Några frågor angående inredning!

#1 - 30 mars 2007 00:15
Hej jag håller på att byta från 310L till 720L, tänkt att det främst ska vara ett malakvarium, sen ska jag göra något annat med 310L. Det jag vill veta är om jag bör koka sakerna jag flyttar över från 310L till 720L eller är det bara bra om dom legat i akvarievatten innan? sen om man vill använda lerkrukor i karet är det någon fara, tänkte på metaller eller dylikt, eller är det bara att koka dom och lägga i dom? det skumma är att jag kokat 3 st småkrukor nu men vattnet har inte blivit något färgat alls vilket jag tycker att det borde bli. sista frågan är att jag har grus i 720L men jag har 7 st praktbotior i 310L och dom vill ju ha sand. är det lugnt att släppa över dom ändå?

tillägg: hur många växter bör jag ha på ett ungefär? just nu är det "bara" ett 20tal men siktar uppemot 60 är det realistiskt?

/Mvh Oscar
#2 - 30 mars 2007 05:33
Om du inte har sjukdomar eller något annat som du inte vill ha in i karet så behöver du inte koka rötter och annat som du flyttar mellan karen.
Lerkrukor är det många som använder, men försök att köpa nya så de inte är impregnerade med krukväxtnäring från tidigare användning, koka dem behövs inte.
Växter brukar ett riktmått vara en kruka/10 liter vatten. Sedan är det en smaksak hur tätt planterat man vill ha samt vad det är för växter man köper. Är det snabbväxare så fyller du karet ganska så snart om du kör på den formeln.
Det går bra för botiorna om det är grus, men är en fördel om du har sand då de gillar att böka i sanden.
#3 - 30 mars 2007 08:45
En fördel med att inte koka är ju att man får med nyttiga bakterier från det gamla karet, så har du som sagt var inga sjukdomar så är det bättre att flytta med sakerna utan kokning,torkning eller rengöring.

Annons