Några nybörjarfrågor...

#1 - 16 mars 2005 19:32
Hej! Jag har nyligen köpt ett 54 l akvarium och igår fick de först fiskarna flytta in. Jag har 10 Neontetra, 5 Silvermolly och 2 Dvärggurami. Jag skulle vilja ha en snäckätare och en eller två malar också. Nu till mina frågor: Trivs malar ensamma eller bör jag ha två? Jag vill gärna ha så små malar som möjligt, vilken sorts mal bör jag välja? Hur mycket mat ska jag ge mina fiskar? Hur stora blir Dvärggurami? Är detta ett lagom antal fiskar i ett akvarium på 54 l? Slutligen vill jag säga att jag är så glad att jag hittade detta forum. Det är precis vad jag som nybörjare behöver - hjälp av er som kan.
#2 - 17 mars 2005 11:04
Hej Akvaria! Välkommen till Zoopet!

Min första reaktion är att du har startat akvariet med alldeles för många fiskar på en gång och jag befarar att du snart kommer att få en nitritspik med ödesdigra konsekvenser för fiskarna.

Kör du med Nitrivec eller något annat likvärdigt biostarter? I vilket fall råder jag dig att skaffa ett ammoniak-test och ett nitrit-test (köp inte sticktester, utan köp istället vätske/dropp-tester - JBL är ett bra märke) så du kan hålla koll på ammoniak-och nitrithalterna. Skulle testerna visa ammoniak och/eller nitrit måste du sätta igång och göra upprepade vattenbyten och tillsätta Nitrivec tills du har blivit av med de giftiga ämnen.

Ett stim 10 neontetra kan bo i ditt akvarium. Dvärggurami blir 8 cm långa och tyvärr är ditt akvarium för litet för dem. De borde ha *minst* 60 liter och akvariets minimumlängd bör vara 60 cm. Ännu värre är det med molly som skulle behöva minst 70 liter, kanske mer. Jag vet inte så mycket om silvermolly, men black molly kan bli 10 cm långa och segelfensmolly hela 16 cm.

Har du möjlighet att byta fiskarna mot andra fiskar som kan bo i ditt akvarium? Det finns tyvärr inte så många arter som kan bo i ett 54 liters akvarium. Men några få finns det.

Istället för gurami skulle du kunna ha en kampfisk: http://www.zpet.se/fiskar/fisk.php?NR=283

eller ett par (inte två hanar) Penang-betta:
http://www.zpet.se/fiskar/fisk.php?NR=232

Istället för molly skulle jag rekommendera endlers guppy (inte samma art som vanliga guppy - endlers är både mindre, finare och friskare). Kolla:
http://www.petfish.net/endlers.htm

Eller kardinalfisken (Tanichthys albonubes):
http://www.zpet.se/fiskar/fisk.php?NR=283
Dessa är stimfiskar, så de bör vara minst 6-8 st.

Tyvärr finns det nästan inga malar som kan bo i ett så litet akvarium. Det skulle i så fall vara ett litet stim (minst 6 st) otocinclus. Tyvärr är dessa väldigt känsliga fiskar, så jag skulle rekommendera dig att skaffa 3 st sötvattensräkor: http://www.petshrimp.com/shrimpspecies.html
Dessa är både charmiga och väldigt bra på att äta alger och matrester.

Så här i början, innan akvariet är färdigcyklat, bor du mata väldigt sparsamt (kanske en gång varannan dag) för att minimera riskerna för en nitritspik. Efter någon månad kan du börja mata dem 1 gång/dag och när det gått ytterligare en tid kan du öka på matmängden lite.

Jag är ledsen att mina svar inte har varit så uppmuntrande, men jag antar att du inte vill att fiskarna ska vantrivas eller lida. Man kan alltid skaffa sig ett större akvarium, men så länge det inte är aktuellt kan man lösa det genom att skaffa fiskar som kan leva i det akvariet man har.

Lycka till!
#3 - 17 mars 2005 11:38
Jag anser inte att du bör mata dem varannan dag för att undvika nitrit. Se istället till att vattenbytet sköts varje vecka. 30 % borde nog räcka.

Din fråga var om fiskar som äter alger och snäckor. Ditt akvarium är ganska litet men två otocinclusar skulle nog kunna fungera som algätare. Fast de är stimfiskar och bör vara flera. Men jag skulle rekommendera amano räkor (Cardinal Japonica) istället. De är bra och kräver inte allt för mycket plats.

Mot snäckor brukar folk anse att man skall ha botior eller kulfiskar. Jag skulle väl i så fall rekommendera dvärgkulfisk och dvärgbotia. Vet inte riktigt vad de kräver så du får väl söka lite mer info på nätet för att avgöra om de passar.

Jag har i mina rekommendationer inte tagit ställning till fiskmängden. Fast du bör inte har för många fiskar i ett 56 liters.
#4 - 17 mars 2005 12:04
[QUOTE=peppito]Jag anser inte att du bör mata dem varannan dag för att undvika nitrit. Se istället till att vattenbytet sköts varje vecka. 30 % borde nog räcka.[/QUOTE]

Fast akvariet är ju nystartat och hon har börjat med alldeles för många fiskar. Och då råder det inte samma förhållanden som i ett redan färdigciklat akvarium. Fast jag cyklade mitt akvarium utan fiskar (http://www.algone.com/fishless_cycling.htm) så jag är ingen expert på exakt hur mycket man ska mata under de första veckorna. Vet bara att man ska mata väldigt sparsamt. Bättre att fiskarna får lite för lite mat än att de dör av nitritförgiftning.

Mot snäckor brukar folk anse att man skall ha botior eller kulfiskar. Jag skulle väl i så fall rekommendera dvärgkulfisk och dvärgbotia. Vet inte riktigt vad de kräver så du får väl söka lite mer info på nätet för att avgöra om de passar.

Dvärgbotia behöver minst 100 liter och vad jag vet äter de inte snäckor. Även kulfiskar behöver större utrymme. Det är inte så farligt med sniglar som många tror. De hjälper till och med att städa i akvariet genom att äta matrester och annat ruttnande. I fall de blir för många kan man nån gång ibland krossa nån mot rutan som fiskarna kan få som godis.
#5 - 17 mars 2005 12:15
Missade att det var nystartat men samtidigt vet vi inte hur länge det har varit igång innan fiskar introducerades. Om det har varit i gång ca två veckor så räcker det. Man skall alltid mata fiskarna sparsam aldrig mer än vad de kan äta upp på någon minut.

Ja det är rekommendationerna på zoopet. Vet inte om det gäller till 100 %, men det är som sagt bra start att utgå från. Jag vet folk som hävdar att dvärbotiorna äter sniglar men framför allt snäckorna rom/ägg (vet inte vad det kallas). Så det skall fungera.

Jag vet inte hur stor yta en dvärgkulfisk kräver men det bör vara mindre än vanlig kulfisk. Samtidigt är det inget som hindrar att man köper dem som små och sedan flyttar dem till större akvarium när de växer till sig.
#6 - 17 mars 2005 12:37
[QUOTE=peppito]Missade att det var nystartat men samtidigt vet vi inte hur länge det har varit igång innan fiskar introducerades. Om det har varit i gång ca två veckor så räcker det.[/QUOTE]

Det är en väldigt vanlig missuppfattning att ett akvarium skulle vara klart för inflyttning (och att det inte skulle bli nån nitrispik) bara akvariet har varit igång utan fiskar i några veckor. Visst går det att cykla ett akvarium utan fiskar, men då måste man mata nyttobakterierna med ammoniak i flera veckor så man får en nitritspik *innan* fiskarna flyttat in (i mitt fall tog det 6 veckor att cykla akvariet enligt denna metod). Om man låter ett akvarium bara vara igång utan fiskar och utan att tillsätta ammoniak utvecklas inga nyttobakterier. Om man sen stoppar ner en massa fiskar i ett akvarium utan nyttobakterier som kan bryta ner ammoniak och nitrit får man efter ett par veckor en nitritspik som varar i flera veckor. Fiskarna blir förgiftade och dör och de som överlever har ofta fått inre skador som gör att de dör senare.

Jag vet inte hur stor yta en dvärgkulfisk kräver men det bör vara mindre än vanlig kulfisk. Samtidigt är det inget som hindrar att man köper dem som små och sedan flyttar dem till större akvarium när de växer till sig.

Fast det förutsätter att man har ett större akvarium. Själv tror jag inte på att skaffa sig fiskar som kommer att bli för stora för ens akvarium i fall man inte planerar köpa ett större akvarium inom kort. Bäst att de får det rymligt från början.
#7 - 17 mars 2005 12:47
[QUOTE=batski]
Visst går det att cykla ett akvarium utan fiskar, men då måste man mata nyttobakterierna med ammoniak i flera veckor så man får en nitritspik *innan* fiskarna flyttat in (i mitt fall tog det 6 veckor att cykla akvariet enligt denna metod). Om man låter ett akvarium bara vara igång utan fiskar och utan att tillsätta ammoniak utvecklas inga nyttobakterier. Om man sen stoppar ner en massa fiskar i ett akvarium utan nyttobakterier som kan bryta ner ammoniak och nitrit får man efter ett par veckor en nitritspik som varar i flera veckor. Fiskarna blir förgiftade och dör och de som överlever har ofta fått inre skador som gör att de dör senare.[/QUOTE]

Det vågar jag inte med säkerhet uttala mig om... Du kan ha helt rätt om det men vad jag lärt, läst och hört så måste man inte tillsätta nyttobakterier. Jag har inte gjort det och har aldrig haft problem (tur kanske). Men det kanske du har rätt i.
#8 - 17 mars 2005 12:51
[QUOTE=batski]
Fast det förutsätter att man har ett större akvarium. Själv tror jag inte på att skaffa sig fiskar som kommer att bli för stora för ens akvarium i fall man inte planerar köpa ett större akvarium inom kort. Bäst att de får det rymligt från början.[/QUOTE]

Det framgår i och för sig redan av mitt svar att det krävs ett större kar. Det är klart att det är bättre att ge dem den yta de behöver som fullvuxna redan från början. Men ett yngelkar är oftast mycket mindre än vad fiskarna kräver som fullvuxna och det stora flertalet av fiskarna i handeln är inte fullvuxna vid försäljning. MEn har man inte möljighet att i framtiden uppbrinka den yta som fisken kräver skall man inte köpa den.
#9 - 17 mars 2005 13:45
[QUOTE=peppito]Det vågar jag inte med säkerhet uttala mig om... Du kan ha helt rätt om det men vad jag lärt, läst och hört så måste man inte tillsätta nyttobakterier. Jag har inte gjort det och har aldrig haft problem (tur kanske). Men det kanske du har rätt i.[/QUOTE]

Det är inte absolut nödvändigt tillsätta själva nyttobakterierna (även om det går snabbare om man gör det). Nyttobakterierna finns i vattnet men i väldigt små mängder. Därför måste man "mata" dem så de får en chans att föröka sig och etablera sig i filtret innan de kan bryta ner de stora mängder ammoniak och nitrit som uppstår i ett akvarium befolkat av fiskar.

