Någon som använder sig av Pmdd?

#1 - 10 september 2007 18:26
Vill bara fråga er om ni använder pmdd?

Är det så bra som alla säger att det är?
Har nämlig fått hem en enkel portion

[COLOR=black][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=&quot]Enkel pack med Micro+ 29:- plus frakt 26:-! 55:- för en enkel pack som räcker till 5000 liter! [/FONT][/COLOR][COLOR=black][/COLOR]
[COLOR=black][/COLOR]
[COLOR=black][/COLOR]
[COLOR=black][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=&quot]1x[/FONT][/COLOR][COLOR=black][FONT=&quot] [COLOR=black]KNO3[/COLOR][/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=&quot]ca 50 g [/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=&quot]1 påse Blandas ut i 500ml vatten[/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=&quot]1x[/FONT][/COLOR][COLOR=black][FONT=&quot] [COLOR=black]KH2PO4[/COLOR][/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=&quot]ca 8 g [/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=&quot]1x[/FONT][/COLOR][COLOR=black][FONT=&quot] K2SO4[/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=&quot]ca 5 g [/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=&quot]1x[/FONT][/COLOR][COLOR=black][FONT=&quot] Micro+[/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=&quot]ca 25 ml[/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=&quot]1 flaska Blandas ut i 500ml vatten[/FONT][/COLOR]

Har ni kanske några bilder så jag kan få se hur era akvarium ser ut?
#2 - 10 september 2007 18:30
Det är så bra med PMDD som sägs, och bilder på mina kar kan du se på min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=714722
#3 - 10 september 2007 18:33
ansjo skrev:
Det är så bra med PMDD som sägs, och bilder på mina kar kan du se på min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=714722

så alla dina kar är behandlat med pmdd?

för det var verkligen jätte fina växter.
#4 - 10 september 2007 20:40
Istället för att köpa en dyr gödning på zoobutiken som ändå inte innehåller all gödning som behövs så köper man PMDD, blandar lite själv och får en komplett gödning, så ja PMDD funkar så bra som alla säger.
#5 - 10 september 2007 20:42
Det är igentligen inget konstigt med PMDD. Bakom alla kemiska krumelurer är det vanliga gödningsämnen. Kalium, Kväve, Fosfor och spårämnen - samma som ingår i växtgödning till krukväxter, som vi gödslar gräsmattor och rabatter med och som lantbrukarna göder åkrarna med. Allt som växer behöver näring.
En del kommer från fiskskiten i akvariet men det kan vara lite skralt av vissa ämnen dessutom försvinner en del när vi gör vattenbyten. Därför är PMDD så bra eftersom det innehåller allt.
Bilagor:
#6 - 11 september 2007 06:45
ska börja änvända det efter jag har gjort min delvatten nu till helgen.
Då får jag se om det fungerar. men tydligen gör det det..
#7 - 11 september 2007 06:50
du kommer inte se någon skillnad när du precis haft i gödningen. Det kan ju ta ett tag innan du ser om det funkar eller ej.
#8 - 11 september 2007 07:43
jo , det förstår jag, det gör det ju med vad som helst som man göder.

Men det ska bli intressant att börja med det här.
#9 - 11 september 2007 08:06
Tog oss 3 veckor innan vi såg skillnad, och då fullkomligt exploderade all växtlighet så till den grad att det blev ett besvär - dock ett vi gärna stog ut med.

Men, nybörjare som man är gjorde vi en del fel. Dels måste man följa vattenbytes-rekommendationerna, står på pmdd's hemsida. Dels måste man ha växter som orkar ta hand om all gödning. Dels måste man matcha pmdd mot ljuset, dvs har du dåligt ljus får man minska doseringen. Allt detta fumlade vi med, vilket inte hade varit ett problem om vi bara hade kontrollerat vattenvärdena. Hade vi haft vattentester då hade vi sett att näringsmängden bara ökade och ökade, men tydligen väldigt balanserat för först märktes inget annat än sprudlande växter. Tillslut kraschade dock allt och det var en del besvär att få ordning på det. Det är nog lätt att glömma att experterna här på zoopet redan kan alla dessa bitar, och de riskerar att rekommendera pmdd utan att komma ihåg att alla inte får ihop alla bitarna.

