Någon kunnig om råttor?

#1 - 21 december 2012 09:50
Hej! Nu har jag funderat och läst och har bestämt mig att jag vill köpa 2 stycken tamråttor (honor) Problemet är att jag ville själv åka till någon uppfödare men jag kan inten hitta någon i Västerrnorrland så då är mitt enda val zoobutiker. Men då vet jag ju inte riktigt var de kommer ifrån och man kan få önska en färg m.m. men det är inte säkert man får de som man tänkt. Jag var in och pratade med dem då de förklarade att de aldrig har råttor hemma i butiken utan tog bara efter beställning. Sen är jag så dålig på namn på råttornas färg och tecken. Jag har sett råttor som har svart rand på ryggen medans kroppen är vit, de som är grå och vita och de som är gyllengula. Jag är sugen på någon av de färgerna men måste ju först och främst veta vad de heter.

Mina 2 frågor är: Vet någon en bra uppfödare runt västernorrland? Kan man få tips på vad färgerna heter eller någon bra sida?

God Jul & Gott Nytt år!

MVH Sandra
#2 - 21 december 2012 10:16
#3 - 21 december 2012 10:17
råttor.ifokus.se

Testa där:)
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 21 december 2012 10:22
Vilken art är du ute efter. Speciellt de s.k. kinesiska tamråttorna ([FONT=Times New Roman][FONT=Times New Roman][COLOR=#000000]Rattus norvegicus) [/COLOR][/FONT][/FONT]är utmärkta sällskapsdjur. Tamara och trevligare djur är svåra att få tag på.
#5 - 21 december 2012 10:27
Åh, tack för alla svar! =) Ska läsa på de sidorna genast! Jag har förstått att det finns en del olika arter, ska kolla runt lite men jag har iallefall bestämt mig att jag vill ha en släthårig såhär långt. Ska kolla hur de kinesiska tamråttorna ser ut! =)
#6 - 21 december 2012 11:53
Vilken art är du ute efter. Speciellt de s.k. kinesiska tamråttorna ([FONT=Times New Roman][FONT=Times New Roman][COLOR=#000000]Rattus norvegicus) [/COLOR][/FONT][/FONT]är utmärkta sällskapsdjur. Tamara och trevligare djur är svåra att få tag på.

Aldrig hört att de skulle kallas kinesiska och då har jag ändå hört många namn. Vedertaget svenskt namn är brunråtta, gillar man inte det namnet kan man kalla dem tamråttor helt enkelt. Det finns andra råttor i fångenskap men de är ovanliga och finns mest hos stollar typ mig.
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 21 december 2012 12:06
Bygert skrev:
Aldrig hört att de skulle kallas kinesiska och då har jag ändå hört många namn. Vedertaget svenskt namn är brunråtta, gillar man inte det namnet kan man kalla dem tamråttor helt enkelt. Det finns andra råttor i fångenskap men de är ovanliga och finns mest hos stollar typ mig.

Du är för ung:p
Det kallades dom i alla fall för när jag odlade dom under 80-talet fast dom heter säkert nåt annat nu. Det var den variant som är vitsvart. Oavsett vad dom kallas för idag så var dom i alla fall trevliga, tama och lättodlade (drog säkert upp åtskilliga hundra).
#8 - 21 december 2012 12:37
Du är för ung:p

Det var ett tag sen jag hörde nån säga det... Så en får tacke!

Brunråttor kallas allt möjligt men brunråttor är det ändå. Det finns annat, nilråttor, bomullsråttor och påsråttor kan man hitta t ex men då får man leta och förmodligen då i annat land. Takråttor brukar man också prata om men det är brunråttor det med. Svartråttor som en del påstår att det som kallas takråttor skulle vara är nåt helt annat och rakt inget gosedjur, snarare nåt i stil med en galen speedad ekorre.
#9 - 21 december 2012 13:08
[SIZE=4]pulvis rat[/SIZE] ska tydligen vara ganska lättodlad.

notera den fria översättningen från svenska till latin....via google översätt
#10 - 21 december 2012 15:51
Sv: Någon kunnig om råttor?

Jag kan en hel del om hur man slår ihjäl brunråttor, men det kanske inte riktigt var vad du var ute efter? :/

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article11593773.ab
#11 - 21 december 2012 20:38
Det enda jag kan om råttor är att de oftast samlas i hörnen och är lite brungråa och lite luddiga och i mitt fall så kan det vara ett och annat svart hårstrå i dem med.. man göder dessa genom att inte använda sugen..
Denna arten kallas för dammråttor :D:p

Förlåt för OT med kunde inte låta bli.... ;):D
#12 - 22 december 2012 10:03
Dammråttor var det ju Ken var inne på också. Tacksamma djur att odla men vi ska kanske släppa det spåret nu.
#13 - 7 februari 2013 01:08
Mina katter älskar att leka med skogsmöss. :d

Gissa vad dom gör när dom lekt färdigt med mössen? [:o]
#14 - 7 februari 2013 05:28
Mina katter älskar att leka med skogsmöss. :d

Gissa vad dom gör när dom lekt färdigt med mössen? [:o]

Snälla berätta, kom igen då, snälla!! Jag kommer inte att kunna sova annars..

Annons