Den konventionella metoden är att starta akvariet med väldigt få fiskar (inga känsliga fiskar), mata sparsamt och introducera fler fiskar successivt under flera månader, för att nyttobakterierna ska hinna föröka sig i takt med att ammoniak-och nitrit-nivåerna ökar. Det brukar ta flera månader att cykla ett akvarium med fiskar.

Det finns dock en nyare och enligt mig bättre och säkrare metod att starta ett akvarium på. Man cyklar akvariet helt utan fiskar så att det redan finns väl etablerade nyttobakteriestammar när fiskarna flyttar in. Och då är det ok att många fiskar flyttar in samtidigt. När man cyklar akvariet enligt denna metod måste man själv "mata" bakterierna med ammoniak. Hur man går tillväga finns beskrivet på: http://www.algone.com/fishless_cycling.htm

Så visst har du (eller dina fiskar) haft tur. Eller så började du med väldigt få fiskar från början.
#10 - 17 mars 2005 13:55
[QUOTE=peppito]Det framgår i och för sig redan av mitt svar att det krävs ett större kar. Det är klart att det är bättre att ge dem den yta de behöver som fullvuxna redan från början. Men ett yngelkar är oftast mycket mindre än vad fiskarna kräver som fullvuxna och det stora flertalet av fiskarna i handeln är inte fullvuxna vid försäljning. MEn har man inte möljighet att i framtiden uppbrinka den yta som fisken kräver skall man inte köpa den.[/QUOTE]

Jovisst är det så att yngelakvarier och akvarierna i akvarieaffärerna är små, men då är det inte meningen att fiskarna ska bo där särskilt länge. Det är en helt annan sak när man har ett litet akvarium hemma och kanske inte kommer att skaffa sig ett större förrän efter många månader eller år. Fiskar behöver utrymme även för att växa upp friska och glada.
#11 - 17 mars 2005 14:05
som sagt kan man inte i framtiden uppbrinka den yta som fisken kräver skall man inte köpa den.
#12 - 17 mars 2005 14:09
[QUOTE=peppito]som sagt kan man inte i framtiden uppbrinka den yta som fisken kräver skall man inte köpa den.[/QUOTE]

Jag håller med dig!
#13 - 17 mars 2005 15:40
Jag tycker inte alls att det är för många fiskar, men du bör nog inte skaffa några fler.
Alla akvarium som jag har startat har jag släppt i fiskarna direkt efter att jag har hällt i vatten och jag har aldrig haft problem.
Just nu har jag ett 64L och i det finns det: 9neontetror, 1kinesisk algätare, 3 Dvärggurami, 8 Guppy, 1Platy.
Jag har även ett 54L; 3kamphonor, 1 kamphane, 2 koppar barbar, 7-8 guppyhanar.
Alla dom har jag släppt i alla fiskar direkt efter att jag har fyllt på vatten. det på 54L gör jag dessutom inte delvatten byten i utan jag byter allt vatten på en gång och sköljer gruset. Jag har dessutom inga speciella medel i vattnet.
#14 - 17 mars 2005 16:32
fick en nitrit spik 1 vecka efter start av ett 37l
hade använt nitrivec hade 6 kardinal tetror i.

några vattenbyten senare verkar det ligga på en bra nivå har tetratest no2 och kollar med.
matning sparsamt var 3:e dag rekommenderar zoo butiken.
själv testar jag vattnet varje dag innan jag matar.
ett test kostar bara 107kr

har 1 amano räka i nu den är rätt duktig på att göra rent men F*N va svår å hitta ibland.
min andra kröp tyvärr ut en natt så täta alla hål med nät om du ska ha räkor
#15 - 17 mars 2005 16:49
[QUOTE=Maethor]Jag tycker inte alls att det är för många fiskar, men du bör nog inte skaffa några fler.
Alla akvarium som jag har startat har jag släppt i fiskarna direkt efter att jag har hällt i vatten och jag har aldrig haft problem.
Just nu har jag ett 64L och i det finns det: 9neontetror, 1kinesisk algätare, 3 Dvärggurami, 8 Guppy, 1Platy.
Alla dom har jag släppt i alla fiskar direkt efter att jag har fyllt på vatten. det på 54L gör jag dessutom inte delvatten byten i utan jag byter allt vatten på en gång och sköljer gruset. Jag har dessutom inga speciella medel i vattnet.[/QUOTE]

låter ju som dina fiskar får en stressspik istället varje gång du byter vatten...
#16 - 17 mars 2005 17:21
"Alla dom har jag släppt i alla fiskar direkt efter att jag har fyllt på vatten. det på 54L gör jag dessutom inte delvatten byten i utan jag byter allt vatten på en gång och sköljer gruset. Jag har dessutom inga speciella medel i vattnet."

Ja, Maethor, jag vet inte om jag ska skratta eller gråta...

Varför läser folk inte på innan de börjar med akvarier ? :(

Att göra som du, Maethor är ju helt katastrofalt och fullständigt felaktigt. Så, innan du "tipsar" nyfikna nybörjare i fortsättningen så rekommenderar jag att du läser på. Du kan ju inte gärna ge råd om någonting du inte vet någonting om, eller hur, kompis ?

Peace.

/Gud bevare Tsaren
#17 - 17 mars 2005 19:35
har som många gånger tidigare tänkt att starta upp ett akvarium och nu kom jag att tänka på om det finns någon mening i att plantera växter innan man har lagt i några fiskar för att få igång nyttobakterier m.m.?
#18 - 17 mars 2005 20:59
[QUOTE=Maethor]Jag tycker inte alls att det är för många fiskar, men du bör nog inte skaffa några fler.
Alla dom har jag släppt i alla fiskar direkt efter att jag har fyllt på vatten. det på 54L gör jag dessutom inte delvatten byten i utan jag byter allt vatten på en gång och sköljer gruset. Jag har dessutom inga speciella medel i vattnet.[/QUOTE]

Retas du bara eller är du allvarlig??? Det du skriver här går emot alla råd och rekommendationer som finns om hur man startar upp ett akvarium!!! Dessa rekommendationer grundar sig på kunskap som är ett resultat av många akvaristers erfarenheter världen över under åratal. Så hur kan du bara skriva så här? Ursäkta men det här måste vara det mest ansvarslösa inlägget jag nånsin läst på detta forum!

Jag skulle inte vilja vara fisk hos dig i alla fall!
#19 - 17 mars 2005 21:03
[QUOTE=Paniktandborste]har som många gånger tidigare tänkt att starta upp ett akvarium och nu kom jag att tänka på om det finns någon mening i att plantera växter innan man har lagt i några fiskar för att få igång nyttobakterier m.m.?[/QUOTE]

Självklart att du ska plantera växterna innan fiskarna flyttar in. Varför skulle du inte göra det?

I fall du cyklar akvariet utan fiskar så får växterna kväve i och med att du tillsätter ammoniak. Och om du skulle cykla med fiskar så går det ändå bra att plantera växterna några dagar innan fiskarna flyttar in.
Lucas_no1
#20 - 17 mars 2005 21:07
En fundering bara.

Batski var det inte din uppstart av ditt kar som ledde till massa problem med vissna fiskar/malar, alger och dassiga växter?

Grejar man för mycket så kan det också gå åt skogen.

Alla får ju inte nitrit pikar och strul men visst för många fiskar kan bli problem men man behöver inte måla fan på väggen.

Min tjej har startat en fisksoppa som går hur fint som hellst. :-)
#21 - 17 mars 2005 21:08
jag hade i sanden en onsdag.
torsdag satte jag i växter.
och på fredan var allt färdigt och då släppte jag i 6 kardinal tetror.
bättre än att försöka få i allt samtidigt.
#22 - 17 mars 2005 21:15
[QUOTE=Lucas_no].
Alla får ju inte nitrit pikar och strul men visst för många fiskar kan bli problem men man behöver inte måla fan på väggen.[/QUOTE]

samtidigt kan man ju se det på ett annat sätt, alla dör ju inte av rökning men ändå målar socialstyrelsen fan på väggen...

klart man ska varna andra akvarister för hur det KAN gå med nitritspikar...

en tanke det oxå...
#23 - 17 mars 2005 21:28
[QUOTE=Lucas_no1]En fundering bara.

Batski var det inte din uppstart av ditt kar som ledde till massa problem med vissna fiskar/malar, alger och dassiga växter?[/QUOTE]

Mina problem beror nog inte på hur jag startade upp akvariet. Jag har inte en endaste gång haft problem med vare sig nitrit eller ammoniak.

Dessutom kom dessa problem flera månader efter det att akvariet blev färdigcyklat. Jag förlorade inte en enda otocinclus efter inflyttningen, vilket annars brukar vara ganska vanligt. Så nej, mina problem beror inte på min fishless cycle, är jag ganska säker på.

Det som har hänt är att några otocinclus svultit ihjäl. Jag visste tyvärr inte att de inte kunde äta de algerna som fanns i akvariet. Att mina echinodorus inte mått så bra beror antagligen på att jag har bytt för mycket vatten och därför haft för lite nitrater.

