Några frågor, tacksam för svar!!

#1 - 31 augusti 2007 20:56
Jag har fått min kompis gamla fiskar som hon blev trött på. Och jag har några frågor angående grodor och fiskar.

så,

1. Jag tror att min ena hon fisk är dräktig. Hon är typ dubbelt så tjock som hanen och hanen och en annan hane ( det är platys, fast 2 röda o 1 gul/röd, den gul/röda hon platyn dog) simmade efter henne och var på henne och vägra släppa henne ifrån sig typ 1 mm i över 1 timma. Så nu har jag satt henne i yngelakvarium, men jag vet ej om hon är dräktig :S Min kompis säger att hon inte va så tjock när jag fick dom, för 1½ vecka sedan, men hon kan ju inbilla sig ? :S

2. Jag köpte 2 afrikanska dvärgklogrodor för 1½ vecka sedan också. Och den ena är jag nästan säker på är en hane, men den andra vet jag ej :S
Den "andra" som jag kallar Kim, har en bredare rygg, är lite tjockare än Bollen den andra grodan) och har typ "hårda-kanter" runt uppe på ryggen. Jag vet inte om den är missbildad eller om typ honorna brukar se ut så..:S Det är som en skål på hennes rygg, fast bara en liten, eftersom du måste vara i samma höjd som Kim för att se den.?? Någon som kan se skillnad på grodor??

3. Jag köpte röda mygglarver idag till mina grodor/fiskar och dom fatta först inte va det va och sedan så glufsa dom i sig typ allt dom fick. Och det var en hel "bit" - vet inte om det kanske var lite mycket, men dom får bara en halv nästa gång - typ 4x2 cm stor. Och nu så är min ena groda, Kim, helt SUPER DUPER stor. Och då menar jag värkligen STOR. Jag var tvungen att peta på henne för att se att hon levde, och hon rörde sig bara pytte lite. Men det verkade inte som om hon har ätit så mycket, men vad kan ha hänt? Hoppas inte hon dör av typ, "ha ätit för mycket mat för fort" eller nåt.:confused:[B)]

4. Nu har jag köpt 2 st nya platys-honor så att den gul/röda ska få lite snygg vänninor också. Och den ena är lika stor och allt som honom men hon har en liten svart fläck på stjärten och den andra är typ ½ gång så stor om honom! Och han verkar gilla den honoan väldigt mycket, för han är typ lika limmad som han va på den andra "gravida/tjocka?" fisk honan. Betyder det att han gillar henne eller vad betyder det? För den röda lilla hanen därimot, han är super ledsen för att hans lilla "älskling" är i ett yngelakvarium och han är typ limmad på plasten in till henne och märker inte änns dom andra honorna.. haha.:p

och den sista frågan jag har, vore väldigt tacksam för svar av någon/några!!!

5. Jag har fått 4 st silvriga fiskar med ett svart streck vågrätt rakt över fisken. dom är ca 4½ (honor) o 6 cm (hanar). Dom är fullvuxna och så. Jag mäster att dom är stimfiskar, för alla dom håller ihop hela dagarna. Men hanarna är helt cpiga! Dom simmar liggandes, upp-och-ner, fram-och-bak m.m Och jag måste "putta" ut dom från pumpen när jag skulle göra rent den och så. Jag undrar vad det är med dom:confused: Det är bara hanarna som håller på så här, inte honorna. Och, deras stjärt fenor är helt söndriga, liksom uppdelade i tre delar, 1 silvrig, 1 svart o 1 silvrig till. Och det är INTE honornas fenor...

Nu ska jag bara vänta och se om någon orkar svara på alla dessa frågor.. haha.. Sov gott allehop!
#2 - 2 september 2007 18:45
Ingen som kan svara? Snälla?
#3 - 2 september 2007 22:18
1. Om hon är dräktig - jadu, den som lever får se. :)

2. Posta gärna den frågan i "Amfibier".

3. Jag kan inte tro att även en groda kan äta så mycket så att de dör av det. Röda mygg är dock möjligen inte världens bästa käk för någon.....de lever i surt och smutsigt vatten, och när man får de frysta så hänger gärna de otrevliga sakerna med. Dessutom är de allergiframkallande. Mata gärna dina grodor och fiskar med något annat foder.

4. Tja, så länge som den ena hanen ser nya härliga honor, så lär han vara på dom. :D Lite sött ändå att den andra hanen bara verkar bry sig om sin egen älskling. :D

5. Hmm....det finns en del fiskar som ser ut så där. Du kan inte hitta dom i artbeskrivningarna härinne?
#4 - 3 september 2007 17:32
Jens A. skrev:
1. Om hon är dräktig - jadu, den som lever får se. :)

2. Posta gärna den frågan i "Amfibier".

3. Jag kan inte tro att även en groda kan äta så mycket så att de dör av det. Röda mygg är dock möjligen inte världens bästa käk för någon.....de lever i surt och smutsigt vatten, och när man får de frysta så hänger gärna de otrevliga sakerna med. Dessutom är de allergiframkallande. Mata gärna dina grodor och fiskar med något annat foder.

4. Tja, så länge som den ena hanen ser nya härliga honor, så lär han vara på dom. :D Lite sött ändå att den andra hanen bara verkar bry sig om sin egen älskling. :D

5. Hmm....det finns en del fiskar som ser ut så där. Du kan inte hitta dom i artbeskrivningarna härinne?

Åh, tack! Jaa, nu är mina grodor normala (3 dagar senare) i tjockleken igen :D Men dom blir lite uppsvälda när dom får det, men sedan går det bort efter någon dag. Men ska man inte ge dom röda mygg. även om dom älskar det??
#5 - 7 september 2007 13:37
Ska man ge dom röda mygg. eller inte?
#6 - 7 september 2007 16:09
Man kan utveckla allergi av röda mygglarver. Finns flera trådar om det. Mysis eller andra mygglarver finns att mata med ist.
Allergi stod det redan om ser jag men får stå kvar ändå

Annons