Någon som vet vad som hänt min ancistrus mal???

#1 - 6 januari 2012 13:06
Hej! Första gången jag skriver här. Har sen i somras haft akvarium med Ancistrusmalar och Botier.
Såg i morse att en av malarna va nästan groteskt tjock över magen? Direkt efter huvudet. den ser ut nästan som en "padda" när man ser den ovan i från. och under på magen är den väldigt ljus/utspänd och lite rosa. Den verkar oxå slö.
kanske förstoppning? eller någon sjukdom? malen är c:a 4.5 cm lång (vet ej ålder) Se bild från länk
http://ladda-upp.se/bilder/lmgtdmabnhlvur/ Vet ni nåt svara gärna:)

Mvh Roblen
#2 - 6 januari 2012 13:40
Kanske bukvattensot. Står fjällen ut på den? Om inte är det nog förstoppning..
#3 - 6 januari 2012 13:43
Om det är bukvattensot får du nog tyvärr avliva den sjuka fisken :( och sedan behandla med tex, octozin. Och hoppas på att ingen annan fisk har blivit smittad
#4 - 6 januari 2012 13:55
Kan man chansa och köpa octizin? Alltså gör det inget för fiskarna i övrigt? Om ev förstoppning, kan det "lösa" sig?
Har du erfarenhet av hur ofta och mycket man ger mat till dessa? har 6 ancistrus och 5 praktbotier som bägge äter JBL novofect tabletter.
#5 - 6 januari 2012 13:56
Fjjällen står ut där den är mest "svullen"
#6 - 6 januari 2012 14:02
Har en ny bild underifrån, någon som känner igen symtomen? http://ladda-upp.se/bilder/bkucdytwxcaqkr/
#7 - 6 januari 2012 16:22
Algätare har inte fjäll, utan små benplattor typ. Det är med största sannolikhet förstoppning. Har råkat ut för lite få och då med ancistrus. Det finns inte så mcket du kan göra för den kommer tyvärr dö för eller senare. Om den är slö nu så är det inte lång tid kvar för den. Ta du bort den. Ger du dem sjunkande tabletter avsedda för algätare?
#8 - 6 januari 2012 18:12
Haft exakt samma problem själv, gick tyvärr inte göra nått åt, utan den dog.
Tyckte den började återhämta sig, men sen efter nån dag när jag trodde den började bli frisk så dog den.
#9 - 6 januari 2012 18:28
Hej! Ja de får JBL:s Novofect De sa på Zo att de både va för Botier och Ancistrus. Tack för svar macke & rasermusen :)
#10 - 6 januari 2012 21:16
Och ni andra oxå förstås =)

Annons