någon som vet exakt art ?

#1 - 13 november 2008 14:12
hej hej

diskuterar på forumet för ett tag sen om min algätare , och kom fram till vad det var och att den såg skrämd ut och behövde fler så det blir ett stim . men när jag idag skulle åka och köpa en så kom problemet upp att jag vet inte vilken exakt art jag har , jag vill ju gärna köpa samma .

så är det någon som vet exakt vad den heter ? så är jag tacksam , är ju nybörjare på detta så jag måste ju fråga så allt blir rätt .

bild
http://proxy1.pixbox.se/arkivet/synligt_32/24600000-24609999/640x480/24608576.jpg?0
#2 - 13 november 2008 14:18
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 13 november 2008 14:18
Flaxss skrev:
så är det någon som vet exakt vad den heter ? så är jag tacksam , är ju nybörjare på detta så jag måste ju fråga så allt blir rätt .

Du inte ens många "gamla akvarister" vet riktigt skillnaden mellan de olika - Otocinclus-arterna - jag vet i alla fall inte helt säkert;)
Även om du får ett korrekt svar så återstår problemet att ofta så säljer inte affärerna de olika arterna med korrekt namn.
Mitt tips. Ta några foton ur olika vinklar - skriv ut dom och ta med till affären och jämför fotona med de som finns där.
#4 - 13 november 2008 14:19
Att det är en Otocincluse kan jag säga men inte mer tyvärr.
#5 - 14 november 2008 12:24
tusen tack , så då får jag göra så att jag köper ett par och hoppas att det är samma . även om det inte känns helt rätt . men dom kanske trivs med varandra ändå även om det inte är exakt samma .
#6 - 15 november 2008 20:47
Skulle kunna vara en Otocinclus macrospilus.
http://www.planetcatfish.com/catelog/image.php?image_id=87
#7 - 15 november 2008 20:52
Eftersom den är spräcklig på ryggen och inte har en tydlig vit linje på sidan skulle jag oxå tippa på Otocinclus Macrospilus. Däremot spelar det inte så stor roll om du skulle köpa några Vittatus till dina Macrospilus mer än att de skiljer sig pyttelite i utseende.

Några som har koll på läget är Lutt och Azur här på zoopet om du vill ha exakt rätt svar ;)
#8 - 15 november 2008 20:54
Jo, nu när jag tittar så ser ju Macrospilus mer troligt ut.

Dock tycker jag Vittatus är snyggare. ;)

Förresten, jag har börjat lära mig de latinska namnen på fisk nu, ett litet steg för männskligheten, men ett stort steg för en människa . ;)
Guest
#9 - 15 november 2008 23:21
Skulle nog tippa på macrospilus jag med, men säker är jag inte. Otocinclus är inte min starka sida.
Jag ser iaf att din Otocinclus har en stor fläck ibörjan av stjärtfenan. Det har även arter som hoppei och mariae t.ex.

Sen är jag väl lite petig men släktnamn stavas med stor bokstav Otocinclus och artnamn med liten bokstav macrospilus, det är inte som för och efternamn.
#10 - 15 november 2008 23:26
Lutt skrev:

Sen är jag väl lite petig men släktnamn stavas med stor bokstav Otocinclus och artnamn med liten bokstav macrospilus, det är inte som för och efternamn.

Haha.. Det ska jag försöka tänka på i fortsättningen [:o]
Hade jag faktiskt ingen aning om ;):D
#11 - 15 november 2008 23:46
Lutt skrev:

Hallå, du glömde kursivera! :D
Guest
#12 - 15 november 2008 23:48
Hallå, du glömde kursivera! :D

Men så petig man kan vara;)

Gör det ibland när jag orkar, är jobbigt att byta handstil när man skriver det om och om igen i ett inlägg:)

Annons