Min tjej har startat en fisksoppa som går hur fint som hellst. :-)

Det är bara att hoppas att det förblir problemfritt. Lycka till!
#24 - 17 mars 2005 21:34
[QUOTE=smurfmats]samtidigt kan man ju se det på ett annat sätt, alla dör ju inte av rökning men ändå målar socialstyrelsen fan på väggen...[/QUOTE]

Att alla inte dör av rökning betyder ju inte att rökning inte är skadligt. Det räcker väl att en del dör av det och att andra blir sjuka för att man ska varna för risken som den innebär.

Likaså, att alla fiskar inte dör av en nitritspik i ett nystartat akvarium är ändå ingen anledning till att utsätta några fiskar för den risken, eller hur?
Lucas_no1
#25 - 17 mars 2005 21:36
Röker mindre ungdommar för att socialstyrelsen har en varningstext på asken?

En fundering det med. :-)

Skämt å sido så tror jag inte att man behöver vara kemist för att ha ett akvarium.
Det man kan säga något om i det här fallet är väl att zoo butiken kanske ska ansvara mer för hur och vilka fiskar som passar i ett akvarium i en viss storlek.

När jag startade mitt första kar så tyckte säljaren att det skulle gå bra med discus, "stor scalar" neontetror och gurami i ett 98 liters kar.
Samt en gibbiceps!
Där kan man snacka om dåligt ansvar!
#26 - 17 mars 2005 21:41
[QUOTE=Lucas_no1]Skämt å sido så tror jag inte att man behöver vara kemist för att ha ett akvarium.[/QUOTE]

Det tror inte jag heller. Jag är inte kemist ;)
#27 - 17 mars 2005 22:23
klart man inte behöver vara kemist, men man ska läsa på så man vet vad ger sig in på... det är ju ändå levande varelser det handlar om....
#28 - 17 mars 2005 22:30
Nu när vi ändå sitter och funderar, vill även jag bidra med en fundering.

När man köper en dyr pryl och sen är oförsiktig eller slarvig med den så kan den gå sönder. Och det är ju dumt. Då står man där utan sin dyra pryl och utan pengarna som den har kostat. Men det är ändå bara man själv som drabbas. Och inte så allvarligt ändå. Man är ju inte skadad själv och livet fortsätter.

Men när man bestämmer sig för att ta hem en levande varelse, med känslor, behov och ett eget liv, så är det ju en helt annan sak. Man kan inte vara oförsiktig eller slarvig när det handlar om en annan varelses liv och välbefinnande. Fiskarna har inte bett om att få bo hos oss. Det är vi som vill ha dem i våra akvarier och i våra hem. Därför är det vårt ansvar att vara noga med att ge dem de bästa förutsättningarna för att de ska må bra och trivas med sina liv. Om man har en "äh-det-är-inte-så-noga" attityd då kanske man inte borde ha hand om djur överhuvudtaget.
#29 - 17 mars 2005 22:34
[QUOTE=batski]Om man har en "äh-det-är-inte-så-noga" attityd då kanske man inte borde ha hand om djur överhuvudtaget.[/QUOTE]

helt rätt.
och tar man hand om ett/flera djur så kan man räkna på att det tar tid och pengar.
och man måste även göra "research" så man kan ta hand on djuret/djuren på bästa sätt.
#30 - 17 mars 2005 23:03
bra sagt batski

blir vi lite filosofiska på natten eller? :)
#31 - 18 mars 2005 00:42
[QUOTE=batski]
Det som har hänt är att några otocinclus svultit ihjäl. Jag visste tyvärr inte att de inte kunde äta de algerna som fanns i akvariet. [QUOTE]

Jag skulle inte vilja vara fisk hos dig i alla fall.

Det går an att vara präktig att skriva att folk ska ta reda på fakta INNAN de skaffar djur. Dessutom ogillar jag ditt sätt att så hårt fördömma dina medmänniskor som gjort ett misstag, detta med allt för hårda ord.

Att jag skriver "Jag skulle inte vilja vara fisk hos dig" beror på att du i ett otal nybörjartrådar skriver denna otroligt korkade mening.

Rådet jag vill ge till dig är att behandla nybörjarna lite mer varsamt. Alla har gjort misstag och jag tycker det är bra att de söker hjälp här. Men man ska inte skrämma iväg dom för det.

Så nu har jag luftat min åsikt då jag irriterat mig länge på den ytterst korkade mening.
#32 - 18 mars 2005 07:02
[QUOTE=Paniktandborste]har som många gånger tidigare tänkt att starta upp ett akvarium och nu kom jag att tänka på om det finns någon mening i att plantera växter innan man har lagt i några fiskar för att få igång nyttobakterier m.m.?[/QUOTE]

Absolut. Bara ner med dem. Jag brukar rekommendera att växterna planteras ner före fiskarna. Blir lättare också eftersom det inte finns några fiskar som du behöver oroa dig för.
#33 - 18 mars 2005 07:25
[QUOTE=batski]
Det som har hänt är att några otocinclus svultit ihjäl. Jag visste tyvärr inte att de inte kunde äta de algerna som fanns i akvariet. [/QUOTE]

Du vet att de behöver vegetabiliskt tillskott lite då och då. Vilket i stort sett gäller samtliga algätare.
Lucas_no1
#34 - 18 mars 2005 09:20
Om ni ska ha batski som akvariefisk rekomendrar jag minst 200 liter samt mycket bra syresättning! *s*

Trevlig helg på er :-)
#35 - 18 mars 2005 10:50
Om ni ska ha batski som akvariefisk rekomendrar jag minst 200 liter samt mycket bra syresättning! *s*
Djurplågare där!!!
Minst 720 skulle jag säga :)
Trevlig helg själv :D
#36 - 18 mars 2005 11:55
Akvaria: Varför vill du dels ha en fisk som äter alger, dels en som äter snäckor? Är det inte bättre att behålla snäckorna och låta dem äta alger?
Mvh Cecilia
#37 - 18 mars 2005 12:00
Fast många tycker inte att snäckor är så estetiskt tilltalande. (jag är en)
#38 - 18 mars 2005 17:10
[QUOTE=Marie J]Jag skulle inte vilja vara fisk hos dig i alla fall.[/QUOTE]

Ja du Marie, inte jag heller! I alla fall inte otocinclus :( Och jag mår skitdåligt över det som har hänt. Men det var inte för att jag inte försökte på alla sätt jag kunde. För att det gjorde jag. Jag frågade och läste på överallt och försökte få reda på vad som var fel med dem. Det var inte förrän ganska sent som jag förstod att de svalt ihjäl. Dels fanns det alger i akvariet och dels åt de aldrig av allt som jag försökt ge dem. Både olika sorters algtabletter och även olika grönsaker. Till slut fick jag höra att de inte äter grönsaker om inte dessa har legat i vatten i flera timmar. Så jag försökte igen med olika grönsaker som hade legat i blöt och det var då de började äta squash. De 2 överlevande är redan mycket piggare och mardrömmen verkar vara över.

Det går an att vara präktig att skriva att folk ska ta reda på fakta INNAN de skaffar djur. Dessutom ogillar jag ditt sätt att så hårt fördömma dina medmänniskor som gjort ett misstag, detta med allt för hårda ord.

Att jag skriver "Jag skulle inte vilja vara fisk hos dig" beror på att du i ett otal nybörjartrådar skriver denna otroligt korkade mening.

Vad jag kan minnas har jag aldrig använt dessa ord till någon kunskapssugen och välmenande nybörjare som har råkat göra ett misstag - för misstag kan alla göra och olyckor kan tyvärr hända. Tvärt om försöker jag alltid dela med mig av allt som jag har lärt mig.

Men blir jag frustrerad och upprörd när människor visar en "äsch-det-är-inte-så-noga" attityd? Javisst blir jag det! Fördömmer jag deras nonchalans av våra medvarelses liv och välmående? Det är klart jag gör!

Djur är inga slit-och-släng prylar. De är levande kännande varelser som kan må bra eller dåligt precis som vi. Och har man inte insett vilket ansvar det innebär att ha hand om djur så är man inte heller lämpad för att göra det.

Rådet jag vill ge till dig är att behandla nybörjarna lite mer varsamt. Alla har gjort misstag och jag tycker det är bra att de söker hjälp här. Men man ska inte skrämma iväg dom för det.

Jovisst är det bra att man söker hjälp! Det är ju jättebra! Och jag försöker alltid hjälpa med information, synpunkter och tips. Inte heller fördömmer jag folk för att de har gjort misstag. Tråkigt att du uppfattar det så. Men när folk inte vill ha hjälp, utan bara är stöddiga och börjar ge usla råd till nyfikna nybörjare, då orkar jag faktiskt inte vara snäll och varsam. Att säga till en nybörjare att man inte behöver bry sig om antalet fiskar, nitritspikar, vattenberedningsmedel eller Nitrivec i ett nystartat akvarium kan resultera i en katastrof. Och det om något kan skrämma bort en nybörjare från att fortsätta!

Så nu har jag luftat min åsikt då jag irriterat mig länge på den ytterst korkade mening.

Det är så jag känner. Om jag nu hade varit helt i någon annans våld, skulle jag verkligen inte vilja vara beroende av någon som tyckte det inte var så noga med mig. Jag kan tyvärr inte hjälpa det om du tycker det är ytterst korkat av mig att känna så. Förresten var det inte så varsamt sagt av dig.
#39 - 18 mars 2005 17:12
Jag tycker det kan vara kul om man har en del andra djur än fiskar i akvariet så några snäckor är väl bara fint men då får man förmodligen problemet med för många och det känns ju lite taskigt att döda dem bara för att man inte vill ha dem men i och för sig så blir de ju mat åt fiskarna om man kan krossa dem först och fiskarna kommer ju ändå i första hand
:D
#40 - 18 mars 2005 17:18
[QUOTE=Karon]Om ni ska ha batski som akvariefisk rekomendrar jag minst 200 liter samt mycket bra syresättning! *s*
Djurplågare där!!!
Minst 720 skulle jag säga :)
Trevlig helg själv :D[/QUOTE]

Jag behöver minst 10 000 liter, 25 grader i vattnet och solsken :D
#41 - 18 mars 2005 18:05
[QUOTE=peppito]Du vet att de behöver vegetabiliskt tillskott lite då och då. Vilket i stort sett gäller samtliga algätare.[/QUOTE]

Ja, jag vet det. Och jag gav dem flera olika alternativ men de åt inte ändå. Det var tyvärr inte förrän det var för sent (för de fyra som dog) som jag förstod varför. Ja, se mitt svar till Marie J.
#42 - 18 mars 2005 19:30
Dags att börja om i denna tråden!

