Något speciellt att tänka på efter Nyckelhålscikliders lek?

#1 - 22 december 2010 12:24
Två av mina Nyckelhålsciklider passade ju på att leka igår precis efter jag kom hem från jobbet. Ska man göra nåt speciellt för att hjälpa dem å vakta äggen å sen ynglen? Är väl rätt chanslöst att de klarar sig ändå i ett kar med 2 Scalarer och en massa Glödsbandstetror å corydoras? Bör jag kanske byta bort den tredje Nyckelhålscikliden nu när jag vet vilka som bildat ett par?
#2 - 22 december 2010 12:42
låt du vara nu första kullen o observera hur de beteer sig. de kanske käkar upp äggen på en gång eller så lyckas de få de frisimmande. men om du tittar nu på hur de beteer sig så kan du lära mycket. de kommer leka igen :)
#3 - 22 december 2010 12:46
De har ju hållt på å gjort gropar i sanden så de har grävt fram å lös en massa vallisneria. Ställde en lampa vid karet inatt så de inte var helt mörkt å äggen var kvar imorse i alla fall. De höll på att börja leka redan i förrgår precis innan ljuset släcktes så de blev avbrutna då hehe.
#4 - 22 december 2010 13:14
Halloj FaZt!
Ja, fan, jag skall inte lägga mig i här nu med en massa gagg om att; "låta dom vara" o.s.v. - men vill chima in med hannesc och säga att; studera dom nu och kolla hur de beter sig med sin rom och kanske yngel - och precis som Hannes säger, du lär dig massor om dom och de kommer att leka igen, var så säker på det! Grattis!:)
#5 - 22 december 2010 13:20
*stolt ögonblick i hannes liv då en akvarieguru av rang tillika idol och förebild, instämmer med hannes tankar o funderingar*

:D :D :D
#6 - 22 december 2010 13:24
hannesc skrev:
*stolt ögonblick i hannes liv då en akvarieguru av rang tillika idol och förebild, instämmer med hannes tankar o funderingar*

Äähh...[:o] Respect, Brother, säger jag!
Nu blir det risk för en redig OT-slinga här.. så, FaZt - upp med lite bilder på stuffet om du har möjlighet!:)
#7 - 22 december 2010 13:31
Fick inga bilder på det igår, men filmade en liten snutt precis när jag såg att de hade börjat:
#8 - 22 december 2010 13:31
Rapporten hemifrån är att de vaktar äggen som bara den idag också.
#9 - 22 december 2010 13:33
OT: så hann jag inte med att ta bilder då jag strulade med teknikprylar hela kvällen, fick en subwoofer å så ville inte den fungera, verkar som att utgången för subwoofer var kassa på min reciever.
#10 - 22 december 2010 13:33
FaZt skrev:
Rapporten hemifrån är att de vaktar äggen som bara den idag också.

Fin film - ser ju hur fint ut som helst! (Låt dom bara vara nu!:))
#11 - 22 december 2010 13:35
FaZt skrev:
OT: så hann jag inte med att ta bilder då jag strulade med teknikprylar hela kvällen, fick en subwoofer å så ville inte den fungera, verkar som att utgången för subwoofer var kassa på min reciever.

Kollat så att det inte är någon lite obskyr knapp du skall trycka på för att aktivera subben - typ delningsfilter?
#12 - 22 december 2010 13:38
Kollat så att det inte är någon lite obskyr knapp du skall trycka på för att aktivera subben - typ delningsfilter?

Jodå har kollat allt sånt, ska testa subben hos en kompis ikväll å ev låna hem en annan sub å testa hos mig.
#13 - 22 december 2010 13:38
Äähh...[:o] Respect, Brother, säger jag!

Nu blir det risk för en redig OT-slinga här.. så, FaZt - upp med lite bilder på stuffet om du har möjlighet!:)

gytt! respect it is bro! haha

FaZt skrev:
Fick inga bilder på det igår, men filmade en liten snutt precis när jag såg att de hade börjat:

fantastiskt fina nycklar du har du ;) fina utväxta fenor o allt. kommer bli najs detta!
#14 - 22 december 2010 13:41
hannesc skrev:
gytt! respect it is bro! haha

fantastiskt fina nycklar du har du ;) fina utväxta fenor o allt. kommer bli najs detta!