Jag rekommenderar alltså verkligen pmdd, men köp också vattentester och gör regelbundna kontroller - och slarva inte med vattenbyten!
#10 - 11 september 2007 08:23
lottiz skrev:
Tog oss 3 veckor innan vi såg skillnad, och då fullkomligt exploderade all växtlighet så till den grad att det blev ett besvär - dock ett vi gärna stog ut med.

Men, nybörjare som man är gjorde vi en del fel. Dels måste man följa vattenbytes-rekommendationerna, står på pmdd's hemsida. Dels måste man ha växter som orkar ta hand om all gödning. Dels måste man matcha pmdd mot ljuset, dvs har du dåligt ljus får man minska doseringen. Allt detta fumlade vi med, vilket inte hade varit ett problem om vi bara hade kontrollerat vattenvärdena. Hade vi haft vattentester då hade vi sett att näringsmängden bara ökade och ökade, men tydligen väldigt balanserat för först märktes inget annat än sprudlande växter. Tillslut kraschade dock allt och det var en del besvär att få ordning på det. Det är nog lätt att glömma att experterna här på zoopet redan kan alla dessa bitar, och de riskerar att rekommendera pmdd utan att komma ihåg att alla inte får ihop alla bitarna.

Jag rekommenderar alltså verkligen pmdd, men köp också vattentester och gör regelbundna kontroller - och slarva inte med vattenbyten!

Nä vattenbyten inga bekymmer, tar som stadiet nu att ta en tredje del nu varje helg, efter att jag fick nitrit,
Mina växter är så tunna, så de behöver verkligen ett lyft. Fast det kanske kommer hända med storm om några veckor.

men vad är det för testar jag behöver ha hemma, har ju nitrittest hemma fast kanske jag inte behöver.

Vad bra lottiz att du sa det, för ingen har berättat om det. bara att de rekomender det, precis som du sa.Tror inte nån har sagt att man kan få lite bekymmer med det om man är nybörjare.
#11 - 11 september 2007 08:25
Jag lade i den första dosen idag, tänkte det behövdes lite näring. Kunde inte vänta till på lördag då jag har som regel att byta vatten.
Gjorde ju ordning flaskorna igår kväll. Vart så sugen på att börja med det.:p
#12 - 11 september 2007 08:30
Bra lottiz, och det är som du säger att en blir lite invand i den vanliga trallen och tänker inte på att man har hållt på med PMDD ett tag och känner lite hur det ska gödas och hur stora doser det hälls i karet.

Och man bör även ha snabbväxare tex Cabomba, Limnophila sessiflora eller Hygrophila polysperma för att ta hand om gödningen i börja så det inte blir en alginvasion.
#13 - 11 september 2007 08:37
Sant man blir lite blind men man får väl lägga till ngt om det på sidorna där det säljs pmdd..

Så Lottiz har du ngt kul och vettigt som man skall skriva så PMa mig =O)
#14 - 11 september 2007 08:49
Nja, jag är ju fortfarande inte någon expert... Men en lista på lämpliga vattentester, och en not om att man bör testa sitt vatten för att inte riskera övergödning.

Kanske en kort infosida om samspelet mellan ljus, växter och näring så att vi som är lite lost inser att det inte bara är att pytsa i pmdd och få allt att fungera... I slutändan är det ju upp till var och en att tänka efter, får ju erkänna att det känns lite dumt i efterhand, men lite hjälp på vägen är ju alltid bra.
#15 - 11 september 2007 09:15
lottiz skrev:
Nja, jag är ju fortfarande inte någon expert... Men en lista på lämpliga vattentester, och en not om att man bör testa sitt vatten för att inte riskera övergödning.

Kanske en kort infosida om samspelet mellan ljus, växter och näring så att vi som är lite lost inser att det inte bara är att pytsa i pmdd och få allt att fungera... I slutändan är det ju upp till var och en att tänka efter, får ju erkänna att det känns lite dumt i efterhand, men lite hjälp på vägen är ju alltid bra.

Klart det är och som sagt man blir blind och ser till sitt eget först konstigt nog även om man försöker ge information så gott det går, många skriver ju och fråga först och jag svara oftas så gott jag kan på det hela.
Jag tycker det är skönt med kundkontakt och att kunna ställa frågor till kunden med är viktigt, som att när ngn beställer kanske både NutriSi och Micro så kan man fråga först om de verkligen vill ha båda och man ger då tips på varför man bara behöver den ena eller den andra..
Det skall ju inte bara säljas... Det skall fungera med och kunden skall ju lyckas med det..