Akvaria, är du med?? Jättekul att du skaffat dig akvarium. Det är verkligen en mycket trevlig och kul hobby. Jag hoppas du tar dig tid att leta lite i både zoopets alla artiklar om hur man sköter sitt akvarium, med vattenbyte och så och att du även tittar igenom det fina artarkivet. Det är så roligt med fiskar att det knappt är sant!

Jag tycker du valde fina fiskar. Neontetror är jättevackra och en prydnad för akvariet. Dvärggurami kan i extremfall bli 8 cm stor, dock har jag aldrig sett det. Normalt blir de ca 5-6 cm stora och de har ungefär samma krav på tillvaron som kampfiskar, fast iofs lite högre krav på god vattenkvalitet, dvs vattenbyte 25% en gång i veckan. Jag håller inte med Batski om att du inte kan ha dvärggurami i 54 liter, jag har själv haft det för mitt 54-liters akvarium var 60 cm brett och jag hade läst innan. Mina klarade sig jättelänge ända tills semestern kom och vi slarvade med vattenbytena, fick nitrit som slog ut dem över en natt. Skäms som en hund över detta!! Mollysen som du skaffat dig kan bli bra stora precis som batski skriver så om du skall försöka byta ut någon fisk i akvariet hade jag föreslagit dem! De har dessutom lite andra krav på vattnet än vad tetrorna och dvärgguramisarna har.

Personligen så tycker jag att du skulle kunna ha dvärgbotior för snäckornas skull, men jag tycker inte de passar så bra ihop med dvärggurami! Botior är aktiva fiskar och dvärgguramisar vill ha det lugnt, stillsamt och tryggt. Botiorna kan stressa upp guramisarna så de slutar äta och dör till sist. Det kan vara så men det är inte säkert, jag skulle inte våga chansa. Då skulle jag hellre låta snäckorna vara kvar.

Som algätare hade jag valt tre otocinclusar, de är jättebra algätare. Söta små varelser som inte ställer till nåt förtret eller nja... hade otocinclusar tillsammans med slöjstjärtar och de sög sig fast på deras kroppar och det såg inte så trevligt ut! Dock har de aldrig gjort det med några andra fiskar!!

Jag hade inte skaffat fler småfisk som batski skriver, mest för att du redan skaffat neonerna. Många sorters fiskar i ungefär samma storlek gör att akvariet upplevs lite rörigt och oroligt. Absolut inte kardinalfiskar. De vill ha lite kallare vatten för att trivas och i ett 54-litersakvarium är risken stor att både pump och ljus driver upp temperaturen till runt 25 grader utan doppvärmare! Inte heller guppy! Kanske platy men de kan vara lite oroliga för dvärgguramisarna. Jag har några envetna platysar som är lite aggressiva och jagar runt bland både artfränder och andra, dock har mina dvärgguramisar klarat av "attackerna".

[size=1]Litet tips till Batski bara... snälla... i nästan varje tråd du skriver, talar du om hur bra det var att cykla in akvariet med ammoniak... I denna tråden har du länkat till den två gånger... Tror inte det undgått någon hur du cyklat in ditt akvarium och hur utomordentligt bra du tyckte det var... du nämner och länkar till det nästan i varenda tråd som rör ämnet.... Är du ammoniakförsäljare eller ;) ? Enligt min mening så går det lika bra att kontrollera tålamodet och köpa/skaffa fisk långsamt och att ha lite kontroll på vattnet! Man behöver inte göra saker så stora! Jag skulle aldrig i hela mitt liv köra fisk i vattnet efter att ha "våldtagit" det med ammoniak. Så tycker och känner jag! Den här gången drog tråden iväg i en helt annan riktning än vad akvaria hade tänkt sig (skulle jag kunna tänka mig...) Kanske försöka hålla dig till ämnet lite mer och behandla incykling i de trådar då detta är mer aktuellt?? Litet tips bara...[/size]
#43 - 18 mars 2005 19:39
Hmm...
Det här var som sagt långa utläggningar i den här tråden.
Åter till starten...
Jag har bara dragit igång ett akvarium, och det skedde efter metoden få fiskar + Nitrivec.
Vad tycker ni, det kan väl aldrig skada att köra två veckor eller så på Nitrivec (köra upp en flaska à 120:- ) vid akvarieuppstart, sköta vattenbyten osv.
#44 - 18 mars 2005 20:27
[QUOTE=Lenmar]Som algätare hade jag valt tre otocinclusar, de är jättebra algätare. Söta små varelser som inte ställer till nåt förtret eller nja... hade otocinclusar tillsammans med slöjstjärtar och de sög sig fast på deras kroppar och det såg inte så trevligt ut! Dock har de aldrig gjort det med några andra fiskar!![/QUOTE]

Hej!

Lemnar och jag är eniga i en del men inte i allt. Men så är det med akvaristik. Det handlar ju om levande varelser som inte kan tala om för oss om vad de behöver för att trivas och må bra. Och då är det inte alltid så lätt att veta exakt. Jag har gått efter de rekommendationerna som finns på zoopet för de olika arterna. Det kan bero på att jag hellre tar det säkra för det osäkra, men det kan hända att Lenmar har rätt i att guramisarna kan må bra i ditt akvarium.

Att jag rekommenderar algätande sötvattensräkor istället för otocinclus beror på att jag har upptäckt den hårda vägen hur känsliga dessa fiskar är. Själv kommer jag aldrig mer att köpa otocinclus...

Många sorters fiskar i ungefär samma storlek gör att akvariet upplevs lite rörigt och oroligt. Absolut inte kardinalfiskar. De vill ha lite kallare vatten för att trivas och i ett 54-litersakvarium är risken stor att både pump och ljus driver upp temperaturen till runt 25 grader utan doppvärmare!

Oj, det hade inte jag tänkt på! Vilken tur att du tänkte på det! Jag håller med Lenmar om att du inte ska skaffa guppy. Mitt förslag var ju endlers guppy som egentligen inte är guppy, utan en helt annan art. Lenmar, tycker du inte heller att endlers skulle vara lämpliga?

[size=1]Litet tips till Batski bara... snälla... i nästan varje tråd du skriver, talar du om hur bra det var att cykla in akvariet med ammoniak... I denna tråden har du länkat till den två gånger... Tror inte det undgått någon hur du cyklat in ditt akvarium och hur utomordentligt bra du tyckte det var... du nämner och länkar till det nästan i varenda tråd som rör ämnet.... Är du ammoniakförsäljare eller ;)[/size]

Javisst! 25 kr flaskan ;) Nä, jag skrev om det just för att jag tycker fishless cycling är ett bättre och säkrare sätt att cykla akvariet på och eftersom Akvaria är nybörjare tror jag inte att hon har läst mina tidigare inlägg om detta. Det är inte så konstigt att man skriver samma saker flera gånger när man pratar med nya människor hela tiden.

[size=1]Enligt min mening så går det lika bra att kontrollera tålamodet och köpa/skaffa fisk långsamt och att ha lite kontroll på vattnet! Man behöver inte göra saker så stora! Jag skulle aldrig i hela mitt liv köra fisk i vattnet efter att ha "våldtagit" det med ammoniak. Så tycker och känner jag![/size]

Men ammoniak i akvariet blir det i vilket fall. Vare sig du tillsätter det själv eller för att fiskarna producerar det själva. Och då tycker jag att det är bättre att ha höga ammoniak-och nitrithalter innan det finns några fiskar i akvariet som kan bli förgiftade av det. Så känner ja.

[size=1]Den här gången drog tråden iväg i en helt annan riktning än vad akvaria hade tänkt sig (skulle jag kunna tänka mig...) Kanske försöka hålla dig till ämnet lite mer och behandla incykling i de trådar då detta är mer aktuellt?? Litet tips bara...[/size]

Men cykla akvariet är vad Akvaria gör just nu, fast med (många) fiskar i... Eller hur? Jag tycker i alla fall att det är en stor fördel om man lär sig hur det här med nyttobakterier och ammoniak->nitrit->nitrat fungerar. Oavsett hur man startar sitt akvarium. Bättre att lär sig det i god tid än att man får reda på det för sent när fiskarna börjat dö!

Men tack för tipset och för den vänliga tonen!
#45 - 18 mars 2005 20:34
[QUOTE=Segelflyg är också kul]Hmm...
Det här var som sagt långa utläggningar i den här tråden.
Åter till starten...
Jag har bara dragit igång ett akvarium, och det skedde efter metoden få fiskar + Nitrivec.
Vad tycker ni, det kan väl aldrig skada att köra två veckor eller så på Nitrivec (köra upp en flaska à 120:- ) vid akvarieuppstart, sköta vattenbyten osv.[/QUOTE]

Det är svårt att säga hur länge du behöver köra med Nitrivec. Det bästa är att kolla nitrithalterna regelbundet. Så länge testet visar nitrit bör du göra vattenbyten och tillsätta Nitrivec.

Själv har jag alltid en flaska Nitrivec hemma i fall något skulle gå snett och jag plötsligt fick en nitritspik.

Lycka till!
#46 - 18 mars 2005 20:37
nitrivec ska inte behöva tillsättas i ett akvarium om det fungerar normalt.
kan dock behövas om man byter filter eller haft strömavbrott så bakterierna dött i filtret.
#47 - 18 mars 2005 21:05
[QUOTE=Raven]nitrivec ska inte behöva tillsättas i ett akvarium om det fungerar normalt.
kan dock behövas om man byter filter eller haft strömavbrott så bakterierna dött i filtret.[/QUOTE]

Eller i ett nystartat akvarium där nyttobakterierna inte hunnit etablera sig ordentligt.
#48 - 18 mars 2005 21:10
[QUOTE=batski]Jag kan tyvärr inte hjälpa det om du tycker det är ytterst korkat av mig att känna så. Förresten var det inte så varsamt sagt av dig.[/QUOTE]

Men ibland kan du faktist använda din " pedagogik" på vettigt sätt!

