någon som e grymm på matte ???

#1 - 2 april 2004 14:09
tjabba
någon som känner för att skryta med att dom e smarta ???
dom får gärna gö det, sålänge dom har rätt :)
jag behöver lite hjälp att räkna ut hur mycket vatten det kommer att rinna i en vatten fors.... altså hur stor pump jag behöver.

måtten kommer att ungäfär vara 8cm(brädden)*50cm(längen)
och höjd skilnaden kommer att vara cirka 1cm....
ena änden är allså 1 cm högre än den andra...

om man nu ville ha sirca 1-3 cm vatten som forsar ner...
hur mycket rinner det i den i timmen ??
hur stor pump behöverman??

hur ser formeln ut som man räknar ut det med ??
#2 - 2 april 2004 14:28
Om man räknar med att det rymmer 1.2 liter i forsen och det forsar fram med 0.5 m/s så måste alltså allt vatten i den bytas ut på en sekund. Pumpen måste alltså ersätta 1.2*60 liter i minuten vilket blir 72 liter.

4320 liter i timmen ska pumpen klara. Det är en del =)

Alla åsikter på min uträkning är välkomna. Matte är inte min starkaste gren. [;)]
#3 - 2 april 2004 14:30
öö hur fick du fram att det forsar 0.5 m sec ??
#4 - 2 april 2004 14:34
Hur djup är din "fors"? Inte höjdskildnaden utan djupt.
//Johannes
#5 - 2 april 2004 14:37
jag skrev de där uppe men den ska vara sirca 3 cm....
#6 - 2 april 2004 14:39
Eftersom det handlar om ytavrinning så kommer bredden på din fors att vara avgörande, eller tänker jag fel!
#7 - 2 april 2004 14:41
farten bestems av lutningen juh! fast det har jag ingen aning om hur man räknar ut...
#8 - 2 april 2004 14:45
Kom på en sak...

Det kommer att bli svårt att få till utan att ha nivåvakter eller liknande, eftersom det inte är ett slutet system (typ vattenlednings nät)

Tänk följande. Du spolar vatten i diskhon hemma spolar du lite så hinner vattnet rinna ut fortare än vad du fyller på, Spollar du mycket så fyller du mer än vad som hinner rinna undan.
Det är svårt att hitta ett läge där du fyller lika mycket som rinner ut, dvs du har ett konstant vatten djup.
Samma problem kommer du att få i din fors.
Antingen får du översvämning i det översta karet, eller så får du bara lite vatten som rinner på "botten" av forsen.
#9 - 2 april 2004 14:47
Du ska sattsa på översvämning i dert övre karet för då kan du ha en till "ytavrinning" högre upp som är tillräckligt grov för att undvika översvämningen, men du kommer ändå att ha vatten i forsen
#10 - 2 april 2004 14:48
asso jag kommer inte bygga det så väggarna i forsen kommer vara mycket högre en vatten nivån. så det kan knappt bli för mycket....
det e bara så att jag vill ha en minimum nivå....
#11 - 2 april 2004 14:49
Ursprungligen skickat av sleepy

öö hur fick du fram att det forsar 0.5 m sec ??

Tja, gissning?
#12 - 2 april 2004 14:52
vill va lite säkrare en en gissning ;)
#13 - 2 april 2004 14:53
En fråga bara,, ska forsen bara finnas i ett kar rent dekorativt eller är det just ytavrinning du ska bygga? Fick aldrig nått grepp på det
#14 - 2 april 2004 14:55
Nu missförstog vi kanke varandra.

Du vill ha två kar med olika nivå med en "fors" i mellan??