Att du inte e expert gör ju det så bra för du har frågorna inne redan och med frågor framme är det lättare att ge svar =O)

/Peter
#16 - 11 september 2007 09:45
Men hur ofta ska man ge detta närings behov till växterna.
Jag gav dom först idag, på fm.

Jag har fått jätte bra info av allt jag frågade, men kanske inte just att det kan bli problem med en del saker, fast om man tänker lite logiskt, de tar ju upp all näring då kan det hända några små problem.
Men man får vara vaksam och ta bort överskottet. Vet inget hur det kommer att bli i mitt kar, men man gör så med blommor som får näring, blir de för stora klipper man ju bort lite.
#17 - 11 september 2007 10:27
elinj skrev:
Men hur ofta ska man ge detta närings behov till växterna.

Jag gav dom först idag, på fm.

Jag har fått jätte bra info av allt jag frågade, men kanske inte just att det kan bli problem med en del saker, fast om man tänker lite logiskt, de tar ju upp all näring då kan det hända några små problem.

Men man får vara vaksam och ta bort överskottet. Vet inget hur det kommer att bli i mitt kar, men man gör så med blommor som får näring, blir de för stora klipper man ju bort lite.

För din del så blir det nog inte så stora problem Elin.

Byt lite vatten 1 gång i veckan, ge din näring dagen efter, det är allt och ditt största problem blir nog att det växer =O)

Se bara till att ha växter i karet med så du har växter som tar upp näringen.
#18 - 11 september 2007 10:29
peterhaack skrev:
För din del så blir det nog inte så stora problem Elin.

Byt lite vatten 1 gång i veckan, ge din näring dagen efter, det är allt och ditt största problem blir nog att det växer =O)

Se bara till att ha växter i karet med så du har växter som tar upp näringen.

Nä tror det inte det heller,

har en hel del i karet fast de är ju smala och tråkiga, som jag säkert får ta bort sen när växterna börjar växa som de ska,
#19 - 11 september 2007 11:47
Hoppar in i tråden (ursäkta) :
Jag har just startat upp ett 180liters kar, med en fem-sex växter hittills. Tänker börja lite försiktigt med levandefödare typ poecilia. Hur snabbt kan jag börja med pmdd? Behöver jag vänta nån månad eller två tills är i balans?
#20 - 11 september 2007 12:00
har du fisk i nu med eller hur länge sedan är det du startade det?

Du kan ju börja med gödning direkt med om man vill för har du ingen fisk i så får du inte gödning i form av kväve...
Men har du fisk i och det växer bra, balans mellan växter och fisk så behöver du ingen gödning just nu kanske avvakta och se ser du växterna gå ner sig så kan man ju börja med enkel dos av näring det finns ju sånna medel i handlen med som heter typ plantenäring från tropica de är dyrare än pmdd, men de är enkla att använda(inte för att pmdd är svårt)
#21 - 11 september 2007 12:01
Jag började andvända PMDD för några veckor sen. Hade i 50ml av varge flaska i mitt 540L kar eter vattenbyte 1ggr/vecka. Nu har jag fått massor med alger på rutor och inredning. Är det PMDD som göder algerna eller beror det på något annat. Dessuton har jag sett att blad och blommor löses upp och och lossnar från växterna. d.v.s inte ser ut att må bra trots PMDD och Aquarelle lysrör... Varför blir det så? *vill ha fina växter*
#22 - 11 september 2007 12:05
Om du har blommor under vattnet är det sannolikt vanliga krukväxter du planterat, och då kommer dom ruttna och dö ändå.

Det är förmodligen bara en slump att dom börjat dö samtidigt som du börjat med PMDD.

När växter dör så blir det syre- och ammoniumsvängningar som alger går igång på, inte pga PMDD:n.

Hade du börjat tidigare med PMDD:n så att de undervattensväxter du har fått tillgång till bra med näring tidigare hade dom förmodligen inte belastat den biologiska filtreringen i lika hög grad och därmed inte triggat algerna lika mycket.
#23 - 11 september 2007 12:11
defdac skrev:
Om du har blommor under vattnet är det sannolikt vanliga krukväxter du planterat, och då kommer dom ruttna och dö ändå.

