Något bra PH test?

#1 - 27 februari 2002 11:49
Jag tänker köpa ett PH test som "verkligen" fungerar, men vet inte vilken sort eller märke som fungerar bäst. Kan någon hjälpa mig med detta problem?

#2 - 28 februari 2002 12:17
Hej!

Jag har provat flera av de "billiga" dropp och sticktesterna, har
aldrig hittat någon där jag med säkerhet ens kan skilja mellan 7.8 och 8.2.

Gav till slut upp och köpte en elektronisk på Clas Ohlson,
art.nr. 34-3118 för 525 Kr. (Buffertpulver pH 7 för kalibrering kostar 65 Kr).

Visst är det en del pengar, men beroende på hur ofta man mäter så har man tjänat in den på ett par år ungefär. Den har hållt kalibreringen bra i snart ett år, det verkar inte som om man behöver kalibrera oftare än så. Jag är noga med att skölja den i osmosvatten efter användning.

Hälsningar
Fredrik

Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 28 februari 2002 12:43
Hej davve,
Jag har själv utan problem använt olika vätskor, visst man får inte någon exakt noggrannhet. Att de skulle slå på hela 0.4 håller jag inte med om, en exakthet på 0.2 brukar man utan problem kunna avläsa och det räcker ju i de flesta fall. Tänk dock på att det är "bäst före datum" på vätskor.
Jag har själv inte testat just den pH-mätare som freddan hänvisar till, men jag har mycket dålig erfarenhet av "billigare" digitala och elektroniska mätinstrument. För att man skall kunna kalibrera dessa rätt krävs det minst 2 kalibreringspunkter. Dels 7 och sedan antingen ett lägre (t.ex. 4) eller ett högre (t.ex. 9). Kalibrerar man bara vid 7 så kommer värdena att stämma dåligt ju längre från 7 som mätvärdet ligger.
Nu vet jag inget om Clas Ohlssons mätare och den går kanske att kalibrera på 2 punkter?
För digitala/elektroniska tester är det också viktigt att komma ihåg att rengöra elektroden efter varje användning, som freddan nämner, annars blir det smutsavlagringar på dom som gör att de inte visar korrekt. Detta gäller för alla sådana mätare, även de allra dyraste.
Även om man sköter rengöringen, är det ändå oftast elektroden som har kortast livslängd, därför är det en klar fördel om den är utbytbar så man slipper slänga hela enheten bara för att den är kass.
Akvaristiska hälsningar
Kjell

#4 - 1 mars 2002 09:27
Hej,

Nej då, det slår inte med 0,4 enheter, repeterbarheten brukar vara mycket bra, gör man 2-3 tester på raken så brukar det inte gå att skilja proven åt. Problemet för mig är att jämföra färgen på provet med färgskalan. Står man i ljuset vid akvariet tycker man att det är t.ex. 7.8, ställer man sig vid kökslampan ser det ut som 8.2, går man ut i solen ser det ut som 8.0 o.s.v. Ens egna ögon spelar naturligtvis in och med tiden övar man också upp skickligheten i avläsandet. Som nybörjare hade jag ett litet helsike med detta.

Clas Ohlssons mätare har tyvärr bara en kalibreringspunkt så visst är det lite av en chansning, risken är att linjäriteten försämras med tiden. Ett bra tips är skaffa kalibreringslösning för pH 9, på så sätt kan man testa sin mätare och vet man när det är dags att köpa en ny. Som Kjell påpekar försämras även dropp/stick-testerna med tiden, för att vara säker behöver även dessa testas mot (helst) två kalibreringslösningar.
Skillnaden mellan testmetoderna blir därför bara i själva avläsandet och detta är mycket enklare med den elektroniska mätaren. Tänk också på att det finns rengöringslösningar som kan förlänga livslängden på den elektroniska mätaren.

Elektroden är inte utbytbar, å andra sidan kostar en ny elektrod oftast mer än vad hela min mätare gjorde. Jag har flera akvarier så för mig blir det mycket mindre arbete och kanske också billigare med den elektroniska, kostnaden hänger på hur länge mätaren håller.

Trevlig Helg!

Hälsningar
Fredrik

Annons