För att vatten nivån i forsen ska vara konstant dvs varken öka eller minska så måste pumpen pumpa exakt lika mycket vatten som forsen "tömmer ut"

Om du pumpar för lite kommer forsen att bli för "grund"
Pumpar du för mycket hinner inte vattnet rinna ut genom forsen utan det översta karet översvämmas, men det löser man med en avrinning ner till det undre karet (förutom "forsen")

Frågan är ju bara hur många l/h som "forsen" tömmer och sen behövs en pump som klarar mer.
#15 - 2 april 2004 14:56
det ska vara mellan 2 akvarium av plexiglas.... hällst ska vissa fiskar klara o simma upp för strömen me typ zebra fiskar eller nogon anna snabb fisk...
#16 - 2 april 2004 14:58
som jag har nämt innan fast du kanske missa det....
att forsens höjd spelar ingen roll den kan va hur hög som hällst nestan men minimum sirca 3 cm så jag behöver ingen annat som tar av de överflödiga...
#17 - 2 april 2004 15:35
Efter att studerat lite hydrualiklitteratur från Chalmers för att fräscha uppminnet kom jag fram till följande:

Man använder nåt som heter Mannings formel, den ser ut såhär i detta fallet:

Q=S^(1/2)*A*M*R^(2/3)

Q= flödet (m3/s)
S= lutningen (i ditt fall 1/50, alltså 2%)
A= Den "våta" arean (8cm*3cm= 0.0024m2)
M= Mannings tal (Används för att ta med friktionsförluster i beräkningen, det är här det blir lite lurigt för det fanns inget fix tal till plexiglas. Ju högre värde på talet desto mindre friktionsförlust, talet varierar från 20-110)
R= Hydrualiska radien (=A/P, alltså våta arean/våta perimetern)
P= Våta perimetern (längden på kontakten mellan vatten och botten i tvärsektionen, alltså 8cm + 2*3cm)

Hoppas det inte är helt hopplöst att förstå, när jag körde dina värden så varierar flödet mellan 1600 l/h och 8000 l/h i kanalen. Kruxet är att allt beror på friktionen men i och med att plexiglas är ganska slätt borde det övre värdet stämma bättre.

Skriv om du inte hänger med så ska jag försöka förklara bättre.

/ Tobbe
#18 - 2 april 2004 15:40
Mycket enklare än att räkna ut är dock att testa själv, och se hur det blir.

Tips: om det visar sig att det behövs, kan du minska vattenåtgången, och få större djup, genom att ha böjar och/eller hinder (t.ex tvärväggar) i rännan som bromsar vattnet. Kolla t.ex. på hur en laxtrappa är konstruerad.
#19 - 2 april 2004 16:43
okay tack så mycket där kom han som ville skryta :)
jag får nog fixa upp lite hinder då :)
men det måste va så satt någon typ av fisk klarar att komma upp...
någon ide ??

jag vet ett sett som borde fungera fast jag kan inte förklara det...
#20 - 2 april 2004 16:47
verkar inväcklat
#21 - 2 april 2004 16:56
http://www.algonet.se/~sigon/laxochfjall-296/bilder/laxtrappa.jpeg
#22 - 2 april 2004 17:29
de ska se någeröunda naturligt me hehe :) men tack endå
#23 - 2 april 2004 17:52
Det spelar ingen roll hur höga väggar din fors har. Om pumpen pumpar mer än vad din fors klarar av att tömma så svämmar det översta karet över, iofs så tömer ju forsen mer och mer när djupet i forsen ökar, så med tillräkligt höga väggar kommer du tillslut att nå ett jämviktsläge där pumpen och forsen tar ut varandra.

Tar du däremot en kraftig pump och väggar som inte är tillräkligt höga så svämmar det översta karet över.

Jämför med handfatet... Om avlopet är lite igensat kan i alla fall jag få handfatet att svämma över om det inte vore för "översvämningsskyddet" i form av en extra avrinning lite högre upp i handfatet.
Minskar jag på vatten mängden från blandaren så kommer vattnet rinna ner i avloppet fortare än jag tappar i vatten, i princip så får jag inget vatten i handfatet.

Handfatet är ditt övre kar, avloppet din fors och blandaren din pump.