Det är förmodligen bara en slump att dom börjat dö samtidigt som du börjat med PMDD.

När växter dör så blir det syre- och ammoniumsvängningar som alger går igång på, inte pga PMDD:n.

Hade du börjat tidigare med PMDD:n så att de undervattensväxter du har fått tillgång till bra med näring tidigare hade dom förmodligen inte belastat den biologiska filtreringen i lika hög grad och därmed inte triggat algerna lika mycket.

Jag tror inte att det var en krukväxt då jag köpte den i en akvariebutik och den stod under vattnet i butiken. Den hade fina vita blommor med en stor ståndare i mitten. Bara dagar efter det jag fått hem dom så löstes blomman upp på alla växterna.

Jag tar upp alla döda växtdelar på en gång jag ser dom och jag har perfekta vattenvärden.

Hur blir jag av med algerna? Ska jag fortsätta med PMDD iallafall eller ska jag sluta med det?
#24 - 11 september 2007 12:20

Jag tror inte att det var en krukväxt då jag köpte den i en akvariebutik och den stod under vattnet i butiken. Den hade fina vita blommor med en stor ståndare i mitten. Bara dagar efter det jag fått hem dom så löstes blomman upp på alla växterna.

Förmodligen Anubias-blommor. Dom ruttnar efter ett tag, och kan därför ha påverkat balansen i akvariet så att algerna kommit igång.

jag har perfekta vattenvärden.

Nej, för då skulle du inte ha alger?

Hur blir jag av med algerna? Ska jag fortsätta med PMDD iallafall eller ska jag sluta med det?

Alger hatar stabilitet som missgynnar deras förökning. Göd stabilt med samma dosering efter lika stora vattenbyten vecka efter vecka så kommer dom ge upp och försvinna allteftersom du skrubbar bort om.
#25 - 11 september 2007 12:27
defdac skrev:
Nej, för då skulle du inte ha alger?

Viket test behöver man för att testa det värdet då?

defdac skrev:
Alger hatar stabilitet som missgynnar deras förökning. Göd stabilt med samma dosering efter lika stora vattenbyten vecka efter vecka så kommer dom ge upp och försvinna allteftersom du skrubbar bort om.

Fstnar inte alger som man skrubbat loss igen? Det känns som det man skrubbat loss från rutan fortsätter att växa på botten...
#26 - 11 september 2007 12:28
Om jag förstår din blogg rätt så är akvariet helt nystartat (typ sedan någon månad tillbaks)? Isåfall kommer du nog få de klassiska kiselalgerna (bruna) på rutor osv som de flesta får under uppstarten.
#27 - 11 september 2007 12:30

Viket test behöver man för att testa det värdet då?

Det går i princip inte. Man får lägga sig till med en så regelbunden skötselregim som möjligt och ha helt regelbundna ljustider osv.

Fstnar inte alger som man skrubbat loss igen? Det känns som det man skrubbat loss från rutan fortsätter att växa på botten...

Man skrubbar normalt sett bara inför veckovattenbytet. Vill man skrubba oftare kan man naturligtvis göra det, men som du är inne på så kommer ju sporer och algdelar fastna någonstans. Det händer inte i lika stor utsträckning om man bara gör det precis innan vattenbytet.
#28 - 11 september 2007 12:46
defdac skrev:
Om jag förstår din blogg rätt så är akvariet helt nystartat (typ sedan någon månad tillbaks)? Isåfall kommer du nog få de klassiska kiselalgerna (bruna) på rutor osv som de flesta får under uppstarten.

Jo, det stämmer. Startade upp det den 31:juli.
#29 - 11 september 2007 12:52
Loelle skrev:

Det är inte fredskalla du har köpt, den brukar tyvärr säljas som akvarieväxt: http://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=29
#30 - 11 september 2007 13:00
ansjo skrev:
Det är inte fredskalla du har köpt, den brukar tyvärr säljas som akvarieväxt: http://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=29

