Några läsningstips för 11-åring son önskas

#1 - 27 oktober 2009 15:30
Nyss har vi avslutat Narnia-serien som läsning.
Tidigare har vi läst Spiderwick och en del Laura Trenter.
Finns det någon bra serie att överväga???
:confused:
#2 - 27 oktober 2009 15:59
Sagan om Ringen?

Eller kanske Ursula K LeGuins serie om Trollkarlen från Övärlden?

Om han är lite för liten för dom (LeGuins serie börjar som en ungdomsboksserie, men när den når fjärde boken, Tehanu, är det definitivt vuxenböcker), så har du ju Harry Potter-serien.
#3 - 27 oktober 2009 16:08
Får inte vara för tjocka böcker eller för långa kapitel men det kanske är dags för Harry Potter...
#4 - 27 oktober 2009 16:09
Bilbo är riktigt bra och sen kan man ju fortsätta med sagan om ringen.

Harry potter?

En bra bok som min morsa läste för mej är Julmysteriet.
Ett kapitel per kalenderlucka så att säga. spännande, rolig, barnvänlig och lättläst;)

annars har jag inte så mycke bok-serier i huvudet
#5 - 27 oktober 2009 16:46
vargbröder? harry potter är det definetivt läser du för honom eller läser han själv harry potter läste jag när jag var 7 så det är ju inget precis våldsamt!
#6 - 27 oktober 2009 19:09
Tack för alla förslag - nu kommer nästa biblioteksbesök bli lite mer inriktat.
:)
#7 - 27 oktober 2009 19:11
så vad blir det?
#8 - 27 oktober 2009 19:17
karrokaja skrev:
Bilbo är riktigt bra

Ett riktigt bra förslag, det är en av mina favoriter, läste den igen inte allt för länge sedan, har nog läst den 7 ggr tror jag, Ska bli kul att se filmen 2012 också :)

TinTin var ju en favorit när jag var liten, finns en hel del av de men de är ju inte så mycket text mera en serie tidning, och kanske inte så lätt att få tag på?

Jag läser just nu Robert Jordan's "Sagan om drakens återkomst" Tror det är på 22 böcker men jag har just startat igår så jag vet inte om de är nå för en på 11 år, hoppas att de är en bra serie böcker dock.

Hoppas du hittar nå kul, om du har tur och pratar med rätt person så kanske de vet vad som finns just nu som är roligt, jag vet att TinTin gjorde mig alltid glad när jag var liten men det är ett tag sedan, och jag vet inte om barn gillar de nå mer.
#9 - 27 oktober 2009 19:19
kom på bästa serien någonsin din son måste läsa bläckhjärta bläckmagi och bläckdöd guuud dom bästa bökerna jag läst!!!!!
#10 - 27 oktober 2009 20:24
Vargbröder är ett bra tips om man vill läsa någon serie. Tunnlar av Roderick Gordon och Brian Williams kan vara något att prova på också även om den är lite tjockare.
#11 - 27 oktober 2009 22:07
Robert Jordan är definitivt inga barnböcker!!!
Lloyd Alexanders Prydain-serie tror jag skulle uppskattas.
Väktarens läring av Joseph del Aney, liksom Spejarens lärling av John Flanagan. Låter lika men är olika. Spännande och magiska.
Larklight av Philip Reeve, välkänd miljö men ändå helt annorlunda, dessutom är den väldigt rolig.
Trollkarlsliv, finns flera böcker i en serie av Diana Wynne Jones, en av de bästa författare som finns, men tyvärr sorgligt okänd. Hundliv, De sju makterna, Guldkragen,av samma författare.

Artemis Fowl av Eoin Colfer om man gillar kriminella snillen och pysslingar som inte är rara trädgårdstomtar. Finns flera av den också.

Legenden om Redwall av Brian Jacques, finns många böcker i serien , och den enda serie som verkligen lever upp till epiteten "fristående". Det spelar ingen roll faktiskt i vilken ordning man läser dem.

Vindens mästareoch Stormens förgörare av P R Morisson, stor stil och korta kapitel och BRA innehåll.
Böckerna om Septimus Heap, Angie Sage, är på temat magi och drakar men skiljer sig positivt från tråkmånsen Potter, som man inte behöver puffa för alls, den brukar ungar hitta ändå. Tjatig och litterärt undermålig,dessutom uselt översatt.....

Tjavva och Tjavva på Långvind, Elisabeth Hjortvid hqandlar om en trälflicka på stenåldern, men handlar mer om henne än om stenåldern, så att säga.

Den mäktige, Rodman Philbrick, annorlunda och bra, lite sorglig.

Gillian Cross, Skuggspel, perfekt om man gillar välskriven skräck, vardagliga kalla kårar.

Sven Christer Swahn, Stanna alla klockor, skräck som kryper under skinnet, av det svenska språkets mästare, ingen skrev så vackert som han.

