Någon som kan luska fram en bild?

#1 - 27 december 2008 12:14
Finns det någon som kan luska fram en bild på hur en blandning på norsk älghund och tax skulle kunna se ut?

Min flickväns mormor tar hand om en 5 veckor gammal valp där mamman är tax och pappan är norsk älghund (gråhund). Är det någon som vet om det går att aktivera en jakthund på något bra sätt om man inte vill hålla på med jakt? Har redan en blandras hemma där större delen är border collie och resten förblir ett mysterium. Ska börja med agility efter nyår och har gått en spårningskurs förra året.
#2 - 28 december 2008 19:10
Har en bild på valpen, men frågan är hur den kommer att se ut, vill ju inte ha en hund liten som en tax, finns det något att gå på för att kunna se hur det kommer att bli?

Urgullig är han ialla fall som valp:D
[ATTACH]16250[/ATTACH]
#3 - 28 december 2008 21:03
Vilken är tiken av de båda raserna?
Kanske en älghund som driver med skall, och älgen kommer i 140 km/h genom skogen och stannar inte innan den når gränsen mellan Finland och Ryssland:p!
#4 - 28 december 2008 21:11
Tiken är en strävhårig tax:
[ATTACH]16259[/ATTACH]
#5 - 28 december 2008 21:14
Då är kanske risken eller chansen att den inte blir så stor...Kanske en högbent tax.
I vilket fall som helst var han riktigt fin och han kommer säkerligen bli duktig på att spåra, om du har de träningsmöjligheterna:).
Guest
#6 - 28 december 2008 21:17
Sultanen skrev:
Tiken är en strävhårig tax:

[ATTACH]16259[/ATTACH]

Fina strumpor du har då! :p

Fina vovvar annars.:) Tror med taxblandningen blir liten.
#7 - 29 december 2008 17:11
ansjo skrev:
Då är kanske risken eller chansen att den inte blir så stor...Kanske en högbent tax.

I vilket fall som helst var han riktigt fin och han kommer säkerligen bli duktig på att spåra, om du har de träningsmöjligheterna:).

Okey, varför? Brukar storleken ta efter tiken? Hur funkar det? Utseende mest ifrån hanen?

Anettejt skrev:
Fina strumpor du har då! :p

Fina vovvar annars.:) Tror med taxblandningen blir liten.

Well, tycker om när det är svart och tight:p

Eller så kan det vara tjejens morsa, men är inte säker, men mina tår brukar sticka ut mera :D
#8 - 29 december 2008 17:13
Jag är ingen genetisk expert, men har jagat en del med blandraser och ofta har jag hört ägarna säga att det är tiken som ofta "bestämmer" vilken storlek valparna blir, då det är svårare för henne att föda en stor valp.
Sedan hur mycket sanning det ligger i detta har jag inte en aning om...
#9 - 29 december 2008 17:16
Hjälp mig "luska fram" lite fakta på det då:)
Problemet är att jag inte bestämt mig för om jag skall ta tjänsteledigt och ta valpen eller inte, behöver all hjälp jag kan få för att backa upp ett sånt beslut.
#10 - 7 januari 2009 21:26
Sultanen skrev:
Har en bild på valpen, men frågan är hur den kommer att se ut, vill ju inte ha en hund liten som en tax, ]

Om man inte är beredd att få en hund som liknar en tax, varför väljer man en taxblandning?
#11 - 7 januari 2009 21:49
Det är väl egentligen inget problem, snarare vill jag ha en hund som inte är såpass liten som en tax, men som det verkar just nu så verkar den få någolunda normala propotioner:)

Men i slutändan får hunden bli precis som den vill, till lynnet är den här lilla rackaren helt underbar och vi har bestämt oss för att ta den:D Energinivån på den är otrolig, man måste redan drenera den på energi för att det skall finnas en möjlighet för den att vara still några sekunder:D

Bilderna är tagna igår, valpen är 6,5 veckor gammal.
[ATTACH]16529[/ATTACH]
[ATTACH]16530[/ATTACH]
[ATTACH]16531[/ATTACH]
[ATTACH]16532[/ATTACH]
#12 - 7 januari 2009 21:51
Otroligt söt!
Är det bara en i kullen?
#13 - 7 januari 2009 22:06
Ja, tyvärr.
Ägaren till mamman åkte in på sjukhus och dog tyvärr där ungefär en vecka senare, min flickväns mormor som kände ägaren väl åkte ner till hans gård för att kolla till hundarna och såg då tiken, som är en jakthund, liggandes i sin hundgård utomhus på en bädd av halm, hon låg där helt apatisk och mådde verkligen inte bra. Hon tog med sig den hem och lyckades helt otroligt nog rädda hunden som hade närmare 42graders feber! Hon födde 5 valpar, 4 var döda och en levde men kunde knappt andas och hade muskelryckningar, men hon lyckades med hjärtmassage och munmotmunmetoden rädda valpen som nu springer omkring nere i hennes källare med mamman, bägge utan några som helst men ifrån händelsen, helt underbart!:D

