Värsta jag fått var när ett powerhead spruckit så vattnet var i direktkontakt med kopparspolen: när jag stack ner handen i vattnet kändes det som om vattnet vibrerade. Jag fattade ingenting - hur kunde vattnet vibrera? Och varför var det inga vågor på vattnet om hela karet vibrerade?
Sen föll myntet: 50Hz växelspänning.
Grejen är att normalt sett står akvarier på torra fina golv som knappt leder ström alls, så du är inte jordad. När du sticker ner handen i vattnet går därför mycket litet ström igenom dig. Hade jag vid det där tillfället råkat lägga handen på elementet... ja, då hade jag nog fått mig en rejäl smäll.
I övrigt har det väl mest varit spänningskillnader i armaturer, så man får ungefär som en statisk eletrisk stöt när man tar i belysningen. Har hänt många gånger.
Värsta smällen jag fått var annars när jag bytte en köksarmatur och hade ena foten på spisen (som är jordad). Jag hade brännblåsa på fingret, där strömmen gått in, och på en tå, där den gått ut, och skakade som ett asplöv i ungefär en halvtimme efteråt pga chocken.