Den är väldigt lik den :( Dock har min något ljusare blad...
Hur kommer det sig att den blommade och var fin i djuraffären då?
#31 - 11 september 2007 13:04
De flesta akvarieväxter odlas ovan vattenytan men är det akvarieväxter så funkar det att hamna under vattenytan, men dock inte sumpvattenväxter:(. De står sig ganska bra ett par veckor i affären men kommer garanterat att börja ruttna och förpesta hela karet, och du kanske fick växten när den var på väg "ner".
Att de säljer krukväxter som akvarieväxter är ingen höjdare, men det finns ett otal trådar som handlar om detta så du är inte den första;) som drabbats.
#32 - 30 november 2007 12:19
Förstår inte varför ni gör såna täta byten och stora mängder!
Har förstått att man ska byta mycket om man kör pmdd och co2 tillsats men utan det så gäller väll det vanliga...

själv går jag efter http://user.tninet.se/~xnc826k/Sko.html#v med ett 20% vattenbyte var 14:e dag har då ett 8L ytterfilter ca 14st växter 2pleco,2st slöjstjärtar och 20st tigerbarber i ett 375L akvarium. har nu fått en portionsförpackning nutrisi från haack och ska jag då bara dosera 37,5 ml från dom 3 flaskorna vid var 14:e dag då jag genomför delbytet
#33 - 30 november 2007 12:28

Förstår inte varför ni gör såna täta byten och stora mängder!

Det är därför att växter älskar stabilitet och att förändringar är av ondo då dom får växten att behöva acklimatisera sig till nya förhållanden.

Det finns två (väldigt olika) metoder att frambringa stabilitet i växtakvarier: "Lowtech" där man slutar gör vattenbyten och "Hightech" där man nollställer alla nivåer med ett stort vattenbyte varje vecka för att på så sätt garantera näringsnivåerna.

Båda sätten är helt olika men uppnår precis samma sak.

De sämre metoderna består av en blandning av dessa.
#34 - 30 november 2007 13:21
Har en fråga angående PMDD och Cryptocoryner. Cryptocoryner växer ju relativt långsamt och tar ju upp mycket av sin näring genom rötterna, men har hört att en del använder PMDD ändå. Har ett kar med 90 procent Cryptocoryner (pontederiifolia, ciliata och griffithi) och jag använde PMDD en gång och fick svävalger från helevetet som jag bekämpade i 3(!) månader. Har ingen Co2, så jag antar att det var därför. Men Cryptorna är lite bleka och behöver uppryckning. Är det någon vitts med PMDD endå? Eller är det mer Co2 som behövs?
#35 - 30 november 2007 14:00
Det är ingen skilnad på växter och växter. PMDD är näring och alla växter behöver näring.

Jag har förövrigt en del Cryptocoryner i mitt kar och dom mår utmärkt.
Iofs så märkte jag en ökad tillväxt när jag förutom PMDD också tillsatte Kalsiumklorid (CaCl2.2H2O) och Magnesiumsulfat (MgSO4.7H2O).
#36 - 30 november 2007 14:08
Cryptorocyner tar inte upp näring med enbart rötterna, tror inte ens den största delen tas upp därifrån hos någon växt som kan ta upp näringen där den ska användas (vid bladen/skotten).

Svävalger får du av ammonium dvs död fisk, övermatning eller annat. Inte PMDD:
#37 - 30 november 2007 14:42
[quote=defdac;1054282
Det finns två (väldigt olika) metoder att frambringa stabilitet i växtakvarier: "Lowtech" där man slutar gör vattenbyten och "Hightech" där man nollställer alla nivåer med ett stort vattenbyte varje vecka för att på så sätt garantera näringsnivåerna.
[/quote]

Jo jag vet att bytena ska ske på regelbunden basis, men att göra stora vattenbyten varje vecka i ett kar som inte är övervuxet kan väll aldrig vara bra för varken bakterierna eller växterna. dock kommer jag övergå till 20% byte senare då akvariet blir mer överbefolkat
#38 - 30 november 2007 16:21

ett kar som inte är övervuxet kan väll aldrig vara bra för varken bakterierna eller växterna

Varför inte då?

Det är sant att det inte är bra med stora vattenbyten i växtakvarier när man inte kör CO2 eftersom växterna då aldrig acklimatiserar sig till låga CO2-nivåer och växer därför extremt sakta. Slutar man göra vattenbyten i akvarier utan CO2 så acklimatiserar dom sig till den låga nivån och blir bättre på att använda det som finns och växer därför bättre.