Det är en tyvärr tjuvparning men med två väldigt fina och helt renrasiga föräldrar:)
Vi var lite rädda att valpen inte skulle ha lärt sig att leka om normala valpar nu när den inte haft några kullsyskon men den leker på som vilken valp som helst:)
#14 - 8 januari 2009 11:43
Det ser ut att bli ganska mycket tax på dessa bilder, iaf huvudet och benlängden;). Men otroligt söt i vilket fall som helst...
#15 - 8 januari 2009 15:23
på vovve.net kan man söka på medlemmar som har olika blandningar så där kan det säkert finnas bilder på en sånn, minns jag inte fel så har jag sett en blandning tax/jämte iallafall!
#16 - 8 januari 2009 15:26
Okey, hittar inte speciellt bra på den sidan, kan du hjälpa mig?:)
Är inne och letar nu men den känns rörig på något vis.
#17 - 8 januari 2009 15:38
Kör på för fasen, en sån där blandning hittar man inte varje dag. Otroligt vacker valp och sen är det ju så att de starkaste överlever...så det är nog ett fint exemplar det där.
#18 - 8 januari 2009 15:58
Om jag inte minns fel är kortbentheten rätt dominant. Åtminstone blir en stor del av taxblandningarna kortbenta. Har träffat en stövartax för många år sen och det var verkligen ingen lyckad blandning om man ser till utseendet. Haha. Han hade stövarkropp och jättehuvud på taxben.
Jag hoppas att denna riktiga överlevare får ett härligt liv. Vilken underbart söt valp!
#19 - 8 januari 2009 17:14
på vovve.net kan man söka på medlemmar som har olika blandningar så där kan det säkert finnas bilder på en sånn, minns jag inte fel så har jag sett en blandning tax/jämte iallafall!

Var kan man söka på det? Under forumet?

Inka skrev:
Om jag inte minns fel är kortbentheten rätt dominant. Åtminstone blir en stor del av taxblandningarna kortbenta. Har träffat en stövartax för många år sen och det var verkligen ingen lyckad blandning om man ser till utseendet. Haha. Han hade stövarkropp och jättehuvud på taxben.

Jag hoppas att denna riktiga överlevare får ett härligt liv. Vilken underbart söt valp!

Haha, inte så lyckat:p
Misstänkte nästan att det var dominant, svårt att få misstankarna bekräftade bara, men som sagt var, det märker vi, den är ju ursöt och jag tror det blir en helt underbar hund och lekkamrat till vår bordercollie blandning:)
#20 - 8 januari 2009 17:56
Mycket fin hund!!!.
Har funderat i många år och skaffa hund, funderade på en Jack russel för länge sen men folk säger att det är mer jakt hund.
Funderar på en Chihuahua nu, eftersom den inte kräver jätte långa promenader och är fortfarande en mycket liten hund och samtidigt en nybörjarhund har jag hört:).
#21 - 8 januari 2009 19:09
Hittade en bild på en Jämthund/Tax:
http://vovve.net/irpdogs/30/1413419112808423.jpg

Den hunden har helt klart täckningen av en jämthund, till stor del iaf.
Hittade även en film på en jämthund/strävhårig tax:
http://www.jagareforbundet.se/jagarfilmforum/
Klicka på sida nio i filmarkivet, filmen heter "Apporterande tax/jämte"
#23 - 8 januari 2009 19:39

Tackar!
Rätt så stor chans att det blir någonting liknande denhär då:
http://vovve.net/Rastplatsen/member_dogs.asp?id=40725&c=3bDt8E5U4B
Då tiken är strävhårig tax, precis som våran lilla valp :p
#24 - 8 januari 2009 20:59
Inge problem :) Det är kul med den där sökmotorn på vovve då man kan hitta syskon till sina blandras hundar :)
#25 - 8 januari 2009 21:31
Inge problem :) Det är kul med den där sökmotorn på vovve då man kan hitta syskon till sina blandras hundar :)

Men det går inte att länka till de sidorna, antagligen efter att nya inlägg gjorts...
#26 - 8 januari 2009 23:05
Är rätt så säker på att det handlar om att man måste vara inloggad när man klickar på den, var tvungen att bli medlem där för att kunna bläddra bland medlemmarna.
Men här är bilder på en Gråhund/Strävhårig Tax där Taxen är tiken, precis som på vår lilla valp.

http://vovve.net/irpdogs/40/1023428152809823.jpg
http://vovve.net/irpdogs/40/141543232811246.jpg

Den hunden ser ut att vara en ren stävhårig tax ju:p
#27 - 9 januari 2009 08:06
Jag tycker mer den ser ut som en terrier, och jag tror det är ganska nära hur din hund kommer att bli:).
#28 - 9 januari 2009 08:20
Tycker det verkar bli en fin hund, jag är inte förtjust i små hundar men denna vovve kan absolut bli en riktigt fin hund i lagom storlek. :)
#29 - 9 januari 2009 09:46
En otroligt charmig liten valp. Grattis till den
#30 - 24 januari 2009 17:08
Gillar du hunden och vill skaffa hund så vad är problemet? Är lite som att skaffa barn, du vet ju inte hur ungen kommer att se ut men kommer garanterat att älska den oavsett om den ful som stryk eller vacker som en dag.:-)
#31 - 17 februari 2009 04:40
Gammal tråd men jag kan inte låta bli... Det finns inget som tyder på att en tik bestämmer storlekarna på valparna hon bär. Många små tikar måste årligen ges kejsarsnitt pga att de inte kan föda fram sina stora valpar. Även renrasiga hundar kan ha samma problem. Och en av riskerna med en liten tik och en stor hanhund är just för stora valpar. Vilket också kan vara en anledning till att modern till denna valp (dvs taxtiken) låg sjuk med 4 döda valpar i magen. För sällan, och det ytterst sällan behöver en frisk tik, under normala förhållanden, hjälp med förlossningen.

Sedan går det inte att förutspå om din hund kommer att bli stor, liten eller mittemellan. Allt beror på de gener hunden har i sig och vad som träder fram mest. På de bilder du visat upp liknar den mest en tax eller möjligen en liten border, men det kan ändra sig snabbt. Men efter ca 6 mån kan du börja ana den slutliga storleken på din hund.

Det som dock kan förutspås redan nu, är risken för att din hund kan komma att ha ett väldigt stort viltintresse, är mycket hög, och ska din hund inte jaga se då till att hålla det i styr från dag 1.

Annons