Någon som har erfarenhet av -spräckt hörn-??

#1 - 30 november 2011 07:06
Hej hej hallå,
konkade upp ett 300liters hörnkar med hjälp av min sambo på en ställning igår, olycka inträffade och en flisa försvann från ett av hörnen, se bild.
[COLOR=#0033cc]http://imageshack.us/photo/my-images/94/img1522go.jpg/[/COLOR]

Som ni kan se är bottenglaset helt,
Hur gör man nu? någon som har testat laga detta förrut? pallar inte byta några rutor eller liknande, kan det fungera att limma ett gäng nya glas "över hålet" på insidan,
karet är 50cm högt så teoretiskt vattentrycket blir 500mmVp / 0,05bar
eller vad tror man om att pytsa ut en halv tub silikon i omgångar?

grubblar järnet över detta, surt på ett sånt läckert kar...
#2 - 30 november 2011 09:02
Hörn är svåra, det blir svårt att få tätt. Jag har ghetto-reparerat ett 40-liters där bottnen hade spruckit tvärs över genom att limma glas över sprickan och det funkade, men ett 300 liters har helt annan vikt - ditt problem är inte bara läckage, utan också hållfasthet, och silikon ger inte mycket stöd.

Kort sagt ja det kan fungera, men det är långt ifrån säkert.
#3 - 30 november 2011 09:19
Drog ett 700-liters i golvet en gång, och ett hörn gick på ungefär samma sätt. Jag testade med tre 10x10 cm glasplattor (6 mm) på insidan. Noga med rengöring och en rackarns massa silikon. Har funkat i många år (glaset i karet är 10 mm), men det är inget jag rekommenderar. Har burken i en källarlokal, så en liten läcka gör inget hos mig - hade aldrig testat i ett vardagsrum.
#4 - 30 november 2011 13:17
ahh en läcka vore ju bedrövligt, visserligen är detta i en sidobyggnad med dusch och bastu... så i hemförsäkringen räknas det som våtrum, men ett läckage är inte roligt för det... och det är inte kaklat eller fuktspärrat där karen står...

Min tanke gick lite åt ditt håll där "PatrikMalmo" bygga upp ett nytt hörn på insidan.. man får la limma lite, fylla upp med vatten och ta en vecka semester.. och bara stirra på skiten ;)

Har ju 2st sådanna kar, kanske man ska skita i det ena och bygga en hylla för filter eller sump av den platsen, inte lika roligt kanske...
#5 - 30 november 2011 19:29
Det är alltid riskabelt med kantstötta hörn, jag hade gjort som patrimalmo säger och jag är nog lite säkrare på att det håller och som sagt var f-n så noga med rengörning innan du limmar.... Lycka till hur du än gör
#6 - 30 november 2011 22:01
Då var de limmat ;) ska vänta nån dag innan ja provfyller, Mitt hjärta pallar inte en olycka nu, fuktskada innan jul vore kass:-/
#7 - 1 december 2011 07:03
Vänta i mer än någon dag innan du provtrycker - med mycket silikon tar det ett bra tag innan det är genomhärdat. Jag hade massa annat att göra efter att min burk åkte i golvet, tror det stod för härdning i ett par veckor.

Annons