någon som fått sig en kyss?

#1 - 29 mars 2008 23:50
Hallo! Det där med att dra ur sladdar innan man stoppar tassarna i karet.
Hur vanligt är det att man gör det? Jag har inte gjort det en enda gång sen jag började. Jag tänker ähh grejorna e ju nya ska väl inte kunna hända nått!! Borde jag tänka om? Är det någon här på zoopet som fått sig en rejäl "kyss"?Eller hört att det har hänt?

//Niklas
#2 - 30 mars 2008 03:02
Min kusin fick en när han precis hade installerat sin nya filtrering.
#3 - 30 mars 2008 08:09
nopp aldrig. grejar hela tiden i karet med grejena igång
Bilagor:
#4 - 30 mars 2008 08:17
Det har hänt, framförallt med armaturer. Det händer också ofta att man får små mikroströmmar (kittlar i öppna sår och fingertoppar) som kan upplevas obehagliga. Sällan har jag hört talas om det vad gäller den moderna typen av pumpar - däremot kan mikroströmmar vara vanliga där ibland. Doppvärmare är också en känd källa - speciellt när man vid vattenbytet blir obehagligt påmind om att man bör dra ur doppvärmaren först :). Du undviker detta genom att skaffa en jordfelsbrytare - helst en utan nollspänningsutlösning (om det går att få tag på detta idag). Koppla allt på den förutom en pump (om du har flera) - de är känsliga och löser ut även på mikroströmmar ibland och det kan vara bra att cirkulation är igång om du inte är hemma.

MVH Lasse
Guest
#5 - 30 mars 2008 13:53
Jag har allt inkopplat när ja pillar i karet. o ja har inte fått stöt.
#6 - 30 mars 2008 13:57
Som Lasse skriver, armaturer och ramkar och så står man där med armen långt nere i baljan och nipsar blad och smack så lägger man armhålan mot armaturen...
#7 - 30 mars 2008 17:19
enda gången jag fått en smäll i akvarie var när jag inte såg en sprucken doppvärmare... säkringen hade inte gått, men värmaren var vattenfylld... PANG! sen dess har jag för vana att kolla värmare innan jag är nere med häderna i karet... annars har man ju fått en å annan kyss när man skruvat i datorer och lampor, ren klantighet som gör att man vaknar till...
#8 - 30 mars 2008 17:37
Mikroströmmarna, jag har torrsprickor på fingrarna vintertid.
Känns lite ibland, men nu har jag börjat känna dom i min ramp.
#9 - 30 mars 2008 18:01
Värsta jag fått var när ett powerhead spruckit så vattnet var i direktkontakt med kopparspolen: när jag stack ner handen i vattnet kändes det som om vattnet vibrerade. Jag fattade ingenting - hur kunde vattnet vibrera? Och varför var det inga vågor på vattnet om hela karet vibrerade?

Sen föll myntet: 50Hz växelspänning.

Grejen är att normalt sett står akvarier på torra fina golv som knappt leder ström alls, så du är inte jordad. När du sticker ner handen i vattnet går därför mycket litet ström igenom dig. Hade jag vid det där tillfället råkat lägga handen på elementet... ja, då hade jag nog fått mig en rejäl smäll.

I övrigt har det väl mest varit spänningskillnader i armaturer, så man får ungefär som en statisk eletrisk stöt när man tar i belysningen. Har hänt många gånger.

Värsta smällen jag fått var annars när jag bytte en köksarmatur och hade ena foten på spisen (som är jordad). Jag hade brännblåsa på fingret, där strömmen gått in, och på en tå, där den gått ut, och skakade som ett asplöv i ungefär en halvtimme efteråt pga chocken.
#10 - 30 mars 2008 18:21
En rolig sak var en gång när hela lysrörs anordningen ramlade i karet och jag körde ner min hand för att fiska upp den...Då en tanke slog mig vad F.N gör jag men det hände inget sen dess instalerade jag jordfelbrytare till ljuset på grund av jag hade mardrömmar vad som kunde ha hänt.
#11 - 30 mars 2008 20:54
Drar alltid ut sladden till både pump och doppvärmare och verkar vara ganska ensam om det här :p
#12 - 30 mars 2008 21:53
Flickvännen trodde jag skulle dö häromveckan när vi glömde bort vattenbytet och det började forsa vatten över mina servrar som står jämte stora karet. Hade en utomliggande ATX-nätdel som stod med fläktutblåset uppåt, så allt vatten gick in där och när jag böjer mig över för att dra ur kontakten så smäller nätdelen och lyser upp hela rummet. :)

I övrigt har jag bara fått lite krypström när jag hållt i både element och stålramat akvarie samtidigt. Tror det armaturen som gjorde karet ledande.

