Något humant sätt att "avrätta" molly yngel?

#1 - 15 juni 2010 20:23
Då "Sir Hump-a-lot" och "Miss Horny" ständigt är i farten och det komer lite yngel då och då, så undrar ajg om det finns ngt humant, eller mindre råa sätt att avskaffa yngel?
Spola ner i toa?
Hälla kokande vatten borde ge snabb död?
#2 - 15 juni 2010 21:01
En fryspåse och sen en hård smäll i bordet
#3 - 15 juni 2010 21:26
Ge dem till nån som vill ha dem! Du kan ju alltid skicka dem till mig! :D
Eller skaffa en fisk som äter yngel ;)
#4 - 21 juni 2010 08:50
När jag tog bort ett deformerat yngel så lade jag den mellan två hushållspappersbitar, och sen rullade en flaska över (rulla med tryck). Annars kan du säkert lätt hitta någon som vill ta hand om dem. Ut med en annons och kolla =)
#5 - 3 augusti 2010 09:38
Då "Sir Hump-a-lot" och "Miss Horny" ständigt är i farten och det komer lite yngel då och då, så undrar ajg om det finns ngt humant, eller mindre råa sätt att avskaffa yngel?

Spola ner i toa?

Hälla kokande vatten borde ge snabb död?

Skänk till akvarieaffär istället, har du tur så kan du till och med få lite foder eller något annat för besväret.:p

När jag skall avliva mindre fisk så dänger jag dem hårt i diskbänken, antingen genom hårt kast eller så får de ligga kvar i håven. De dör direkt. Större fiskar som behöver avlivas brukar jag bryta naken av, det funkar bra med abborre och därför också med akvariefisk.[^]

[COLOR=Red]Många andra förordar andra metoder, och det må väl vara hänt, men jag tänker INTE starta en diskussion om det HÄR.[/COLOR];)
#6 - 3 augusti 2010 10:22
Kokande vatten och levande nedspolning är plågsamma och skall inte användas av djurskyddsskäl.

Lämpligt är att antingen knäcka nacken (inte skära av den) eller att ge djuren ett hårt slag i huvudet. Jag är lite skeptisk till det där med att lägga djuret i något och sen slå det hela i nåt annat, man vet ju då inte hur slaget träffar. För avlivning av akvariefisk finns inga klara regler men man kan jämföra med avlivning av andra djur, för de arter som får avlivas med slag i huvudet så skall man antingen slå djuret med hårt föremål i bakhuvudet eller hålla i djuret och slå bakhuvudet mot t ex en bordskant. Det är inte tillåtet att lägga djuret i något och slå det mot något, det är inte heller tillåtet att kasta djuret i golvet. Detta var som sagt regler för andra djur men det ger ändå ledning för vad som är acceptabla metoder.

För små yngel är nog det effektivaste helt enkelt hammare mot huvudet. Jo, det kan kännas obehagligt och det kan bli smetigt men är det ändå inte bättre att ta det än att veta att djuren har plågats under avlivningen?

Men självklart ligger det nåt i det som flera sagt här, först kan man ju undersöka om det går att göra nåt vettigt med ynglen.
#7 - 5 augusti 2010 14:52
Bygert skrev:
Kokande vatten och levande nedspolning är plågsamma och skall inte användas av djurskyddsskäl.

Lämpligt är att antingen knäcka nacken (inte skära av den) eller att ge djuren ett hårt slag i huvudet. Jag är lite skeptisk till det där med att lägga djuret i något och sen slå det hela i nåt annat, man vet ju då inte hur slaget träffar. För avlivning av akvariefisk finns inga klara regler men man kan jämföra med avlivning av andra djur, för de arter som får avlivas med slag i huvudet så skall man antingen slå djuret med hårt föremål i bakhuvudet eller hålla i djuret och slå bakhuvudet mot t ex en bordskant. Det är inte tillåtet att lägga djuret i något och slå det mot något, det är inte heller tillåtet att kasta djuret i golvet. Detta var som sagt regler för andra djur men det ger ändå ledning för vad som är acceptabla metoder.

För små yngel är nog det effektivaste helt enkelt hammare mot huvudet. Jo, det kan kännas obehagligt och det kan bli smetigt men är det ändå inte bättre att ta det än att veta att djuren har plågats under avlivningen?

Men självklart ligger det nåt i det som flera sagt här, först kan man ju undersöka om det går att göra nåt vettigt med ynglen.

Då är min metod alltså helt ok.:p

Hittills har INGEN fisk överlevt mitt "kast i diskhon/diskbänken", varken med eller utan håv. Snabbt går det. (och kanske ännu mer definitivt med hammare, men det tycker jag blir "overkill" om man säger så....) Men som sagt, jag tänker INTE starta en diskussion om det.....detta var mera en reflektion.....;)
#8 - 8 augusti 2010 12:40
Den bästa metoden jag har hittat för molly/platy yngel är helt enkelt att vira in dom i en fuktig trasa/duk och drämma till med en hammare. Det blir kletigt och kanske är overkill, men det går snabbt och det dödar garanterat fisken direkt.