Jag gillar att gå och botanisera på bibblan med ungarna, även om vi numera mer frekventerar vuxenavdelningarna, men det är kul att läsa samma böcker och ha något att prata om. Vill man ha en bra bokklubb, så kan Barnens bokklubb varmt rekommenderas
#12 - 28 oktober 2009 05:15
Tackar för alla nya förslag - det räcker väl och blir över

så vad blir det?

Det är ett två-parts beslut så vi får se.

;)
#13 - 28 oktober 2009 09:39
erikthur skrev:
Tackar för alla nya förslag - det räcker väl och blir över

Det är ett två-parts beslut så vi får se.

;)

okej
#14 - 29 oktober 2009 01:33
Även om tipsandet är över måste jag in och säga Terry Pratchett...
Resan hem, Johnnyserien och Den makalöse Maurice och hans kultiverade gnagare... om ni vill träna så finns de även på engelska och iom att det är "Barnfantasy" så är de lättförstådda...

Själv läste jag Sagan om ringen och Trollkarlen från övärlden när jag var 11... Slukade böcker i rask takt och har aldrig slutat
#15 - 29 oktober 2009 09:04
erikthur skrev:
Får inte vara för tjocka böcker eller för långa kapitel men det kanske är dags för Harry Potter...

Mikael Niemi - Kyrkdjävulen....otroligt spännande! har läst den för mina elever.
#16 - 29 oktober 2009 09:10
Vandal skrev:
Även om tipsandet är över måste jag in och säga Terry Pratchett...

Resan hem, Johnnyserien och Den makalöse Maurice och hans kultiverade gnagare... om ni vill träna så finns de även på engelska och iom att det är "Barnfantasy" så är de lättförstådda...

Själv läste jag Sagan om ringen och Trollkarlen från övärlden när jag var 11... Slukade böcker i rask takt och har aldrig slutat

Men allt Pratchett är nog inte så kul för en 11-åring. Glöm inte The Wee Free Men , Wintersmith (vet inte vad den heter på svenska) och A Hat full of sky. (svensk titel?)
Om den unga häxan Tiffany Aching.

http://en.wikipedia.org/wiki/A_Hat_Full_of_Sky
http://en.wikipedia.org/wiki/The_Wee_Free_Men
http://en.wikipedia.org/wiki/Wintersmith
#17 - 29 oktober 2009 18:07
-.
#18 - 29 oktober 2009 20:14
ibis skrev:
Den är verkligen bra! Fast den var lite svår att få tag på...

Harry Potter bara måste man ju läsa, Och Twilight-böckerna är rätt okej faktist (:

ywilight bökerna en kille på 11 dom är tiktiga tjejböker läste 2 st 1an och 2an tråkigt"!
#19 - 30 oktober 2009 08:02
The wee free men heter Små blå men på svenska, de andra delarna undrar jag om de kommit i svensk översättning än. Fruktansvärt roliga i alla fall.
De andraTerry Pratchettböckerna Vandal tipsade om är skrivna för barn, så de passar nog.
Twilightböckerna handlar visserligen om vampyrer och varulvar men 11-åriga killar kräks nog på dem, de handlar ju mer om kärlek och sex än om spänning och skräck.
#20 - 30 oktober 2009 10:31
-.
#21 - 30 oktober 2009 12:42
Som sagt stora tack för alla tips. Zoopet är en resurs på mer än ett sätt. ;)
Det blev Lloyd Alexander "de trennes bok" på svenska och "Harry Potter and the chamber of secrets"för engelskaläsningen. Den sistnämnda hade jag köpt utomlands tidigare men jag är dessutom säker på att jag även hade den första boken men just nu kan vi inte hitta den. Hoppas någon i familjen lånat den och glömt lämna den åter.
#22 - 30 oktober 2009 21:32
Bra val!!
Ni får väl återkomma till sommaren, när ni hunnit beta av listan............
#23 - 31 oktober 2009 20:53
erikthur skrev:
Som sagt stora tack för alla tips. Zoopet är en resurs på mer än ett sätt. ;)

Det blev Lloyd Alexander "de trennes bok" på svenska och "Harry Potter and the chamber of secrets"för engelskaläsningen. Den sistnämnda hade jag köpt utomlands tidigare men jag är dessutom säker på att jag även hade den första boken men just nu kan vi inte hitta den. Hoppas någon i familjen lånat den och glömt lämna den åter.

harry potter på engelska är kul håller på med the daily hallows nu
#24 - 1 november 2009 11:42
Kommer ihåg att jag läste allt av Jules Verne och andra klassiker. Kanske inte gångbart idag?
#25 - 1 november 2009 12:05
Jag har själv läst en hel del SF som ung inkl de riktigt gamla som t ex Jules Verne o HG Wells men jag tror nog fantasy passar bättre i den här åldern ssk om den inte är för hemsk.

Annons