Nu tror jag det blev lite tydligare... ;)
#24 - 2 april 2004 17:58
jojo men asso jag tror inte jag kommer sätta på en pump som pumpar mer en 10000L/H

så jag gissar att det inte behövs me tanke på att sirca 3 cm behöver man 1000 l/h (ungefär) eller så behöver man större pump för de vetttefan...
och väggarna kommer vara mer en 10 cm.... högre tror jag..

men jag fattar va du menar...
eller så sätter man pumpen så ifall fatten nivån sjuker för mycket i det understa så kan inte pumpen pumpa mer den bara suger luft ??
#25 - 2 april 2004 17:59
vatten
#26 - 2 april 2004 18:17
Japp ;)
#27 - 2 april 2004 18:37
Om det blir ett bygge av detta så vore det kul att få se en bild på projektet, förutom de tekniska problemen så kanske det kan vara svårt att få en "snygg" lösning? lycka till iallafall.
#28 - 2 april 2004 18:39
Rolig tråd ;)
#29 - 2 april 2004 18:46
jo bild.... finns bara i mitt huvud.....
har inte börjat bygga ennu jag ska fixa allt teroretiskt först...
hehe men jag fixar bild senare efter jag har börjat bygga
#30 - 3 april 2004 01:45
Han ville inte skryta, bara hjälpa till... har försökt det på en annan tråd men han blev dizzad där oxå. Det är ungefär som vanligt med alla experter. Lyssna på de som tror att de vet, jag skiter i vilket. Det är helt fantastiskt vad dessa akvarieexperter vet men inte har belägg för... Fatta själv istället, om du har en kanal som rymmer ( nu räknar jag grovt för att göra det tydligt.) 1 dm botten 5 dm lång och 1/3 dm hög, så får du 1*5*0,3=1,3 liter som ryms totalt i ett jämviktsläge. Det är vad som skulle rymmas i din kanal om den var helt vågrät. Om du skulle luta den 1 cm åt ena hållet, hur lång tid skulle det ta innan vattnet försvann? Det är det du brottas med... Logiken säger att vattnet försvinner fortare än en sekund, med andra ord försvinner minst 1,33*3600= ca5000L/h. Och det är lågt räknat...

Helt seriöst, det är inga större problem att få det att gå ihop. Det finns en anledning att formeln jag använde har funkat för Romarna i 1000 år...

/ Kom med något konkret istället för att kritisera
#31 - 3 april 2004 02:00
Glömde en sak. Bra Heeke, du hjälpte till att förtydliga det jag misslyckades med... TACK.

Problemet är att 3cm inte känns alls mycket i sammanhanget men det är helt vansinnigt mycket egentligen om man tänker på strömnng etc. Mitt tips är att du överväger höjdskillnaden i kanalen och justerar den m.a.p. flödet, det är enklast. Vatten skall man inte bråka med det gör som det vill...

/ Tobbe
#32 - 3 april 2004 08:16
jag ska nog göra såhär.... att vatten nivån kommer att ligga sirca 2 cm över försens början (så det inte blid en brytnings kant)
på så sett tror jag det går att fuska upp vattenivån i forsen,
utan att det ser jätte skumt ut...

fattar ni ?? det e lite svårt att förklara....

eller så kan jag lägga in hinder i forsen t.ex runda stenar...
eller bara att man limmar fast grus på botten av forsen.
för det borde öka motståndet lite jallefall...
men det e sånt jag kommer exprementera efter när jag har bygt upp det.
#33 - 11 april 2004 15:42
Till Gimp:

Vill bara ge dig lite beröm, skönt med någon som kan redovisa sina beräkningar med siffror också, trist om detta skall innebära att du blir dizzad.

Jag är inte den som själv följer mina beräkningar exakt, men nog måste man räkan så exakt som möjligt för att därefter, med god säkerhetsmarginal, kunna prova sig fram till en fungerande lösning.
Alltså, Gimp jag tror verkligen att din formel är nödvändig för dem eller de som vill bygga något i denna stilen.

Till sleepy: tag kontakt med någon som studerar "väg och vatten" på ett universitet/högskola, har du riktig tur kanske de med lite ekonomiskt stöd kan bygga det du söker som en ett student projekt eller motsvarande, så fick jag en hel brunn borrad i Danmark...

Lycka till!
#34 - 11 april 2004 15:53
hummm dizz??? mena de inte så.... det var ett skämt....

okey tack för tipset får se hur jag gör...

Annons