[QUOTE=Lenmar]Som algätare hade jag valt tre otocinclusar, de är jättebra algätare. Söta små varelser som inte ställer till nåt förtret eller nja... hade otocinclusar tillsammans med slöjstjärtar och de sög sig fast på deras kroppar och det såg inte så trevligt ut! Dock har de aldrig gjort det med några andra fiskar!![/QUOTE]
Hej!
Lemnar och jag är eniga i en del men inte i allt. Men så är det med akvaristik. Det handlar ju om levande varelser som inte kan tala om för oss om vad de behöver för att trivas och må bra. Och då är det inte alltid så lätt att veta exakt. Jag har gått efter de rekommendationerna som finns på zoopet för de olika arterna. Det kan bero på att jag hellre tar det säkra för det osäkra, men det kan hända att Lenmar har rätt i att guramisarna kan må bra i ditt akvarium.
Att jag rekommenderar algätande sötvattensräkor istället för otocinclus beror på att jag har upptäckt den hårda vägen hur känsliga dessa fiskar är. Själv kommer jag aldrig mer att köpa otocinclus...
Många sorters fiskar i ungefär samma storlek gör att akvariet upplevs lite rörigt och oroligt. Absolut inte kardinalfiskar. De vill ha lite kallare vatten för att trivas och i ett 54-litersakvarium är risken stor att både pump och ljus driver upp temperaturen till runt 25 grader utan doppvärmare!
Oj, det hade inte jag tänkt på! Vilken tur att du tänkte på det! Jag håller med Lenmar om att du inte ska skaffa guppy. Mitt förslag var ju endlers guppy som egentligen inte är guppy, utan en helt annan art. Lenmar, tycker du inte heller att endlers skulle vara lämpliga?
[size=1]Litet tips till Batski bara... snälla... i nästan varje tråd du skriver, talar du om hur bra det var att cykla in akvariet med ammoniak... I denna tråden har du länkat till den två gånger... Tror inte det undgått någon hur du cyklat in ditt akvarium och hur utomordentligt bra du tyckte det var... du nämner och länkar till det nästan i varenda tråd som rör ämnet.... Är du ammoniakförsäljare eller ;)[/size]
Javisst! 25 kr flaskan ;) Nä, jag skrev om det just för att jag tycker fishless cycling är ett bättre och säkrare sätt att cykla akvariet på och eftersom Akvaria är nybörjare tror jag inte att hon har läst mina tidigare inlägg om detta. Det är inte så konstigt att man skriver samma saker flera gånger när man pratar med nya människor hela tiden.
[size=1]Enligt min mening så går det lika bra att kontrollera tålamodet och köpa/skaffa fisk långsamt och att ha lite kontroll på vattnet! Man behöver inte göra saker så stora! Jag skulle aldrig i hela mitt liv köra fisk i vattnet efter att ha "våldtagit" det med ammoniak. Så tycker och känner jag![/size]
Men ammoniak i akvariet blir det i vilket fall. Vare sig du tillsätter det själv eller för att fiskarna producerar det själva. Och då tycker jag att det är bättre att ha höga ammoniak-och nitrithalter innan det finns några fiskar i akvariet som kan bli förgiftade av det. Så känner ja.
[size=1]Den här gången drog tråden iväg i en helt annan riktning än vad akvaria hade tänkt sig (skulle jag kunna tänka mig...) Kanske försöka hålla dig till ämnet lite mer och behandla incykling i de trådar då detta är mer aktuellt?? Litet tips bara...[/size]
Men cykla akvariet är vad Akvaria gör just nu, fast med (många) fiskar i... Eller hur? Jag tycker i alla fall att det är en stor fördel om man lär sig hur det här med nyttobakterier och ammoniak->nitrit->nitrat fungerar. Oavsett hur man startar sitt akvarium. Bättre att lär sig det i god tid än att man får reda på det för sent när fiskarna börjat dö!
Men tack för tipset och för den vänliga tonen!