Hur man än gör är det absolut nödvändigt att hjärnan förstörs för att garantera att fisken verkligen är död och inte bara avtuppad/svårt skadad.

När min SirHumpalot är i farten i sällskapskaret brukar jag fånga in yngel i en håv och sedan rikta in koppartetror i håven. Det går snabbt och är effektivt så länge ynglena är tillräckligt små så att tetrorna kan äta upp dom i ett nafs. Problemet är bara att jag inte kan sätta in håven i karet utan att koppartetrorna simmar in i den och attackerar den frenetiskt :)
#9 - 8 augusti 2010 13:43
Tog kål på ett gäng guppy och tog livet av dem genom att släppa dem ur håven ner i kokande vatten. De sprattlar till precis när de åker i men dör på under en halv sekund.
#10 - 8 augusti 2010 14:32
Att de slutar sprattla betyder inte att de har dött, lika lite som de behöver vara levande för att de sprattlar. Hjärnan är aktiv långt mer än en halv sekund vid avlivning i kokande vatten och den kommer att motta ohyggliga smärtsignaler under den tidsperioden. På goda grunder är kokande vatten utdömt som avlivningsmotod både av forskningsrapporter och av lagstiftningen där avlivning är reglerat.
#11 - 8 augusti 2010 14:33
Hammaren är helt ok bara man gör det ordentligt.

När det gäller att mata med ynglen så är det enligt Jordbruksverkets senaste infall olagligt. I just det fallet kanske det inte finns skäl att bry sig så mycket.
#12 - 8 augusti 2010 14:50
[COLOR=purple]Jag tycker då inte att du ska avliva dom!!!Det är helt onödigt om det istället finns möjlighet att ge bort dom.[/COLOR]
#13 - 8 augusti 2010 15:12
Ge bort dom istället!:) Jag skullle göra vad som helst för att få mer yngel :D Du kan ju alltid ge akvariebutiker yngel.
#14 - 8 augusti 2010 16:13
Ge oönskade yngel till mig istället. Då går de inte till spillo. :)

Ja, jag är seriös.
#15 - 8 augusti 2010 16:19
Bygert skrev:
Att de slutar sprattla betyder inte att de har dött, lika lite som de behöver vara levande för att de sprattlar. Hjärnan är aktiv långt mer än en halv sekund vid avlivning i kokande vatten och den kommer att motta ohyggliga smärtsignaler under den tidsperioden. På goda grunder är kokande vatten utdömt som avlivningsmotod både av forskningsrapporter och av lagstiftningen där avlivning är reglerat.

Sorry, visste inte att det var olagligt. Får i framtiden använda hammaren.

Men du har helt klart en poäng med avlivningsmetoder. Kokande vatten uppnår 100 grader, denna temperatur är inte tillräcklig för att garantera en smärtfri och snabb död för ens dom minsta fiskar.
#16 - 8 augusti 2010 16:20
Guppy55 skrev:
[COLOR=purple]Jag tycker då inte att du ska avliva dom!!!Det är helt onödigt om det istället finns möjlighet att ge bort dom.[/COLOR]

Problemet är att det inte är så himla lätt att ge bort dom. Folk som har levandefödare har i regel för många yngel själva, dom vars fiskar inte producerar avkommor har ofta alldeles för dåliga förhållanden i sina kar för att i alla fall jag skulle vilja ge bort fiskar till. Undantaget är självklart dom vars ungfödare har uppnått en ålder vilket dom inte längre är kapabla att fortplanta sig. Därför finns det i alla fall för mig ingen som helst möjlighet att ge bort dom.

sandrorita skrev:
Ge bort dom istället!:) Jag skullle göra vad som helst för att få mer yngel :D Du kan ju alltid ge akvariebutiker yngel.

Lättare sagt än gjort. Många butiker tar aldrig emot fisk från kunder utan endast från rena producenter. Dom som tar emot fisk vill dock ha fiskar som är stora nog att sälja och dessutom tillräckligt många för att kunna fyll ett helt kar. Och dom köper bara in fisk från akvarister dom har förtroende för. Enstaka 4-5 yngel på nån centimeter styck går inte att bli av med till affärerna.
#17 - 8 augusti 2010 20:28
sälj dom på blocket för en billig peng... många som letar fisk där ;)
#18 - 8 augusti 2010 20:49
Jo, att folk leta fisk är inget nytt. Men att finna någon i Sthlm området är en annan femma.
Borde vara enkelt, men det verkar inte så.

Lägger säkert upp en annons om ngn vecka.
Men sist så var det bara 1 som var intresserad.

Men man får se.
#19 - 8 augusti 2010 21:02
Jo, att folk leta fisk är inget nytt. Men att finna någon i Sthlm området är en annan femma.

Borde vara enkelt, men det verkar inte så.

Lägger säkert upp en annons om ngn vecka.

Men sist så var det bara 1 som var intresserad.

Men man får se.