Drar aldrig ur några kontakter, skulle jag göra det skulle jag glömma sätta i dem igen och de konsekvenserna skulle vara långt värre än det statistiskt osannolika i att jag får en stöt.
Bilagor:
#13 - 30 mars 2008 22:11
skulle va lite ordentil vid vattenbytet idag. jaha man drar ut alla sladdar och så. klart man kommer på klockan 10 på kvällen att man glömt sätta i dom igen
#14 - 30 mars 2008 22:40
när jag pillar i karet så brukar jag inte dra ur sladdarna...men om jag byter mycke vatten typ minst 50-75% så stänger jag av pumparna + doppvärmarna så att doppvärmaren inte ska spricka pga av värmen och att pumparna inte ska pumpa luft då dom går sönder

har aldrig fått nån kyss i karet.... trillade i en göl för ett par årsen när vi fångade salamandrar.... jag stod och bytte kläder och när byxerna var hälften av ...stod på en fot och den andra var i luften...ja då tappa jag balansen och la mig över staketet...jag kan ju säga att jag skakade rätt bra och skakade länge efter att också...rätt otät å känna varje puls som staketet gav mig innan jag lyckades flytta mig
#15 - 30 mars 2008 22:51
någon kanske fått sig en kyss av denna fisk?

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=542
Bilagor:
#16 - 31 mars 2008 04:49
Kommer ihåg Sjöfartsakvariets darrål, underligt att inte Hollywood hakade på det temat..
#17 - 31 mars 2008 09:48
Hur reagerar fiskarna om det kommer elektrisitet i vattnet då? dör de? =(
#18 - 31 mars 2008 11:26
En bekant kunde bara inte låta bli att ta reda på hur det skulle kännas att hålla i en elmal. Han provade en gång och ville inte göra om det
#19 - 31 mars 2008 20:59
Tog en gång i fördelardosan till akvariet å sladden var uppskavd. Det kändes!!!!!
#20 - 3 april 2008 19:43
brännmärken!

Det är #¤% viktigt att kolla om man fått några brännmärken efter en elstöt.

Det är nämligen så att om du får en strömgenomgång så är det inte bara hudlagret som värms upp så det blir brännt, en ljusbåge går på djupet och koagulerar blixtsnabbt blodet vid in- och utgångarna vilket sedan transporteras runt i blodomloppet och om man har otur fastnar i hjärta eller hjärna och orsakar stroke eller hjärtinfarkt.

Grundregel: blev det brännmärken, åk alltid in till läkaren och få blodförtunning på momangen!

:)
#21 - 3 april 2008 19:54
Jisses, mer än jag visste.
Blev lite orolig när jag öppnade mitt ena ytterfilter, skulle krama ur lite i ett akvarie jag startade idag.
Sätter ihop filtret, glömmer att sätta tillbaka slangarna, och startar.
Fin liten splosh över väggen. Och på kontakterna. Tog med papper och isolerad tång för att torka rent. Var lite nervös över en stöt, men klarade mig.
#22 - 4 april 2008 21:00
Det är #¤% viktigt att kolla om man fått några brännmärken efter en elstöt.

Det är nämligen så att om du får en strömgenomgång så är det inte bara hudlagret som värms upp så det blir brännt, en ljusbåge går på djupet och koagulerar blixtsnabbt blodet vid in- och utgångarna vilket sedan transporteras runt i blodomloppet och om man har otur fastnar i hjärta eller hjärna och orsakar stroke eller hjärtinfarkt.

Grundregel: blev det brännmärken, åk alltid in till läkaren och få blodförtunning på momangen!

:)
Källhänvisning tack!
#23 - 5 april 2008 07:14
Har varit slarvig med att dra ur doppvärmare när man är och pillar i karet. Man blir förbannad på sig själv för sin egen dumhet. Bor i ett gammalt hus så det finns inga jordfelsbrytare installerade. Köpte ett par jordfelsbrytare som man pluggar i kontakten. Har satt dom före belysning och doppvärmare. Pumpen har jag direkt i väggen för om strömmen har varit borta löser jordfelsbrytarna ut av någon anledning. Billig säkerhet
#24 - 5 april 2008 18:45
Wunder skrev:
Källhänvisning tack!

Lite svårare det, fick höra det på en internutbildning på jobbet (jobbar med elkraft). Tror tanten kom från Södersjukhuset eller nåt. Det viktiga är allafall att man åker in och blir undersökt om det blir brännmärken.

Annons