Du tycker du blivit ovarsamt hanterad av mitt inlägg... Ändå har jag förrut kontaktat dig att du faktist få vara lite mer ödmjuk. Du är som jag, kan inte allt men försöker lära dig. Försök dela din kunskap utan att fördömma någon. Även om du har veganbakgrund så betyder inte det att du ska svartmåla folk här!

Jag tackar samtliga som mailat mig, skrivit på min zoon, samt skrivit privat meddelande här på zoopet angående denna fråga. Jag har valt att lämna samma svar åt er alla. Att själv skriva ett inlägg då ni tycker att någon gott för långt. Men tack ändå för att ni förstår vad jag menar med att ta hand om de nya zoopetarna och inte skriva dumma kommentarer som skrämmer iväg dom.
#49 - 18 mars 2005 21:32
Kan ju bara inte låta bli att lägga mig i igen (har nog lite fjärilar i magen inför Jönköpingsresan i morron :rolleyes: )...

Det stämmer att ottisar är känsliga fast om man känner sina fiskar så ser man ju t ex att de inte äter och att de smalnar av. Så såg jag på mina ottisar att de höll på att svälta och då satte jag igång att mata på med olika grönsaker och små delar av algtabletter på deras favvoställen sen klarade sig tyvärr inte alla så bra hos oss heller. Värmeböljan i somras tog knäcken på dem :( . Jag har läst en himla massa inlägg om räkor och de verkar inte helt problemfria heller så i jämförelsen dem emellan skulle jag ändå valt otocinclus och då kanske man skall referera till din tråd om dina döende otocinclusar. Den innehåller bra information utöver artbeskrivningen!

Om man fått nitrit i karet är det slöseri att pytsa i nitrivec i vatten som du ändå måste kasta ut i nästa vattenbyte. Nitrivec är ju inte nyttobakterier utan bara lite namnam för nitrifikationsbakterierna om jag inte fattat allt åt pipsvängen! När man däremot fått ned nitrithalten till ett stabit läge på noll är det dags att pytsa i nitrivec (eller likvärdigt från annan leverantör än sera), gärna i dubbel dos. När du har nitrit i karet så byter man ju 50% (jag har gjort det iaf de gånger jag haft det), några timmar senare är det fortfarande nitrit och då har jag bytt ytterligare 30%. Så har jag hållt på tills jag fått ett stabilt nolläge. Nitrivec och dylika produkter är ju svindyra så det är slöseri att bara spola ned. Att ta och krama ur filtermaterialet från ett annat akvarium är det som haft bäst effekt enligt mig och funkar minst lika bra, om inte bättre än nitrivec!

Endlers guppy tycker jag är otroligt vackra och det är roligt att se när de får yngel som växer upp. I ett akvarium på 54 liter med 10 neontetror och dvärgguramisar är chansen för överlevande yngel dock inte så stor och jag personligen tycker det är vackrare med ett akvarium med bara en sorts pyttefisk. Så nej, inga guppysar alls tycker jag.

Visst blir det ammoniak i akvariet i alla fall men.... jag byter ju vatten för att hålla det på en säker nivå så jag skulle inte för allt smör i Jönköping (se där! :o , resefeber!!) trycka ned ammoniak i karet om jag inte var kemist och intresserad av den kemiska effekten. Jag skulle definitivt INTE rekommenderat det för en nybörjare. Om du tänker logiskt så tror jag inte att man tänker i de banorna när man är ny??? Då har man inte den kollen!! eller intresset riktat åt det hållet!!! Nu skulle jag kunna tänka mig att testa "din" metod för att jämföra med mina andra akvariestarter som ju vid detta laget är ett antal! Akvaria lade sitt inlägg under "mittförsta akvarium" och hon ville (förmodar jag) ha svar på helt andra frågor än det svaret du gav. Hon undrade om malar, snäckor och antalet fiskar. Jag vill nog sälla mig till de kritiska rösterna i det läget som Marie_J talar om. Jag tycker att många har för bråttom med att svara högljutt och kritiskt med att "du har fel fisk", "det går inte", mm mm. Ödmjukhet kommer man långt med och det är viktigt att även behandla nykomlingar vänligt utan att klanka ned på dem.

Nä kramisar på dig batski, nu skall jag baka bullar till mina zoopetvänner
Maria
#50 - 18 mars 2005 21:58
"Vad tycker ni, det kan väl aldrig skada att köra två veckor eller så på Nitrivec "

Jodå, det kan det. Plånboken, vill säga. Jag trodde att Nitrivec innehöll nitrifikationsbakterier. Om det som Lenmar skriver innehåller "namnam för nitrifikationsbakterierna" måste det ju rimligen innehålla ammonium och nitrit och det kan väl ändå inte stämma?
#51 - 18 mars 2005 22:16
[QUOTE=Magnuz]"Vad tycker ni, det kan väl aldrig skada att köra två veckor eller så på Nitrivec "

Jodå, det kan det. Plånboken, vill säga. Jag trodde att Nitrivec innehöll nitrifikationsbakterier. Om det som Lenmar skriver innehåller "namnam för nitrifikationsbakterierna" måste det ju rimligen innehålla ammonium och nitrit och det kan väl ändå inte stämma?[/QUOTE]

[color=red]Urk.... avskyr att ljuga. Ber tusenfalt om ursäkt ifall jag gjort det nu!! [/color]Nitrivec säljs som "Kultur med olika levade bakteriekulturer. Används vid nystart och efter filter- rengörning. Farlig nitrit och amoniak oskadliggörs och nitrat minskar." I en tråd jag följde med i i höstas (tror jag) deltog ett antal duktiga och kunniga zoopetare som sade att man aldrig kunde köpa levande bakteriekultur på flaska. Allt de skrev lät väldigt troligt och logiskt så jag har kört på att det var så. Som jag sade tidigare så är inte kemi mitt favvoämne. Jag pluggade för att få bra betyg, fick det och glömde sedan allt!! Samma med biologin... Men jag tycker det verkar skumt att kunna köpa levande bakterier på flaska som har lång hållbarhet. Vad händer när man öppnar flaskan? Lever de fortfarande?? Nu skall jag söka igenom forumet efter den tråden. Återkommer när jag hittar den...
Maria
#52 - 18 mars 2005 22:22
Lenmar; Jag beundrar dig för din ödmjukhet!

Jag är ej heller "kemist" men har hållt på med mina små söta firrar sen barnsben.
#53 - 18 mars 2005 22:34
[QUOTE=batski]Men cykla akvariet är vad Akvaria gör just nu, fast med (många) fiskar i... Eller hur? Jag tycker i alla fall att det är en stor fördel om man lär sig hur det här med nyttobakterier och ammoniak->nitrit->nitrat fungerar. Oavsett hur man startar sitt akvarium. Bättre att lär sig det i god tid än att man får reda på det för sent när fiskarna börjat dö![/QUOTE]
(Många) fiskar??
29 kardinaltetror, 9 sorgmanteltetror, 6 otocinclus, en panaque, sju corydoras, två fjärilsciklider... Det var ju vad du hade i ditt akvarium och enligt dina mått är även det överbefolkat. Det finns ju hundra undantag och man vill ju gärna ha lite liv och rörelse i sitt akvarium så jag kan förstå att man tycker det känns tråkigt med ett stim på tio neontetror i ett akvarium, där händer det ju INGENTING! Man kan ju faktiskt ha mer fisk i så länge man sköter sina vattenbyten! Innan zoopet fanns och jag var påläst så måste jag säga att mitt akvarium var KRAFTIGT överbefolkat!! Men det funkade ju!! Å fiskarna såg ju ut att trivas!!! Å fråga mig inte HUR överbefolkat det var för det erkänner jag ALDRIG!!! :rolleyes:
Nu ger jag mig iväg för att leta efter nitrivectråden!

[size=1][color=royalblue]Tillägg: Å nu är jag tillbaka.... nedslagen.... hittar inte tråden.... nitrivec ger alltför många söksvar och likaså filterbakterier mm mm. Tar tillbaka vad jag sa om namnam för bakterierna.... Skäms på mig!![/color][/size]
#54 - 18 mars 2005 22:38
nitrivec ska förvaras i kylskåp när det är öppnat.
dom i zoo butiken prata om att den ska förbrukas rätt fort när den är öppnad.

sprang in i köket och hämta min flaska nitrivec och hitta följande.
sera nitrivec biostarter
breaks down ammonium and nitrite in fresh and saltwater
sera nitrivec is a special mixture of purifying bacteria which serves a purpose of breaking down ammonium and nitrite.
preferbly to be stored in the refrigerator after opening.
står också att lukten är specifik för denna produkt och att den ska hållas ifrån barn.

nitrivec och några fiskar.
mata sparsamt i början och köp gärna ett nitrit test.
den metoden jag använde och kommer använda i framtiden.
ser ingen orsak till att hålla på med ammonium låter väldigt krångligt.

EDIT:
hade inga problem när jag hade akvarium runt 13-15 års åldern.
det va LÅÅÅÅÅÅÅNGT innan zoopet fanns och då visste ja inte ens vad nitrit va för nåt.
#55 - 18 mars 2005 22:44
Jag köpte begagnat grus av djuraffären, det var bra sa dom för då följer det med bakterier å sånt. stämmer det??
#56 - 18 mars 2005 22:46
beror på.

om det har förvarats för varmt så kan dom dö.
kyla kan dom nog klara rätt ok.
skulle inte förvåna mej om dom kan dö om sanden torkar ut.