I akvarier med CO2 så nollställer man näringsnivåerna en gång i veckan med ett stort vattenbyte och återinför alla näringsämnen i perfekta nivåer med PMDD. På det sättet garanterar man att det alltid finns perfekt med näringsämnen och då kommer tillväxten bli brutal. Bakterier har ingen större funktion i dessa akvarier, och dom mår bara bra av vattenbyten eftersom det ger dom en massa fräsch bikarbonat.

Två helt olika sätt som skapar stabilitet med helt olika premisser.

Har du inte CO2 bör du sniffa på lowtechs/walstad utan vattenbyten om du vill få bra fart på växterna. Smidigare och bättre tillväxt. Har du däremot ett glesbevuxet vanligt sällskapsakvarium där det inte gör något att växterna dör kan du fortsätta med din skötselregim.
#39 - 30 november 2007 21:59
Jag lånar tråden lite: Men jag tycker det är svårt att hitta en lagom dosering av PMDD. När jag frågar hur stor dosering som är lagom får man liksom inget svar. I början använde jag enkel dosering och förstod att detta kanske inte räcker särskillt långt då man har mkt växter. Nu använder jag ca 2.5 dos/vecka (räknat på nettovolym) men får ingen riktig balans i karet (jag har även ganska mkt fiskar). Jag byter ca 30 procent vatten/vecka. En del växter är jättefina och andra tynar bort, detta av samma sort...?? En del brunalger, grönalger och ytterst lite blågröna alger finns. Anubias gigantea har blad som nät..:( (inte för dekorativt).
#40 - 30 november 2007 22:21
I situationer där man aldrig riktigt verkar lyckas bra med gödningen är det oftast ljuset som fattas, möjligen CO2 men där är folk numera ganska nogranna och får ofta ganska bra flås på sina reaktorer.

Växter är väldigt anpassningsbara för ganska stora variationer i olika näringsmängder så det är sällan där det fattas, speciellt inte om man börjar köra flera fulldoser i veckan.
#41 - 30 november 2007 22:27
(Det man absolut vill undvika är att förändra nivåerna oftare än någon månads mellanrum, helst mer sällan. Är det något växter funkar dåligt av så är det starkt varierande medelnivåer - hellre hovra på för låga nivåer stabilt i en månad än att hovra på alla möjliga olika nivåer med bara någon veckas mellanrum. Börjar man dosera så ska man hålla den doseringen i minst 3-4 veckor väldigt analt innan man kan säga om det är för lite eller för mycket näring.)
#42 - 30 november 2007 22:30
defdac skrev:
I situationer där man aldrig riktigt verkar lyckas bra med gödningen är det oftast ljuset som fattas, möjligen CO2 men där är folk numera ganska nogranna och får ofta ganska bra flås på sina reaktorer.

Växter är väldigt anpassningsbara för ganska stora variationer i olika näringsmängder så det är sällan där det fattas, speciellt inte om man börjar köra flera fulldoser i veckan.

Då kanske jag ska fortsätta med samma dos och göra likadant? Det kanske bara behövs mer tid för att akvariet ska stabilisera sig.. Jag har haft igång det ca 2 månader.. För ljuset tror jag knappast att det är något fel med; 4x54watt T5 med reflektorer till 400l. Och så använder jag EasyCarbo istället för CO2..
#43 - 30 november 2007 22:46
Du hann ju redan svara på frågan.. innan jag han ställa den..;) Nu har jag börjat med att skriva ned näringtillförsel och vattenbyten och komentarer om vad som händer i karet för att hålla koll.. Jag får väl återkomma ifråga efter några veckor till..;)
#44 - 30 november 2007 22:54
Hej, Jerker!
Jag vet ju inte hur mycket växter du har, men själv kör jag en normaldos PMDD i veckan förnärvarande och har 4x36 Watt till 310 liter. Precis som du har jag som kolgödning Easycarbo (dos enligt rek.). När jag har haft som tätast med växter har jag givit växterna en extra halvdos mitt i veckan.

Har visserligen svårt att bedöma om tillväxten är stor eller större än normalt (någon nämnde bubbel med höga doser EasyCarbo, det får aldrig jag). Men växterna visar inga tecken på näringsbrist och ingen algtillväxt visar detsamma. M a o tycker jag att du verkar ligga högt med dina gödningstillsatser - men som sagt har ju ingen aning om vilken volym av växter som du har..
#45 - 30 november 2007 23:41
Piscator skrev:
Hej, Jerker!

