Någon som är bra på Saab?

#1 - 5 oktober 2007 15:02
Är en trogen volvo ägare men igår hände något som jag aldrig trode kunde hända, jag köpte en Saab. 1000:- kr gav jag för liket. nästa vecka ska jag skrota den!

Nu är det så att jag fick med 4st vinter hjul på alu fälg.. ganska fina med mycket mönster kvar. frågan är nu!: Passar saab 90ans hjul på en saab 900 -93

Någon som vet om den passar på saab 900 94- (nya karossen)
Någon som vill köpa däck? ;)

Trevlig helg!
#2 - 5 oktober 2007 15:30
Stackare....slog du dig nånstans eftersom du handla en saab ? :confused:

Kanske förlorade i poker eller var det nån vadslagning så du blev tvingad kanske :D? Pistolhotade nån dig ? :confused:




Nu till din fråga, tyvärr har jag inte den blekaste aning så jag kan inte hjälpa dig med fälgfrågan [:o]
#3 - 5 oktober 2007 15:37
Kan inte svara dig på det rakt av men om du rotar omkring lite på internet så finns det tabeller där du kan se exakt vad som passar på vilken bil.
#4 - 5 oktober 2007 16:26
saab fälgar föra 87 passar inte på saab efter 88 , så 900 99 90 föra 87 har en bultcirkel efter 88 har saab 900
9000 en annan
ps tyckar synd om dig , om jag vore som du skulle jag aldrig nämna attjag är saab ägar
mvh janne
#5 - 5 oktober 2007 16:36
Okej, nä tyvärr så lovade jag en polare att köpa hans bil när han fick en ny, tyvärr vann han på lotto! och jag kände mig tvungen att köpa hans gamla as... det ska vara en 87a, får se in lite mer på det, om det nu skulle passa en 900... :D

Känns bra att så många lider med mig nu i den svåra saab tiden..
#6 - 5 oktober 2007 16:47
om det är mutter på så är det dom gamla , om det är skruvar så passar dom till dom nyare
mvh janne
#7 - 5 oktober 2007 16:55
I trafik första gången i Sverige: 1986-12-05, står som 87 iallafal... Den har sidoblinkers som 87 ska ha, kan man se på något sätt om man har dom senare hjulen? eller måste man mäta bultcirkeln?

Däckdimension bak: 175/70R15 står det men jag har 185/65/15....

Måste lägga till att för att vara saab är den rolig att köra ;)
#8 - 5 oktober 2007 17:19
patriksg skrev:
I trafik första gången i Sverige: 1986-12-05, står som 87 iallafal... Den har sidoblinkers som 87 ska ha, kan man se på något sätt om man har dom senare hjulen? eller måste man mäta bultcirkeln?



Däckdimension bak: 175/70R15 står det men jag har 185/65/15....



Måste lägga till att för att vara saab är den rolig att köra ;)

se förra inlägg , hjulmutter eller hjul"bult" men vad jag vet är dett dom gamla
mvh janne
#9 - 5 oktober 2007 18:31
haha mycket negativt om saab, varför kan man undra?
Förklara gärna för en som är totalt okunnig när det kommer till bilar;)

/Hans
Maffia666
#10 - 5 oktober 2007 19:15
drd skrev:
Stackare....slog du dig nånstans eftersom du handla en saab ? :confused:



Kanske förlorade i poker eller var det nån vadslagning så du blev tvingad kanske :D? Pistolhotade nån dig ? :confused:









Nu till din fråga, tyvärr har jag inte den blekaste aning så jag kan inte hjälpa dig med fälgfrågan [:o]
Mej skulle dom få pistolhota för att köra något annat än Saab;) och knappt då:D.
#11 - 6 oktober 2007 08:10
Är det inte fyrbult på dom gamla och fembult på den nyare modellen
#12 - 6 oktober 2007 13:46
Sök på vilket bult mönster den har och sen på den nyare, det är enklast. Har ingen betydelse om det är bultar eller muttrar bara bult mönstret är lika.

Man sitter i en Saab och svär, var fan dom har gömt startnyckeln denna gång :D. Hörde från en i Borlänge det bil som blev stulen där mest var gamla bilar och alla saabar.
Kan väl inte säga annat än Volvo nästan en bil. <--- Traktorvarning.....:D

Saab är väl en lite sportigare svensson bil medan volvo är en familjebil som går till punkt A till B, inget utöver det ingen körkänsla och du vet vad du får.


//Mattias
#13 - 6 oktober 2007 15:59
MantaC0re skrev:
Sök på vilket bult mönster den har och sen på den nyare, det är enklast. Har ingen betydelse om det är bultar eller muttrar bara bult mönstret är lika.









//Mattias

det är just det enklaste sät att se skillnad .om du har mutter har du en bultcirkel , den gamla, har du skruvar har du en annan bultcirken, vilket gällar fram till at dom började med 5 bultat
mvh janne
#14 - 6 oktober 2007 17:05
Jag hade muttrar på aset.
Måste säga att saab efter 94- är fanska så fina och trevliga att köra, växellådan ska vara lite kass bara..
#15 - 6 oktober 2007 17:23
Vafalls ? ..... saab är ju bäst, den klassiska 900 är grejer det, snacka om långvarig modell som hela tiden utvecklades på insidan, en bil för entusiaster helt enkelt. Körkänsla nåt grymt! man kör inte en Volvo, man är ute och åker med den, man är lite av passagerare trots att man bevisligen sitter vid ratten, körkänsla noll.

Klassisk 900 -89-93 , prima vara!

Mvh Jari
#16 - 8 oktober 2007 05:01
Måste säga att Saab 900 -94 årsmodell är skön att köra med!
Min har gått lite över 32.000mil och den lever än. Hoppas att den håller till 50.000 mil :)
#17 - 8 oktober 2007 07:51
jarinen skrev:
... den klassiska 900 är grejer det ... Körkänsla nåt grymt! ...


Det håller jag inte med om. Tycker den har ungefär lika mycket körkänsla som en Volvo 240 (dvs nästan ingen). Har själv haft en 900 turbo från 1987 och brukar köra en 900 -98 då och då.

(Har just nu BMW E36, BMW E30, Mustang Mach1, Ombyggd Volvo Duett, VW Polo, Hyundai Santa Fe, Volvo 945)











Annons