MEN man ska ändå va försiktig i början eftersom filtret inte har bakterierna i sej men det hjälper helt klart.

att ta med "gammal" sand är ett beprövat knep när man byter akvarium.
#57 - 18 mars 2005 22:51
Tror dom bytt ut den nyligen..Skölje den i kallvatten, la in den i akvariet (i kallvatten också) och nu kör jag pumpen och värmaren tills vidare.
#58 - 19 mars 2005 01:04
[QUOTE=Lenmar](Många) fiskar??
29 kardinaltetror, 9 sorgmanteltetror, 6 otocinclus, en panaque, sju corydoras, två fjärilsciklider... Det var ju vad du hade i ditt akvarium och enligt dina mått är även det överbefolkat. Det finns ju hundra undantag och man vill ju gärna ha lite liv och rörelse i sitt akvarium så jag kan förstå att man tycker det känns tråkigt med ett stim på tio neontetror i ett akvarium, där händer det ju INGENTING![/QUOTE]

Lenmar, mitt akvarium var färdigcyklat när fiskarna flyttade in. Jag menade inte att det var för många fiskar i Akvarias akvarium, utan att det var för många fiskar att starta upp ett akvarium med, vilket innebär ökad risk för en nitritspik, med fiskdöd som konsekvens. Men ok, om alla tycker att jag är dum och jobbig så ger jag upp. Sen om det dör en massa fiskar i nystrtade akvarier som flugor på hösten (som jag har läst om i em massa nybörjartråder) är det inte mitt fel. Jag har bara försökt hjälpa till med den informationen jag har, men det verkar som att alla bara tycker att jag är jobbig. Så jag börjar inse att jag måste vara helt opedagogisk och att mina försök är helt misslyckade. Så nu lämnar jag plats åt alla duktiga och pedagogiska människor.

Ha det så bra och jag hoppas att fiskarna klarar sig utan mitt jobbiga tjat!

Lycka till Akvaria!
#59 - 19 mars 2005 01:23
[QUOTE=Lenmar]Visst blir det ammoniak i akvariet i alla fall men.... jag byter ju vatten för att hålla det på en säker nivå så jag skulle inte för allt smör i Jönköping (se där! :o , resefeber!!) trycka ned ammoniak i karet om jag inte var kemist och intresserad av den kemiska effekten. Jag skulle definitivt INTE rekommenderat det för en nybörjare. Om du tänker logiskt så tror jag inte att man tänker i de banorna när man är ny??? Då har man inte den kollen!! eller intresset riktat åt det hållet!!![/QUOTE]

Lenmar, jag var lika nybörjare som Akvaria när jag cyklade mitt akvarium utan fiskar. Det var inte alls krångligt eller konstigt. Jag bara följde instruktionerna. Det kändes tryggt att cykla akvariet utan att riskera någon fisks hälsa eller liv. Och jag ångrar inte det en sekund. Ända sen akvariet blev färdigcyklat har jag inte haft några som helst problem med ammoniak eller nitrit.

Nä kramisar på dig batski, nu skall jag baka bullar till mina zoopetvänner

Maria

Kramisar på dig med! Du är en fin person! Men just nu känner jag mig bara trött och ledsen. Har suttit och druckit lite vin och som du vet - in vino veritas...
#60 - 19 mars 2005 06:33
Som Stig Berg skrev i en dikt; Di säjer att i vine ä sanninga, da vet di inte hur môe sanning dä ä i e liter hembränt ;)
#61 - 19 mars 2005 07:04
[QUOTE=batski]Ja, jag vet det. Och jag gav dem flera del olika alternativ men de åt inte ändå. Det var tyvärr inte förrän det var för sent (för de fyra som dog) som jag förstod varför. Ja, se till svar till Marie J.[/QUOTE]

Såg det och det är bara att beklaga. Undrar vad det var som var fel egentligen. Mina äter kladeligen det mesta har aldrig haft något problem. Brukar för det mesta endast tillsätta broccoli vilket mina fiskar äter med godaptit (samtliga).
#62 - 19 mars 2005 07:13
[QUOTE=Lenmar] Inte heller guppy! [/QUOTE]

Jag förstår absolut varför hon inte kan ha guppies som är ganska trevliga. Och ännu mindre varför hon inte kan ha endlers guppies som är mindre, lugna och tåligare. Jag anser absolut att akvaria kan skaffa guppies.
#63 - 19 mars 2005 07:40
[QUOTE=Lenmar] När man däremot fått ned nitrithalten till ett stabit läge på noll är det dags att pytsa i nitrivec (eller likvärdigt från annan leverantör än sera), gärna i dubbel dos. När du har nitrit i karet så byter man ju 50% (jag har gjort det iaf de gånger jag haft det), några timmar senare är det fortfarande nitrit och då har jag bytt ytterligare 30%. Så har jag hållt på tills jag fått ett stabilt nolläge. Nitrivec och dylika produkter är ju svindyra så det är slöseri att bara spola ned. Att ta och krama ur filtermaterialet från ett annat akvarium är det som haft bäst effekt enligt mig och funkar minst lika bra, om inte bättre än nitrivec![/QUOTE]

Delar din åsikt

[QUOTE=Lenmar]
Jag skulle definitivt INTE rekommenderat det för en nybörjare. Om du tänker logiskt så tror jag inte att man tänker i de banorna när man är ny??? Då har man inte den kollen!! eller intresset riktat åt det hållet!!! [/QUOTE]

Tycker inte heller den är lämplig och det är nog lite för mycket information i början. När det finns betydligt enklare metoder som må hända inte ger lika säkra resultat men de fungerar. I varje fall enligt mitt tycke.
#64 - 19 mars 2005 07:42
[QUOTE=batski]
Det är svårt att säga hur länge du behöver köra med Nitrivec. Det bästa är att kolla nitrithalterna regelbundet. Så länge testet visar nitrit bör du göra vattenbyten och tillsätta Nitrivec.
[/QUOTE]

Byt vattnet först för att få ner nitriten och tillsätt Nitravec. Eller som lenmar rekommenderar vilket även jag anser vara bättre ett filter från ett annat kar efter att nitrithalterna har kommit ner på en bra nivå.

Annars blir det ett ruskigt slöseri på nitravec
#65 - 19 mars 2005 07:46
[QUOTE=Karon]Som Stig Berg skrev i en dikt; Di säjer att i vine ä sanninga, da vet di inte hur môe sanning dä ä i e liter hembränt ;)[/QUOTE]

Den var bra :)

Nä dax för frukost
Lucas_no1
#66 - 19 mars 2005 08:46
En sån här tanke till!

Igentligen är man väl inte en äkta djurvänn om man har fiskar i ett akvarium?
Trivs dom inte bättre i naturen där vattnet är precis så som dom vill ha det?

Där har ni något att bita i! :-)
#67 - 19 mars 2005 08:49
Det tål att tänkas på.
#68 - 19 mars 2005 08:50
Den här tråden har en tendens att gå åt alla håll. Jag hoppas att Akvaria har fått något som hon har nytta av i svar också. Annars är det bara att ställa en ny fråga.
#69 - 19 mars 2005 11:16
[QUOTE=Marie J]Men ibland kan du faktist använda din " pedagogik" på vettigt sätt![/QUOTE]

Jag försöker göra mitt bästa.

Du tycker du blivit ovarsamt hanterad av mitt inlägg... Ändå har jag förrut kontaktat dig att du faktist få vara lite mer ödmjuk.

Jag tycker jag försöker vara ödmjuk, men jag blev upprörd över följande som skrevs av en annan person:

[size=1]"Alla dom har jag släppt i alla fiskar direkt efter att jag har fyllt på vatten. det på 54L gör jag dessutom inte delvatten byten i utan jag byter allt vatten på en gång och sköljer gruset. Jag har dessutom inga speciella medel i vattnet."[/size]

Tycker du inte att det är extremt dumt att skriva detta till en nybörjare? Tycker du det var ödmjukt gjort av denna person att ogiltigförklara allt annat som hade sagts av andra? Tycker du inte att ett sånt här ansvarslöst råd till en nybörjare kan leda till att det blir katastrof och att nybörjaren bara lägger ner allting? Får man inte lov att bli upprörd och reagera?

Även om du har veganbakgrund så betyder inte det att du ska svartmåla folk här!

?????

Jag tackar samtliga som mailat mig, skrivit på min zoon, samt skrivit privat meddelande här på zoopet angående denna fråga. Jag har valt att lämna samma svar åt er alla. Att själv skriva ett inlägg då ni tycker att någon gott för långt.

Ja, om det är fler som har stört sig på mitt svar till Maethor får ni gärna tala om det för mig. Men vad jag förstått så var det även folk som höll med mig. Eller har jag fel?

Men tack ändå för att ni förstår vad jag menar med att ta hand om de nya zoopetarna och inte skriva dumma kommentarer som skrämmer iväg dom.

Men jag skrev väl inga dumma kommentarer till Akvaria, eller? Tvärt om blev jag upprörd över att någon kom med så ansvarslösa råd till henne.
#70 - 19 mars 2005 12:18
Om användandet av Nitrivec:
Startar man sitt första akvarium har man ju faktiskt inget filter att krama ur!
Vidhåller att Nitrivec fyller en funktion då.

Och angående priset (lite drygt 100:- för en flaska):
Hur mycket pengar har man inte redan lagt på kar, inredning, växter, fiskar, värmare....?
Den hundralappen kan vara välinvesterad för att slippa nitritspiken.
#71 - 19 mars 2005 15:19
priset för nitrivec beror på vilken storlek av akvarium man har.
den minsta flaskan är mängdmässigt till ett 80 liters kar.
finns större flaskor med.
#72 - 19 mars 2005 15:43
[QUOTE=peppito]Tycker inte heller den är lämplig och det är nog lite för mycket information i början. När det finns betydligt enklare metoder som må hända inte ger lika säkra resultat men de fungerar. I varje fall enligt mitt tycke.[/QUOTE]

En del tycker nog att det känns som för mycket information i början, andra tycker inte det (jag gjorde inte det iaf). Det schysstaste är väl ändå att förse folk med information om de olika metoderna, så de själva får avgöra och välja hur de vill göra. Själv är jag väldigt glad över att jag fick den informationen innan jag startade akvariet.

