Någon vänlig själ i GBG med Fluval fx5?

#1 - 20 augusti 2006 20:05
Nu e ja så jävla trött på att mitt fx5 brummar. (ursäkta språket)
Ja har varit i affären så att de kollar på det. Dom hävdar att alla låter sådär, men jag tvivlar. Efter vad jag läst här måste man vara inom nån meter för att höra att det låter. Mitt hörs i hela rummet och låter bra mycket mer än datorn!

Verkar det som jag förstått rätt att de är tysta i allmänhet?

Så till min egentliga fråga, som kanske är lite mysko, men om man inte frågar har man ingen chans att få svar:

Är det någon i GBG med ett fluval fx5 som skulle tycka det var okej om jag kom hem till den och lyssnade hur det lät?
Självklart tar jag med fika:p

*funderar om det är konstigt att fråga*
#2 - 20 augusti 2006 20:45
Du får känna höra på mitt när jag köper ett.Om jag får plats med ett om man säger så.
Skulle gärna vilja exakt mått på den,har sett att den ska vara 43 hög och 40bred,stämmer det ? (med kranarna)

ursäkta att jag knycker din tråd lite,slår två flygor i en
Bilagor:
#3 - 20 augusti 2006 20:51
att diametern är ca 40 cm stämmer, sedan kommer dock motorn också. Den sticker ut knappt en dm i ett av "hörnen", fast det är ju runt, hoppas du fattar.
43cm hög stämmer dock inte med kranarna. Då är det ca dryga 50cm...
HazelCR
#4 - 21 augusti 2006 03:56
[QUOTE=vance]Nu e ja så jävla trött på att mitt fx5 brummar. (ursäkta språket)
Ja har varit i affären så att de kollar på det. Dom hävdar att alla låter sådär, men jag tvivlar. Efter vad jag läst här måste man vara inom nån meter för att höra att det låter. Mitt hörs i hela rummet och låter bra mycket mer än datorn!

Verkar det som jag förstått rätt att de är tysta i allmänhet?

Så till min egentliga fråga, som kanske är lite mysko, men om man inte frågar har man ingen chans att få svar:

Är det någon i GBG med ett fluval fx5 som skulle tycka det var okej om jag kom hem till den och lyssnade hur det lät?
Självklart tar jag med fika:p

*funderar om det är konstigt att fråga*[/QUOTE]

Vi är några Gävlebor som köpt på oss ett par stycken Fluval fx5 och ett exemplar lät klart högre än de andra. Den goda nyheten är att det blev bättre allteftersom. Förmodligen luftningen som gjorde att det blev bättre.
Själv hade jag tur att få en tystare exemplar, men visst surrar det en del om filtret. Det är definitivt inget filter som man vill placera i sovrummet.

Kan du vrida ditt filter lite, så kanske det blir tystare?
Kan du ha haft otur och placerat det i en "resonanslåda" dvs att att du får filterts vibrationer att sprida sig till någon träskiva i närheten, som också vibrerar med?

..några tips i all välmening från fel stad...
#5 - 21 augusti 2006 05:38
Jag har haft problem med mitt Tetratec 1200EX som också brummar. Känns som vibrationerna sprider sig genom lägenheten väldigt lätt. Och jag har testat bygga in den i frigolit, plast m. luftbubblor etc. Nu har jag fått den lite tystare genom att lägga silikonfett i hålet för den lilla pinnen som håller själva propellern. Vibrerar mindre!

Annars: Någon som har tetratec i malmö som JAG kan lyssna på? ;)
#6 - 21 augusti 2006 17:29
[QUOTE=vance]att diametern är ca 40 cm stämmer, sedan kommer dock motorn också. Den sticker ut knappt en dm i ett av "hörnen", fast det är ju runt, hoppas du fattar.
43cm hög stämmer dock inte med kranarna. Då är det ca dryga 50cm...[/QUOTE]

hmmm mitt skåp är 51 i höjd,kan gå.
Synd med ljudet dock har en eheim 2250 redan och den är jag nöjd med.
Blir typ samma pengar för en fx5 mot 2250(köper i tyskland)
får fundera lite över det här.
#7 - 21 augusti 2006 20:24
Det är tveksamt om det går faktiskt...

Annons