Jag vet ju inte hur mycket växter du har, men själv kör jag en normaldos PMDD i veckan förnärvarande och har 4x36 Watt till 310 liter. Precis som du har jag som kolgödning Easycarbo (dos enligt rek.). När jag har haft som tätast med växter har jag givit växterna en extra halvdos mitt i veckan.

Har visserligen svårt att bedöma om tillväxten är stor eller större än normalt (någon nämnde bubbel med höga doser EasyCarbo, det får aldrig jag). Men växterna visar inga tecken på näringsbrist och ingen algtillväxt visar detsamma. M a o tycker jag att du verkar ligga högt med dina gödningstillsatser - men som sagt har ju ingen aning om vilken volym av växter som du har..

Hej Tomas! Jag använder också en rekomenderad dos på Easy carbo.. Tycker att jag har ganska mycket växter.. Men alla växter har inte tagit sig/vuxit till sig än. Skickar en bild så kan du/ni avgöra själva.. (inte världens bästa bild, men den fyller nog sin funktion)
#46 - 2 december 2007 18:44
Tomas, snyggt kar du har.. Gillade botten med varierande sten och grusstorlek. Det blir en riktigt "levande" botten liknande i en bäck..

Med tanke på dosering av PMDD tror jag det ser ut som jag har mer snabbväxande växter än dig och att om man jämför kanske den dosering jag har kan vara ungefärlig lagom (om det funkar bra för dig som du påstår.:))

ps. Ursäkta elinj om jag knyckte tråden lite..
#47 - 3 december 2007 12:32
jerker_s skrev:
Tomas, snyggt kar du har.. Gillade botten med varierande sten och grusstorlek. Det blir en riktigt "levande" botten liknande i en bäck..

Med tanke på dosering av PMDD tror jag det ser ut som jag har mer snabbväxande växter än dig och att om man jämför kanske den dosering jag har kan vara ungefärlig lagom (om det funkar bra för dig som du påstår.:))

ps. Ursäkta elinj om jag knyckte tråden lite..

Åh, tack [:o] - men vilket snyggt kar DU har! Är framförallt avundsjuk på den variation av växter som du har i karet. Här i Nyköping brukar butikerna ha Anubias eller fredskalla...

Just det här med gödningen tycker jag är jättesvårt. Ja, över huvud taget tycker jag att hela utmaningen med att ha akvarium främst sitter i att få växterna att trivas. Fiskarna tycks ju klara sig så länge man håller sig till arter som passar in i den befintliga miljön. Detta gäller såklart även växterna, men eftersom att det tar så lång tid att se effekterna av de förändringar man gör i gödningsregimen är det svårt att dra slutsater. Om man inte gör väldigt mycket fel och får en grön trögflytande jello. :D
#48 - 3 december 2007 18:24
Piscator skrev:
Åh, tack [:o] - men vilket snyggt kar DU har! Är framförallt avundsjuk på den variation av växter som du har i karet. Här i Nyköping brukar butikerna ha Anubias eller fredskalla...

Just det här med gödningen tycker jag är jättesvårt. Ja, över huvud taget tycker jag att hela utmaningen med att ha akvarium främst sitter i att få växterna att trivas. Fiskarna tycks ju klara sig så länge man håller sig till arter som passar in i den befintliga miljön. Detta gäller såklart även växterna, men eftersom att det tar så lång tid att se effekterna av de förändringar man gör i gödningsregimen är det svårt att dra slutsater. Om man inte gör väldigt mycket fel och får en grön trögflytande jello. :D

Tackar! Trots att jag inte är nöjd än.. Men det tar ju tid innan växterna har vuxit till sig ordentligt.. Sen blir man väl aldrig riktigt nöjd med ett kar..;) Det blir aldrig färdigt..:)
En del av växterna har jag beställt från min zoohandlare.. Gå och fråga om de tar emot önskemål, de kan säkert beställa hem lite andra växter. Sen har jag även vart upp till Akvarielagret i Stockholm ett par ggr, där har de lite udda växter ibland. (Så kan du ju komma och knycka lite skott av mig om du vill..:))

Hehe.. Jello vill man inte ha i karet..:D Visst är det svårt.. Därav mitt tjat om dosering av gödning..:D Det vore ju enklare om man hade något att mäta sina värden med.. Iofs. har jag nitratstickor, men det är svårt att få något precist värde..

Annons