Metoden verkar vara betydligt vanligare i USA (det var på ett amerikanskt forum som jag först läste om fishless cycling). Och ärligt talat förstår jag inte det motståndet mot den som finns här.
#73 - 20 mars 2005 01:06
Batski; Hade du tagit reda på all info så hade dina ottosar överlvt och dina sorgmanteltetror överlevt.

Tråkigt att du har ett visst behov att behöva hävda dig. Du har svårt att acceptera att det finns mer än ett sätt att hålla fisk. Tråkigt att du bara kan se svart och vitt, det finns en bra mycket större del av gråskalighet.

Tyvärr är det så att folk inte vill lägga in inlägg för att försöka få dig att förstå att du knäcker nya akvarister då de är rädda/ har svårt för att du kommer med dina kommentarer i tid och otid.

Försök att för en gång skull vara ödmjuk mot nybörjare. Du har hållt på med fisk såpass kort tid så du bör inte vara så kaxig i dina svar som du är. Du är ingen gud som har svar på allt och talar ofta om saker som du inte har någon erfarenhet om.

Döm inte andra, de har skaffat kar för de tycker det är kul med fisk och vill lära sig mer utan att bli hängda.

Att denna tråd har blivit som den blivit är mycket pga ditt opedagogiska sätt som skjälper mer än hjälper. Ibland får man rannsaka sig själv.... Var positiv och hjälp de som behöver hjälp.
#74 - 20 mars 2005 01:36
[QUOTE=batski] Och ärligt talat förstår jag inte det motståndet mot den som finns här.[/QUOTE]

Inte så mycket motstånd utan som jag skrev kanske inte helt lämpligt för den som tänker börja med akvarium (även om du började med det). Det är trots allt inte helt basic och det finns lite lättare metoder som duger. När man skall starta med ett akvarium har man redan så mycket saker i huvudet så det kan vara lämpligt att inte göra det krångligare än nödvändigt.
#75 - 20 mars 2005 01:37
[QUOTE=Marie J]Batski; Hade du tagit reda på all info så hade dina ottosar överlvt och dina sorgmanteltetror överlevt.[/QUOTE]

Sorgmantlarna lever ju. De har dock flyttat. Det var bara en som blev sjuk och behövde dödshjälp. Herregud Marie! Jag tog reda på så mycket information om otocinclus som jag bara kunde!

Tråkigt att du har ett visst behov att behöva hävda dig. Du har svårt att acceptera att det finns mer än ett sätt att hålla fisk. Tråkigt att du bara kan se svart och vitt, det finns en bra mycket större del av gråskalighet.

Hävda mig? Svart eller vitt? Vad snackar du om??? Tittar du i spegeln eller?

Tyvärr är det så att folk inte vill lägga in inlägg för att försöka få dig att förstå att du knäcker nya akvarister då de är rädda/ har svårt för att du kommer med dina kommentarer i tid och otid.

Eller så är det bara du som har hjärnspöken. Tror du inte att du skrämmer iväg folk när du hoppar på folk och startar bråk på en nybörjartråd?

Försök att för en gång skull vara ödmjuk mot nybörjare.

Ok, säg när jag inte varit ödmjuk mot en nybörjare!

Du har hållt på med fisk såpass kort tid så du bör inte vara så kaxig i dina svar som du är. Du är ingen gud som har svar på allt och talar ofta om saker som du inte har någon erfarenhet om.

Jag har aldrig gett mig ut för att vara någon gud som har svar på allt. Nu gör du bort dig!

Döm inte andra, de har skaffat kar för de tycker det är kul med fisk och vill lära sig mer utan att bli hängda.

Vem är det som dömmer andra???

Att denna tråd har blivit som den blivit är mycket pga ditt opedagogiska sätt som skjälper mer än hjälper.

Nu får du f*n med ge dig! Vem är det som svarar för den dåliga stämningen här???

Ibland får man rannsaka sig själv.... Var positiv och hjälp de som behöver hjälp.

Marie, ingen har varit så negativ och anklagande på denna tråd som du. Bara så du vet så finns det folk som håller med mig. Men det skiter du nog i. Du har nog redan bestämt dig för att klanka ner på mig vad jag än säger och gör. Och du Marie, snacka om att skrämma bort folk. Hur stor lust tror du att jag har att vara kvar på zoopet nu???
#76 - 20 mars 2005 01:41
För de som inte redan har noterat det så har inte Akvaria lagt in något mer inlägg på denna tråd. Och inte heller på zoopet då hon/han i skrivandets stund endast har ett inlägg. Kanske något att fundera på?
#77 - 20 mars 2005 01:49
Svar på dina inlägg batski.

Tittar jag mig i spegeln så blir jag glad....

Jag har inga som helst hjärnspöken, har du?

Du har inte varit ödmjuk mot akvaria.

Jag gör knappast bort mig som försvarar de nya här mot dina elaka svar.

Du dömmer andra! Du som tom har haft fisk i skål något som du fördömer andra för.

Jag är helt klart medveten om att jag varit negativ mot dig då du attackerat en stackars människa här bla. Jag behöver inte ha någon som håller med mig här på tråden för att försvara de som jag anser behöver det.

Är du elak så kan du ge dig på att jag svarar tillbaks, både för min skull och även för andras om så behövs.

Är det något mer?!?!
#78 - 20 mars 2005 01:50
[QUOTE=peppito]För de som inte redan har noterat det så har inte Akvaria lagt in något mer inlägg på denna tråd. Och inte heller på zoopet då hon/han i skrivandets stund endast har ett inlägg. Kanske något att fundera på?[/QUOTE]

Jag har också tänkt på det. Varför kan vi inte veta. Vi kan bara gissa. Rätt eller fel...
#79 - 20 mars 2005 01:50
[QUOTE=peppito]För de som inte redan har noterat det så har inte Akvaria lagt in något mer inlägg på denna tråd. Och inte heller på zoopet då hon/han i skrivandets stund endast har ett inlägg. Kanske något att fundera på?[/QUOTE]Ett mycket bra inlägg peppito. Har tänkt på det med. Jag hoppas hon vågar sig tillbaks hit.
#80 - 20 mars 2005 02:11
[QUOTE=Marie J]Svar på dina inlägg batski.

Tittar jag mig i spegeln så blir jag glad....[/QUOTE]

Inga kommentarer

Jag har inga som helst hjärnspöken, har du?

Det tror jag inte.

Du har inte varit ödmjuk mot akvaria.

På vilket sätt har jag inte varit ödmjuk mot henne??? Jag blev upprörd och reagerade mot EN ANNAN person som kom med usla råd till Akvaria!!!!!

Jag gör knappast bort mig som försvarar de nya här mot dina elaka svar.

Ok. Vem som gör bort sig och vem som är elak får nån annan avgöra.

Du dömmer andra! Du som tom har haft fisk i skål något som du fördömer andra för.

Jag har aldrig påstått att jag är felfri. Jag har varit ihop med en tjej som hade guldfiskar i en fiskskål och nej jag förstod inte bättre då. Dömmer andra? Jag dömmer ju mig själv och informerar andra om hur taskigt det är för fiskarna. Men just fiskarna verkar du inte bry dig ett dugg om!!!!

Jag är helt klart medveten om att jag varit negativ mot dig då du attackerat en stackars människa här bla. Jag behöver inte ha någon som håller med mig här på tråden för att försvara de som jag anser behöver det.

Och jag anser att fiskarna behöver någon som försvarar dem, därför gör jag det. Förresten, den stackars människan som du pratar om kom med jättedumma råd till en nybörjare som ville lära sig och det reagerade jag emot! Men så negativ som du har varit här har varken jag eller ingen annan varit.

Är du elak så kan du ge dig på att jag svarar tillbaks, både för min skull och även för andras om så behövs.

Inga hjärnspöken nej... ;)

Är det något mer?!?!

Nja, det verkar inte gå att diskutera med dig när man inte håller med dig helt.
#81 - 20 mars 2005 02:13
[QUOTE=Marie J][QUOTE=peppito]För de som inte redan har noterat det så har inte Akvaria lagt in något mer inlägg på denna tråd. Och inte heller på zoopet då hon/han i skrivandets stund endast har ett inlägg. Kanske något att fundera på?[/QUOTE]Ett mycket bra inlägg peppito. Har tänkt på det med. Jag hoppas hon vågar sig tillbaks hit.[/QUOTE]

För en gångs skull är jag överrens med Marie!
#82 - 20 mars 2005 02:18
Vad andra har svarat till akvaria är inte vad detta handlar om utan att du skrev ett mindre bra inlägg.

"Jag vil inte vara fisk hos dig".

Och nej det är väldigt svårt att diskutera med mig när någon är elak mot mina medmänniskor. Detta är något jag är väl medveten om.

Och vad du menar med hjärnspöken är väl riktat till människor med gravt svåra psykiska problem och tyvärr så har jag inga såna problem.
#83 - 20 mars 2005 02:19
[QUOTE=batski][QUOTE=Marie J][QUOTE=peppito]För de som inte redan har noterat det så har inte Akvaria lagt in något mer inlägg på denna tråd. Och inte heller på zoopet då hon/han i skrivandets stund endast har ett inlägg. Kanske något att fundera på?[/QUOTE]Ett mycket bra inlägg peppito. Har tänkt på det med. Jag hoppas hon vågar sig tillbaks hit.[/QUOTE]

För en gångs skull är jag överrens med Marie![/QUOTE]Kul att vi är överens om någon fråga! Hoppet är det sista somn överger mig.
#84 - 20 mars 2005 02:48
[QUOTE=peppito]För de som inte redan har noterat det så har inte Akvaria lagt in något mer inlägg på denna tråd. Och inte heller på zoopet då hon/han i skrivandets stund endast har ett inlägg. Kanske något att fundera på?[/QUOTE]

bara sådär upplysningsvis.
hon har inte varit inloggad sen 2005-03-17 08:12 vilket betyder att hon inte har sett ens första posten som gjordes av nån annan än hon själv.
gäller dock inte om hon har varit inne utan att logga in sej.

