Hej,
Nej då, det slår inte med 0,4 enheter, repeterbarheten brukar vara mycket bra, gör man 2-3 tester på raken så brukar det inte gå att skilja proven åt. Problemet för mig är att jämföra färgen på provet med färgskalan. Står man i ljuset vid akvariet tycker man att det är t.ex. 7.8, ställer man sig vid kökslampan ser det ut som 8.2, går man ut i solen ser det ut som 8.0 o.s.v. Ens egna ögon spelar naturligtvis in och med tiden övar man också upp skickligheten i avläsandet. Som nybörjare hade jag ett litet helsike med detta.
Clas Ohlssons mätare har tyvärr bara en kalibreringspunkt så visst är det lite av en chansning, risken är att linjäriteten försämras med tiden. Ett bra tips är skaffa kalibreringslösning för pH 9, på så sätt kan man testa sin mätare och vet man när det är dags att köpa en ny. Som Kjell påpekar försämras även dropp/stick-testerna med tiden, för att vara säker behöver även dessa testas mot (helst) två kalibreringslösningar.
Skillnaden mellan testmetoderna blir därför bara i själva avläsandet och detta är mycket enklare med den elektroniska mätaren. Tänk också på att det finns rengöringslösningar som kan förlänga livslängden på den elektroniska mätaren.
Elektroden är inte utbytbar, å andra sidan kostar en ny elektrod oftast mer än vad hela min mätare gjorde. Jag har flera akvarier så för mig blir det mycket mindre arbete och kanske också billigare med den elektroniska, kostnaden hänger på hur länge mätaren håller.
Trevlig Helg!
Hälsningar
Fredrik