Någon som vet något om kulfiksar?

#1 - 29 juni 2006 16:12
Jag har tittat på kulfiskar länge nu (jag är nybörjare) och jag vet att kulfiskar inte är en nybörjar fisk, menmen.

Jag har två scalarer, två rubinguramis, en blågurami, två månskensgurami, en liten mal och sex neontetror.
Kan jag ha en sötvattens kulfisk till detta, om inte, vilken fisk kan jag inte ha den med? Behöver kulisen något speciellt eller så? Ska de ha hårt vatten eller finns det någon art som trivs i mjukt/medlehårt? :)
#2 - 29 juni 2006 19:01
Min verkar trivas i mjuk vatten vatten med PH runt 6,5. Hade två från början men det gick inte. Äter bara röda mygglarver och är ännu så länge snäll mot andra fiskar. Vad jag har hört kan det bli trubbel om de får smak på kompisarna och firrar upp till 3 ggr dess storlek kan ligga illa till. Tror kulisarna gillar en komplex miljö och växter att rota runt i.
#3 - 29 juni 2006 22:11
Mina går i ett 60 l helt för sig själva (förutom 2 yngel som var tänkt som middag), och jag kommer att släppa ner nån ancistrus där bar ajag har inhandlat i nya. Det får gå så länge det går.
#4 - 30 juni 2006 09:15
[quote=papi]Min verkar trivas i mjuk vatten vatten med PH runt 6,5. Hade två från början men det gick inte. Äter bara röda mygglarver och är ännu så länge snäll mot andra fiskar. Vad jag har hört kan det bli trubbel om de får smak på kompisarna och firrar upp till 3 ggr dess storlek kan ligga illa till. Tror kulisarna gillar en komplex miljö och växter att rota runt i.[/quote]

Okej, tack för det :) Så det är kankse ingen bra idee att ha månskensguramisarna i samma akvarium då, jag funderar på att skaffa en kulis efter att det att mina gullisar jag har nu har dött. Men jag hoppas att det tar ett tag :p

Vad är bra växter till en kulis?
#5 - 30 juni 2006 09:18
[quote=papi]Min verkar trivas i mjuk vatten vatten med PH runt 6,5. Hade två från början men det gick inte. Äter bara röda mygglarver och är ännu så länge snäll mot andra fiskar. Vad jag har hört kan det bli trubbel om de får smak på kompisarna och firrar upp till 3 ggr dess storlek kan ligga illa till. Tror kulisarna gillar en komplex miljö och växter att rota runt i.[/quote]

Okej, tack för det :) Så det är kankse ingen bra idee att ha månskensguramisarna i samma akvarium då, jag funderar på att skaffa en kulis efter att det att mina gullisar jag har nu har dött. Men jag hoppas att det tar ett tag :p

Vad är bra växter till en kulis?
#6 - 30 juni 2006 19:53
Hej... kidnappar tråden då vi också är intresserade av kulfiskar, kongokulfisken. sorry 930309! :-)

Någon som vet hur man får tag på en sådan??

Annons