För ett tag sedan(Mer än 2 veckor) blev en neontetras fena skadad av någon anledning. (Har aningar på praktbotian) och efter någon dag blir det lite ljusare färg på fenan. Jag trodde att det höll på att läka för då blev det ljusare, iaf när det skulle läka på en pansarmal.
Men sen 2 dagar tillbaka har det blivit som små prickar på fenan. Utan kamera ser det ut som en pytteliten klump men på bilderna ser man att det är 3-4 stycken ljusa punkter.
[ATTACH]23615[/ATTACH]
[ATTACH]23616[/ATTACH]
Det känns inte som färgerna på bilderna blir riktigt rätt ändå, men om jag ska förklara med ord så är det alltså ljusare på övresidan på bakfenan. Har försökt att kolla noga men jag kan inte se om det är svamp eller någon bakterieangrepp.
På bilden ser man också att han är ljus på hela kanten på bukfenan. Så ser alla mina ut. Det ska de väl ändå vara? Neontetran på artbeskrivningen har också en ljusare kant
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=476&SOK=1
Vad kan det vara? Jag tror det kan vara början på Columnaris, (det som liknar detta mest) men hur snabbt går förloppet innan infektion och död?
Och vad kan jag göra? Det första är såklart att ta upp firren och kanske medicinera i en burk? Om mer får samma symtom blir jag väl tvungen att ta hela alltet.
Tror ni det är Columnaris? Skulle kunna få tag i baktopur (det ska väl vara bra mot bakterier?)
För att följa denna mallen ska jag försöka svara på så mycket som möjligt.
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]1/ Hur stort är akvariet?[/FONT][/SIZE] 200L
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]2/ Vilken filtrering använder du?[/FONT][/SIZE] just nu två innefilter, ett gammal eheim och ett nytt fluval 4u
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]3/ När startade du akvariet?[/FONT][/SIZE] Mer än 4 år sedan. fisken är mer än ett halvår