(chimar in med hannesc igen...!:p:d)
#15 - 22 december 2010 13:42
hannesc skrev:

Jo de är riktigt stora å fina med långa fenor. Vaktar väldigt hårt i alla fall, inga får komma nära å de hade inte ens lämnat äggen för att äta mat.
#16 - 22 december 2010 13:49
(chimar in med hannesc igen...!:p:d)

;) gillar skarpt

FaZt skrev:
Jo de är riktigt stora å fina med långa fenor. Vaktar väldigt hårt i alla fall, inga får komma nära å de hade inte ens lämnat äggen för att äta mat.

om du tycker de vaktar hårt nu ska du se när ynglena är frisimmande. mina mutispinosa vaktade äggen hårt med. ingen fick komma nära. men när de belv frisammande! då du! de mobbade upp 45 tetror o 4 fjärilar i ett hörn i kuben. de hade typ 15x 15 cm att röra sig på. fullkommligt ägde 345 av 350L i kuben.
#17 - 22 december 2010 13:52
Smart av dem att passa på att leka 3 dagar efter att jag plockade bort de två Gibbicepsarna i alla fall hehe.
#18 - 22 december 2010 13:53
japp ;)
#19 - 22 december 2010 18:26
Gick inte att ta något bra kort på dem. Såg att vissa ägg är vitare än andra. Kan jag byta vatten som vanligt på lördag eller störs nyckelhålscikliderna av det?
#20 - 22 december 2010 23:27
beror väl på exakt hur du byter vatten. men om du gör det med slang som de flesta så ska det inte vara några problem. jag byter vatten som vanligt när mina fiskar leker
#21 - 23 december 2010 06:23
Byter med slang ja. Brukar byta ca 30% i veckan.
#22 - 23 december 2010 23:00

Nu har jag haft hem en annan reciever som jag lånade av en kompis och med den recievern så funkade subwoofern som den ska från subwoofer utgången på recievern. Så alltså är det min typ 8 år gamla Pioneer VSX-D811S som är kass å färdig för skroten, så de får bli en ny nu i mellandagsrean tror jag allt.

Nyckelhålscikliderna vaktar fortfarande äggen, de verkar ha rensat bort de mesta av de som var vita. Var rätt mycket mindre ägg kvar idag än det var efter de hade lekt klart.
#23 - 24 december 2010 10:28
Idag var det inte kvar några ägg och inga frisimmande yngel som föräldrarna vaktar heller
#24 - 25 december 2010 18:41
ynglena blier inte frisimmande förrens efter ett par dagar. det är itne så att de ligger i nån grop då?
#25 - 25 december 2010 19:27
Nä de eller nån har ätit upp äggen och de vaktar inget heller.
#26 - 26 december 2010 09:55
Får jag bara fråga ungefär hur gamla din Nyckelhål är? Och hur stora de är? Jag har 7 st nyckelhål (3+4 tror jag ...) som jag haft i snart ett år utan att de har velat visa några tendenser till att leka eller para ut sig, de har bråkat lite med varandra någon enstaka gång bara. De är ca 5-7 cm.

Dina var riktigt snygga iaf :)
#27 - 26 december 2010 11:14
Vet inte hur gamla de är, fick med dem när jag köpte akvariet. De är inte så lätt att mäta dem, men 10+ cm är de nog i alla fall.
#28 - 26 december 2010 11:17
Ah okej. Ålder brukar ju vara svårt om man inte har fött upp dem själv ;) Är de första gången de leker, eller har de lekt tidigare? Och i så fall, hur stora var de när de började leka? Jag försöker gissa mig till när mina nyckelhål ska börja intressera sig för varandra. Mina är ju förmodligen syskon i och för sig, men det ska väl (förhoppningsvis) inte vara några problem.

