Något vitt på fenan

#1 - 3 oktober 2009 14:47
För ett tag sedan(Mer än 2 veckor) blev en neontetras fena skadad av någon anledning. (Har aningar på praktbotian) och efter någon dag blir det lite ljusare färg på fenan. Jag trodde att det höll på att läka för då blev det ljusare, iaf när det skulle läka på en pansarmal.

Men sen 2 dagar tillbaka har det blivit som små prickar på fenan. Utan kamera ser det ut som en pytteliten klump men på bilderna ser man att det är 3-4 stycken ljusa punkter.
[ATTACH]23615[/ATTACH]
[ATTACH]23616[/ATTACH]
Det känns inte som färgerna på bilderna blir riktigt rätt ändå, men om jag ska förklara med ord så är det alltså ljusare på övresidan på bakfenan. Har försökt att kolla noga men jag kan inte se om det är svamp eller någon bakterieangrepp.

På bilden ser man också att han är ljus på hela kanten på bukfenan. Så ser alla mina ut. Det ska de väl ändå vara? Neontetran på artbeskrivningen har också en ljusare kant
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=476&SOK=1

Vad kan det vara? Jag tror det kan vara början på Columnaris, (det som liknar detta mest) men hur snabbt går förloppet innan infektion och död?
Och vad kan jag göra? Det första är såklart att ta upp firren och kanske medicinera i en burk? Om mer får samma symtom blir jag väl tvungen att ta hela alltet.

Tror ni det är Columnaris? Skulle kunna få tag i baktopur (det ska väl vara bra mot bakterier?)

För att följa denna mallen ska jag försöka svara på så mycket som möjligt.
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]1/ Hur stort är akvariet?[/FONT][/SIZE] 200L
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]2/ Vilken filtrering använder du?[/FONT][/SIZE] just nu två innefilter, ett gammal eheim och ett nytt fluval 4u
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]3/ När startade du akvariet?[/FONT][/SIZE] Mer än 4 år sedan. fisken är mer än ett halvår

#2 - 3 oktober 2009 16:58
Har hittat en annan tänkbar sjukdom, Chilodonella
En bild på det, (inte säkert att det är just Chilodonella men fenan liknar ganska mycket min tetras, fast mycket större klumpar.
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=115743&highlight=chilodonella

Ska försöka ta mer bilder!
#3 - 3 oktober 2009 19:44
Får inte tag i han. Utan ljus ser man ju inte vem det är som jag ska ta upp. Symtomen är inte så synliga utan mycket ljus alltså.

Får väl försöka imorgon igen då...
#4 - 5 oktober 2009 07:42
Uppdatering

Fisken har nu stått en dag i karantänkar med baktopur. Övervägde att detta var en bakterieskada då fenan också blivit skadad på något sätt. Ska införskaffa en luftpump idag så inte vattnet blir för dåligt (kunde inte ta mig till affär i helgen).

Han får annars vara där tills han blir frisk. Funkar inte baktopur kan jag ju även testa något parasitmedel. Det viktigaste är bara att kolla så inte andra drabbas av det i det stora akvariet.

Även en pansarmals fena som höll på att läka fick vita "klumpar,pricar" på fenan.
Anledning att pansarmal skadat fenan
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=133710

Även om jag inte lägger hela skulden på min praktbotia så är han dock en del av det hela problemet. Får hitta någon som kan ta över honom.

Fortsätter ge er uppdateringar ifall någon annan vid senare tillfälle skulle råka ut för samma problem. (Detta verkar ju inte vara så vanligt)
#5 - 6 oktober 2009 20:38
Uppdatering

De har nu varit tre dagar i karantän och fått en behandling av baktopur. Fenorna har inte läkt ut på någon av dem och jag kan inte se någon förbättring av det vita heller. (Är ganska mörkt där de står och har ingen lampa till dem. Får väl lysa med lampa eller något om jag ska se helt perfekt.

Nu när första behandlingen är klar vad tycker ni jag ska göra? Att ha kvar dem i karantän är självklart då jag vill inte flytta tillbaka dem förrenst de har nått några framsteg. Något jag måste skaffa är en doppvarmare dock är det svårt att hitta en sådan liten som får plats i karantän. Ljust nu är tempen mellan 22-24 och även om de kanske överlever är det inte optimalt för någon av dem. De gick i 26 innan.

Men det står ju bara tre dagar på behandlingen. När tycker ni man ska göra delvattenbyte så det inte går i samma vatten hela tiden(6l)? Står bara att man ska göra VB efter behandling men inte om det är direkt när man hällt i medicin dag 3 eller om man ska vänta ett par dagar.

Annons