen förändring.
Vilken tur att detta forum finns, och så hjälpsamma människor. Som nybörjare så behöver man hjälp, spec jag [:o] :d Är fortfarande lite orolig då akvariumet inte står helt rakt...:(
Mvh Jossan
#22 - 20 mars 2009 13:02
Det är ju lite svårt när du inte har några fötter att skruva in och ut.

Mäter du med linjal och vattenpass?

Mvh

Markus
#23 - 20 mars 2009 13:30
Japp, stämmer bra det :)

Annons