[SIZE=4]Hej[/SIZE]
[SIZE=4]1.Hur odlar man neontetror?[/SIZE]
[SIZE=4]2.Hur ser man skilnaden mellan hande och hona på en neontetra?[/SIZE]
[SIZE=4]3.Hur stora och gamla kan dom bli?[/SIZE]
ansjo skrev:Här står det mesta om neontetran som du söker efter: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=476
Guy Palm skrev:Visst kan de få yngel i ett 1200 liters akvarium, men hur lätt är det att mata dem där ?
batski skrev:Tja jag har aldrig testat så jag vet inte ;) [:D] Det jag menade var att det måste vara näst intill omöjligt för ynglen att komma undan de vuxna i ett akvarium på 54 liter. I så fall måste alla vuxna flyttas till ett annat akvarium efter leken så ynglen får kläckas och växa upp i fred.
Kjell Fohrman skrev:Har man ett tjock lager med Natans eller javamossa i akvariet så finns det bra chans för ynglen att klara sig och detta oavsett storlek på akvariet.
Bäst resultat får man dock om man har ett odlingsakvarium där avsledjuren flyttas efter leken. Man kan ju där ha ett raster över bottnen där hållen är stora nog för att släppa igenom äggen, men små nog för att inte de vuxna skall komma igenom. Sedan bör man ju flytta föräldrarna innan äggen kläcks
batski skrev:
Förresten ved du varför det är så mycket svårare att föda upp kardinaltetror än neoner? Är det för att de inte leker så ofta i akvarium eller är det pga av att äggen behöver lägre pH eller nåt i den stilen?
Vad är: javamossa för nåt?
av de fiskar som du räknade upp är det bara neonerna som lägger ägg.
Men ifall jag till exempel får ungar så brukar jag sätta över dom till en annan akvarium, där har jag bara ungar, innan fångade jag upp ungarna för hand (med håven) men nu har jag en yngellåda, och dit stoppar jag in gravida fiskar, men jag har typ bara sånna som föder levande ungar, det e bara neon tetror som lägger ägg.
Det blir säkert fiskmat av rommen.
Men ifall mina tetror lägger ägg då blir ju ägget uppäten väl?
För mina fiskar simmar runt och "rotar" överallt.
Finns det typ ingen lock som man kan sätta på ägget när, man hittar ägget?
En sånn lock som gör så att andra fiskar inte komemr åt ägget...