Då "Sir Hump-a-lot" och "Miss Horny" ständigt är i farten och det komer lite yngel då och då, så undrar ajg om det finns ngt humant, eller mindre råa sätt att avskaffa yngel?
Spola ner i toa?
Hälla kokande vatten borde ge snabb död?
Andreas_Ace skrev:Då "Sir Hump-a-lot" och "Miss Horny" ständigt är i farten och det komer lite yngel då och då, så undrar ajg om det finns ngt humant, eller mindre råa sätt att avskaffa yngel?
Spola ner i toa?
Hälla kokande vatten borde ge snabb död?
Bygert skrev:Kokande vatten och levande nedspolning är plågsamma och skall inte användas av djurskyddsskäl.
Lämpligt är att antingen knäcka nacken (inte skära av den) eller att ge djuren ett hårt slag i huvudet. Jag är lite skeptisk till det där med att lägga djuret i något och sen slå det hela i nåt annat, man vet ju då inte hur slaget träffar. För avlivning av akvariefisk finns inga klara regler men man kan jämföra med avlivning av andra djur, för de arter som får avlivas med slag i huvudet så skall man antingen slå djuret med hårt föremål i bakhuvudet eller hålla i djuret och slå bakhuvudet mot t ex en bordskant. Det är inte tillåtet att lägga djuret i något och slå det mot något, det är inte heller tillåtet att kasta djuret i golvet. Detta var som sagt regler för andra djur men det ger ändå ledning för vad som är acceptabla metoder.
För små yngel är nog det effektivaste helt enkelt hammare mot huvudet. Jo, det kan kännas obehagligt och det kan bli smetigt men är det ändå inte bättre att ta det än att veta att djuren har plågats under avlivningen?
Men självklart ligger det nåt i det som flera sagt här, först kan man ju undersöka om det går att göra nåt vettigt med ynglen.
Bygert skrev:Att de slutar sprattla betyder inte att de har dött, lika lite som de behöver vara levande för att de sprattlar. Hjärnan är aktiv långt mer än en halv sekund vid avlivning i kokande vatten och den kommer att motta ohyggliga smärtsignaler under den tidsperioden. På goda grunder är kokande vatten utdömt som avlivningsmotod både av forskningsrapporter och av lagstiftningen där avlivning är reglerat.
Guppy55 skrev:[COLOR=purple]Jag tycker då inte att du ska avliva dom!!!Det är helt onödigt om det istället finns möjlighet att ge bort dom.[/COLOR]
sandrorita skrev:Ge bort dom istället!:) Jag skullle göra vad som helst för att få mer yngel :D Du kan ju alltid ge akvariebutiker yngel.
Andreas_Ace skrev:Jo, att folk leta fisk är inget nytt. Men att finna någon i Sthlm området är en annan femma.
Borde vara enkelt, men det verkar inte så.
Lägger säkert upp en annons om ngn vecka.
Men sist så var det bara 1 som var intresserad.
Men man får se.
uncleban skrev:Hmm, alla som kokar kräftor eller hummer gör det när de lever och då är det ok??? Fattar ingenting.
Cyruz10 skrev:Problemet är att det inte är så himla lätt att ge bort dom. Folk som har levandefödare har i regel för många yngel själva, dom vars fiskar inte producerar avkommor har ofta alldeles för dåliga förhållanden i sina kar för att i alla fall jag skulle vilja ge bort fiskar till. Undantaget är självklart dom vars ungfödare har uppnått en ålder vilket dom inte längre är kapabla att fortplanta sig. Därför finns det i alla fall för mig ingen som helst möjlighet att ge bort dom.
Lättare sagt än gjort. Många butiker tar aldrig emot fisk från kunder utan endast från rena producenter. Dom som tar emot fisk vill dock ha fiskar som är stora nog att sälja och dessutom tillräckligt många för att kunna fyll ett helt kar. Och dom köper bara in fisk från akvarister dom har förtroende för. Enstaka 4-5 yngel på nån centimeter styck går inte att bli av med till affärerna.