Vad är det för sorts yngel du vill bli av med?
#20 - 8 augusti 2010 21:04
Sooy nu såg ja, de va molly yngel, då måste ja avböja, har just lyckats ge bort mina sjövilda silver mollysar,puh.
#21 - 8 augusti 2010 22:31
Hmm, alla som kokar kräftor eller hummer gör det när de lever och då är det ok??? Fattar ingenting.
#22 - 9 augusti 2010 05:47
uncleban skrev:
Hmm, alla som kokar kräftor eller hummer gör det när de lever och då är det ok??? Fattar ingenting.

Forskning har visat att fiskar känner smärta, tvärt emot vad man tidigare trodde. Däremot är det fortfarande inte bekräftat om kräftor/hummer känner smärta eller inte. Detta har lett till att det b.la numer är förbjudet att agna med levande fisk.

Sedan kan man döda en hummer/kräfta precis innan man slänger den i kokande vatten. Men utav praktiska skäl brukar dom flesta inte göra det. När det väl kommer till kritan är det upp till den enskilda individen att bestämma hur man väljer att behandla andra levande varelser. Men att använda kokning eller frysning som avlivningsmetod för sina fiskar är inte ok för djuret som drabbas av såväl stark smärta som panik.
#23 - 9 augusti 2010 09:28
Det är en viss skillnad på kräftor och fiskar, ryggradslösa djur är sannolikt betydligt sämre organiserade när det gäller eventuell smärtupplevelse. Vidare så är kräftkokning en traditionell metod som är svår att utrota hur som helst och problemet är också att hitta en alternativ avlivning som blir bättre. Fiskar har en koncentrerad hjärna där all upplevelse av omvärlden sker på ett ställe, kräftor däremot har flera nervknutar vilket gör att det inte är lika lätt att slå ut nervsystemet i och med att det inte finns en självklar punkt att sikta mot.

Därmed alltså sagt att det är en viss skillnad men trots det, min mening är är att när man konstaterar att det är ologiskt att bråka om kokning av levande fisk samtidigt som vi kokar levande kräftor så är egentligen rätt svar att det är fel att koka levande kräftor också. Det är inte en rimlig och värdig avlivning av varken fisk eller kräftor. Det kan vara svårt nog att avgöra om det finns ett medvetet lidande hos en fisk och än värre blir det naturligtvis att bedöma en kräfta som står ännu längre från oss. Min mening är ändå att vi bör minimera risken för lidande och det innebär att vi borde avliva kräftorna på ett annat sätt. Problemet är som sagt att hitta en bättre metod, vi skall ju inte ställa till med nåt som kanske visar sig ännu värre.

Helt är det ju inte upp till den enskilde individen att avgöra hur man vill bära sig åt, det finns styrande regler. Ibland är det glasklart, avlivar man en groda i kokande vatten så är det ett brott, det är bara att läsa innantill så ser man det. För andra saker är det inte lika uttryckligt, svaret står inte i svart på vitt utan det handlar i stället om att göra en tolkning av mer allmänna regler. När det gäller att mata fisk med levande fisk, att agna med levande fisk och att avliva akvariefiskar och kräftor med kokning eller frysning så är läget just det, det finns inga uttryckliga regler utan man måste tolka andra regler. Märkligt nog är läget annat i fiskodling, där finns klara regler för hur man får och inte får avliva fisk. Jag har svårt att se varför men så ser det ut.

När det gäller att avliva fisk med kokning så är det inte självklart att det är riskfritt att göra det. Djurplågeribrottet finns alltid som en yttersta gräns för vad som är acceptabelt. Det finns ett fall där en person åtalades för att ha avlivat en orm i frysen, personen frikändes visserligen, nu är reglerna för orm klara så idag hade personen definitivt blivit fälld. I och med att reglerna för andra djur blivit så uppstyrda är det inte självklart att det skulle bli frikännande dom även i ett fiskkokningsmål. Det går inte att säga nåt annat än att det finns en risk för att bli fälld.
#24 - 10 augusti 2010 17:27
Cyruz10 skrev:
Problemet är att det inte är så himla lätt att ge bort dom. Folk som har levandefödare har i regel för många yngel själva, dom vars fiskar inte producerar avkommor har ofta alldeles för dåliga förhållanden i sina kar för att i alla fall jag skulle vilja ge bort fiskar till. Undantaget är självklart dom vars ungfödare har uppnått en ålder vilket dom inte längre är kapabla att fortplanta sig. Därför finns det i alla fall för mig ingen som helst möjlighet att ge bort dom.

Lättare sagt än gjort. Många butiker tar aldrig emot fisk från kunder utan endast från rena producenter. Dom som tar emot fisk vill dock ha fiskar som är stora nog att sälja och dessutom tillräckligt många för att kunna fyll ett helt kar. Och dom köper bara in fisk från akvarister dom har förtroende för. Enstaka 4-5 yngel på nån centimeter styck går inte att bli av med till affärerna.

Man kan ha många fiskar och yngel men det betyder ju inte att man har dåliga kar. :)

Annons