Jag brukar ta en linjal och uppskatta längden, typ mäta upp 6 cm och se hur pass nära det är.
#29 - 26 december 2010 11:39
Det var första gången de lekte hos mig, startade ju upp akvariet 31:a oktober med fiskarna jag fick med. Så jag har bara haft det i snart 2 månader.
Bilagor:
#30 - 26 december 2010 13:18
Okej. Vet du om de har lekt där de var tidigare? Det är ju vänta som gäller för mig, och bara att hoppas att de kommer i lektagen snart ... :)
#31 - 26 december 2010 17:38
Ingen aning om de har lekt hos han som hade karet tidigare, han pratade om att Scalarerna lekte varje gång han bytte vatten, men sa inget om att Nyckelhålscikliderna hade lekt.
#32 - 27 december 2010 14:22
Kul, nyckelhålscikliden är en av mina absoluta favoriter :) Har själv ett par, som nu går med 12 yngel, som väl är 1-2 månader gamla, och nå´n cm. En del av de andra har nog blivit mat åt mina Megalechis picta, som föräldrarna ändå är rätt bra på att hålla på avstånd. Har även en del andra fiskar i, bl.a vinkeltetror och ett palettpar. Har läst att nyckelhålsyngel kan stanna upp till ett halvår med föräldrarna. Dina lär leka igen.

En bild på dem när ynglen var mindre, och fler.
#33 - 30 december 2010 16:30
Micke A: Och hur stora var dina när de började leka?
Bilagor:
#34 - 30 december 2010 16:54
Vimsa skrev:
Micke A: Och hur stora var dina när de började leka?

Minns inte exakt, men 5-6 cm kanske.
#35 - 30 december 2010 18:14
Micke_A skrev:
Minns inte exakt, men 5-6 cm kanske.

OK, tack. Tycker ju att det borde finnas goda chanser till lek hos mig med tanke på att jag har 7 st och det verkar vara 3+4 i fördelningen ... Har noterat lite inbördes småtjafs på sistone, men ingen lek direkt.
#36 - 30 december 2010 18:28
Vimsa skrev:
OK, tack. Tycker ju att det borde finnas goda chanser till lek hos mig med tanke på att jag har 7 st och det verkar vara 3+4 i fördelningen ... Har noterat lite inbördes småtjafs på sistone, men ingen lek direkt.

Tja, de lär nog leka förr eller senare :) Kanske är så att de är lite för många, och är för upptagna med att gruffa? Du kanske kan göra dig av med tre av dem, och behålla två par?
#37 - 31 december 2010 09:43
Micke_A skrev:
Tja, de lär nog leka förr eller senare :) Kanske är så att de är lite för många, och är för upptagna med att gruffa? Du kanske kan göra dig av med tre av dem, och behålla två par?

Hade egentligen beställt 6 st från början, men affären fick in 7, jag köpte 6 st och några månader senare även den sjunde (Som hade gått i ett helt kalt akvarie på ca 50 liter tillsammans med en massa tetror i flera månader!). Skillnaden mellan 6 och 7 är faktiskt ganska stor, underligt nog. De stimmar faktiskt bättre än mina corydoras ... :D Men det är som du säger, de lär leka förr eller senare ... Och då hade jag bara tänkt behålla ett eller två par. Men de får förbli många för att ha många att välja på.

Sorry FaZt för att jag snor din tråd lite grann ;)
#38 - 31 december 2010 18:16
Jag köpte bara två, kunde gissa mig till att det var en hane och en hona :) Vid andra tillfällen har man kunnat se att vissa visat lekbeteende, och kunnat ta just de två. Men annars är det bra att göra som du, skaffa ett gäng, och låta dem välja partner.
#39 - 31 december 2010 19:32
hannesc skrev:

Ska vi bli oroliga över att hannes refererar till sig själv som tredje person?
Bilagor:
#40 - 2 januari 2011 19:35
förmodligen... :P
#41 - 4 januari 2011 17:15
Mitt i matlagningen såg jag något i karet, nu håller Nyckelhålscikliderna på att förbereda roten igen.

Annons