Akvaria i ditt läge hade jag lämnat denna tråd och startat en ny.
blir så mycket enklare att se läsa och kolla.
Lucas_no1
#85 - 20 mars 2005 06:24
Kärlek brukar börja med bråk och sluta med barnbiddrag!!! *s*
Tittar uppåt på tidigare inlägg. :-)

Själv sitter jag här lycklig och kan inte sova för mitt oväntade discus par som jag inte trodde var ett par har just flyttat sina småttingar från ena sidan av krukan till den andra och står och spottar tillbaka dom som vill rymma!

Första gången och det går så bra.

Jag vill lova att dom har bråkat också!! *S*

Det roliga är att när jag flyttade på dom från stora karet så började två andra leka som sjutton i stora karet så nu har jag gått från ett par till tre på en vecka!

Nu har jag inte hållit mig till ämnet men det är nog ingen fara i den här tråden.

Mvh Lucas
#86 - 20 mars 2005 07:58
Nu är det nog dags att Tsarens beskyddare kliver in och tar den käre batski i försvar !

Jag tycker precis som Marie J och Lenmar, som jag f.ö. tycker om och högaktar här på forumet, att man ska vara försiktig på just denna del av forumet när man hanterar nykomlingar. Inga frågor är för dumma. Vi har själva en gång varit i samma sits.

Det som däremot stör mig ohyggligt är när andra litet mer erfarna nybörjare, som Maethor på sida 1, presenterar idiotiska idèr och kommer med den där ruskigt korkade tanken att tömma allt vatten vid vattenbyte, skölja gruset o.s.v. Att batski är elak mot denne lille filur förstår jag, det var jag ju själv också, eftersom detta var en nybörjare som gav ett totalt galet "råd"(!) åt en annan nybörjare.

Jag har nämligen alltid fått lära mig att bara uttala mig om det jag vet någonting om. Det har med mitt arbete att göra, antar jag. De jag arbetar med är verkligen förstklassiga, vi är bäst i världen på våra respektive ämnesområden och vårt samarbete och kunskap är i en kritisk situation grunden för vår överlevnad. Det är av denna anledning jag aldrig går bort till nav op 1 och ifrågasätter killens val av kurs när vi lämnar Muskö eftersom jag inte vet någonting om navigation. Och det är av samma anledning som nav op 1 aldrig går fram till mig, tittar i plottet och kommenterar det han ser eftersom han inte vet särskilt mycket om sonar.

Det blir med andra ord frustrerande för nybörjaren när denne får olika råd, de flesta kloka och riktiga men en del också fullständigt förkastliga. Vem ska han förlita sig på ?

Det enda vettiga är därför att personer med det vi håller högst här på forumet, personer med kunskap (Lenmar, batski, Marie J och hundratals andra), svarar på nybörjarnas frågor och att personer som saknar detsamma inte besvarar nybörjarnas frågor (Maethor och ett knippe skämmen till). Jag vill minnas att Jesus Kristus en gång sade: "Kan en blind leda en blind ? Faller då inte bägge i gropen ?"

Det är ord att betänka också i akvariesammanhang :) Och det är därför jag stödjer batski och dennes handhavande med akvarister som inte vet bättre än att komma med taskiga råd till verkliga nybörjare. Så fortsätt vara elak mot blinda akvarister, kompis. I'm with you.

Högaktningsfullt
Gud bevare Tsaren
#87 - 20 mars 2005 08:10
[QUOTE=Raven] Akvaria i ditt läge hade jag lämnat denna tråd och startat en ny. blir så mycket enklare att se läsa och kolla.[/QUOTE]

Kan vara en bra idé :)
#88 - 20 mars 2005 08:13
[QUOTE=Segelflyg är också kul]Om användandet av Nitrivec:
Startar man sitt första akvarium har man ju faktiskt inget filter att krama ur!
[/QUOTE]

Sant! Men då får vi se det som ett råd för framtiden. :)
Lucas_no1
#89 - 20 mars 2005 08:49
[QUOTE=Gud bevare Tsaren]

vill minnas att Jesus Kristus en gång sade: "Kan en blind leda en blind ? Faller då inte bägge i gropen ?"

Så fortsätt vara elak mot blinda akvarister, kompis. I'm with you.

Högaktningsfullt
Gud bevare Tsaren[/QUOTE]

--------------------------------------------------

Det var en öm tå på mig det där!
Har ett bra svar på frågan som jesus ställde!

Eftersom jag själv har varit helt BLIND i två års tid så kan jag svara på frågeställningen!
En blind kan verkligen leda en annan blind och stödja den andra och stärka den personens självkänsla och svaghet i sitt synhandikapp.
Stödet och lärdommarna man kan få från en annan med samma handikapp är otroligt mycket värt.
Inte fan skulle jag ramla i någon grop om jag var ute och gick tillsamans med någon annan blind person.
Vad tror du man har den vita pinnen till!?
Ungefär samma sak som du har plotter, radar och gps till.
Man har dessa hjälpmedel för att hitta i mörker eller dimma!!!!!!!
Skillnaden är att vita pinnen är så tekniskt avancerad så den känner aldrig fel vilket en radar eller ett plotter kan göra.

Har inte flottan kört på grund x antal ggr?

Stridsbåt 90 stod väl på land i Karlskrona för några år sedan?
Sen var det väl en landstigningsbåt som körde på grund och alla soldaterna fick ett ovänat dopp i Vaxholm för ca 20 år sedan? :-)
#90 - 20 mars 2005 09:29
Bäste Lucas_no1 !

Jag ber ödmjukast om ursäkt, men jag tror du har missförstått både mig och Kristus. De orden ska tolkas bildligt, inte bokstavligt.

Högaktningsfullt
Gud bevare Tsaren
#91 - 20 mars 2005 09:34
[QUOTE=Lucas_no1] Har inte flottan kört på grund x antal ggr?

Stridsbåt 90 stod väl på land i Karlskrona för några år sedan?
Sen var det väl en landstigningsbåt som körde på grund och alla soldaterna fick ett ovänat dopp i Vaxholm för ca 20 år sedan? :-)[/QUOTE]

I fallet vaxholm tror jag inte vi behöver gå tillbaka 20 år i tiden. Har svagt minne av att minst en stridsbåt "parkerades" lite konstigt under min tid där. KJ lyckades enligt hörsägen även sänka en g-båt vid crashstop, men det vet jag inte om det stämmer eller endast var en elak skröna.
#92 - 20 mars 2005 09:55
Nej jag retas inte. Detta är min erfarenhet och det fungerar för mig. Jag har inte lyckats få någon bra balans i det karet på 54L utan det blir fort alger (brunalger) och då har jag gett upp hoppet. Så därför gör jag så i det att jag tar bort allt vatten. I karet på 64L gör jag delvattenbyten och där fungerar det.

Angående att släppa i alla fiskar direkt i ett nytt akvarium har jag alltid gjort och jag har inte haft några problem. DEn första tiden så brukade jag koppa i fickarna när jag hade köpt nya men det har jag också slutat med utan jag häller bara i dom med vatten och allt (om det inte är extremt stor värme skillnad, vilket det inte brukar vara).

Visst jag vet att det anses vara fel i mångas ögon men ang 54L karet så lyckas jag inte få en bra balans trots mycket växter, regelbundna vattenbyten (ca30%) bra filter och inte för mycket fiskar, och jag vill inte ha ett igengrott kar med massa brunalger i. Om någon har en bra idé för att få bort algerna så tag jag emot den med öppna armar. :)

Men som sagt så jag tycker att man kan få skriva vad som funkar bäst för en själv och detta har fungerat bra för mig i 10år.
Lucas_no1
#93 - 20 mars 2005 09:57
Jag fattade det faktiskt och blev inte så arg som det kanske låter.
Men just i den här tråden hoppar ju alla på varandra.
Och jag tycker oerfarna också ska få uttala sig i nybörjar frågor även om det inte är rätt det dom säger.
Likväl som två blinda inte faller i en grop så kan säkerligen två okunniga akvarieintressrade ta lärdom av varandra.
Sen måste man själv kritiskt granska all info som man får på ett sånt här forum.

Lucas :-)
#94 - 20 mars 2005 15:16
Maethor, så länge vattenvärdena är någorlunda lika går det bra att släppa i de nya fiskarna direkt, men skiljer sig värdena mycket kan det gå riktigt riktigt illa. Det är därför det inte är ett särskilt bra råd till nybörjare, som för det första kanske inte vet särskilt mycket om vattenvärden och än mindre har någon möjlighet att mäta dem. Dessutom är det ju så enkelt att koppa in fisken, så varför chansa?

När det gäller ditt 54L akvarium skulle jag testa att inte byta vatten så ofta, alternativt byta 50% i veckan och tillsätta KNO3 och KH2PO4 enligt rekommendationerna du kan hitta i växtdelen på detta forum.
#95 - 20 mars 2005 15:37
Hrrm.

Tycker att tåten går utanför dens gränser. Vad handlade denna tåt om FRÅN BÖRJAN? Det var en nybörjare som behövde hjälp. Nu är vi ju på "vem har rätt"-ämnet. Visst får här diskutteras men det gäller fortfarande att hålla sig till ämnet. Kan inte folk som vill disskutera andra saker göra det på andra tåtar.
Att ni kör hårt mot Maethor är både A och O. Som jag såg det gav han inga raka råd till den som frågade. Utan sa bara vad han gjorde. Sedan får den som började tåten ta det han skrev som han ville och göra som den ville. Och nu var det ju så att Maethor hade en förklaring till var han gjorde med sitt 54L. Och istället för att sätta igång ett stort krig om detta kan väll någon ge tips till Maethor vad han kan göra mot sina brunalger?

Guys, kanske dax att bara låta denna något odrägliga tåt bara va?
#96 - 20 mars 2005 16:58
Jo det är sant. Jag har bara lite svårt att låta bli att argumentera emot när det är någon som klankar ner på mig :) Men det är sant det fanns ju en fråga ibörjan tror jag :D.

Stackars Akvaria! Om du läser detta så brukar det inte alls vara så här, i vanliga fall brukar alla komma bra överens och ge bra råd :) Hoppas att du inte blev ivägskrämd :)

Annons