Några råd på vägen...

#1 - 7 oktober 2004 16:49
Hej nu ska jag börja med mitt senaste projekt. Att odla kardinaltetror. Nu vill jag ha lite råd från er med erfarenhet av detta. Mat mm. Jag har läste det som står i fiskbeskrivningen men tycker inte riktit att det räcker.
#2 - 7 oktober 2004 16:53
Ok - låt oss först komplettera med vad du vet om odling överhuvudtaget först - vilka tetror har du odlat - och hur?
Har du lyckats med neontetror - om inte - odla dem först.
#3 - 7 oktober 2004 16:55
nej jag har bara odlat ciklider fram till nu. Fjärlar, sajica, palett... om man nu kan kalla det odling, och lite scalare.
#4 - 7 oktober 2004 17:00
OK kardinaltetror ger guldmärket i odlingskampanjen.
Vad för levande yngelfoder har du?
Hur preparerar du ditt mjukvatten?
Och till slut varför inte pröva att odla tetror innan du odlar riktigt svåra tetror?
#5 - 7 oktober 2004 17:06
Asso grejen är att jag vill få fler kardinaler...har haft sonna i måånga år. men d e så dyra o jag är 15 år o har inte så mkt pengar. Jag preparerar vattnet med torv och har ett ganska mjukt vatten.
jag har kört med artemia/infusorier till riktit små yngel tex. kampfisk som jag glömde nämna ovan.
#6 - 7 oktober 2004 17:07
Det finns nog skäl varför det fortfarande mest är vildfångade kardinaltetror i affärerna...
Pröva odla enklare tetror - sedan kan man ju alltid försöka sej på kardinaltetror - men det är ett <b>projekt</b>
#7 - 7 oktober 2004 17:09
Okej.. vilka är lätta att odla förutom neon?
#8 - 7 oktober 2004 17:11
Ursprungligen skickat av mattias89

Okej.. vilka är lätta att odla förutom neon?

Inte ens neon är lättodlade - that's my point...
Här har du mer info om vilka som är lätta eller ej:
http://www.akvariet.tripnet.se/odling/tetravalor.html
#9 - 7 oktober 2004 17:13
Okej... vet du non tetra som inte är fullt så svårodlad då?
#10 - 7 oktober 2004 17:14
Se ovan: lättast till svårast är B-S-G-E
#11 - 7 oktober 2004 17:16
Oh.. sorry missade d...
#12 - 7 oktober 2004 17:18
OK tack för hjälpen
#13 - 7 oktober 2004 17:20
Ciklider liksom odlar sej själva.
Levandefödare - just add water.
Tetror - lite trixigare.
Lätt tetra enligt mej - Kejsartetra - men inte så proliferativ...
Glödbandstetra - bra övningstetra jag fick nästan 600 vid ett försök (se artikel på min hemsida).
Men gör gärna ett försök att odla tetror...
#14 - 7 oktober 2004 17:45
Tetror som har lekt i mina akvarier ( utan att jag gjort något speciellt ) är Pristellatetra och Briljanttetra...
Den sistnämnda kan dock vara dyr i inköp men det är väldigt lätt att se skillnad på könen.
#15 - 7 oktober 2004 18:02
Koppartertor är väldigt lätta att odla.
#16 - 7 oktober 2004 19:11
Odlingskampanjen är ganska fiffig tycker jag. Om man huvudsakligen ställer frågor i detta forum bör man sikta på Brons-fiskar, om man huvudsakligen svarar på frågor här kan man gott försöka sig på Silver eller Guld.
#17 - 7 oktober 2004 19:14
Erfarenheter är bra att ha när man ger sej på guld...
Kejsartetran är silver (även om jag tycker den är brons)
Glödbandstetran är brons (även om vi[?] tycker den är silver)
#18 - 9 oktober 2004 18:45
Odlingsvalörerna är lite "trixiga"
Jag försökte seriöst att odla Kardinaltetran vid ett flertal tillfällen, mao.Osmosvatten,sänkt pH,torvfiltrering.Men icke.
Varje gång jag avbröt lekförsöket,(efter 4 dagar),och satte tillbaks lekgruppen i deras vanliga akvarium så lekte de !
Jag fick flera kullar med yngel hos lekgruppen, och sedemera SARF´s Guldmärke !
Det finns lättare Tetror att börja med,tipset är Guldbandstetran, Nannostomus beckfordi, som även den ger Guld i Odlingskampanjen.
MVH
#19 - 9 oktober 2004 18:59
sorgmanteltetror och rosentetror är väl bland dom lättaste tetrorna att odla och föda upp.
#20 - 9 oktober 2004 19:05
Okej... tack för tippsen... men jag har iaf börjat försöka med kardinalerna. Hur beter dem sig när de ska leka? efter sänkt ph, matning med svarta mygg och plantering av lekplanta så har hanen börjat jaga honan lite och "puffar" henne vid analöppningen där äggledaren ska komma ut. Hon verkar inte ta skada av det utan fortsätter bara simma runt. Kan tillägga att jag inte har något ljus på akvariet utan ljuset de får kommer från mitt stora som står brecis bredvid, datorn och tvn.
#21 - 9 oktober 2004 19:06
Har oxå så där thefärgat vatten.
#22 - 10 oktober 2004 09:24
Synd att du bara får motfrågor och en massa rap om valörer istället för konkreta tips.

Jag som växtakvarist kan ingenting om odling men har med ett halvt öra lyssnat på föreläsningar i föreningen. Jag har för mig att tricket med kardinaler är att man som vanligt matar som fan tills honorna är kanonrunda och sedan sätter man ett potentiellt par i en balja med surt och mjukt vatten (regnvatten/smältvatten kanske?) i en kolsvart garderob med någon form av nät som förhindrar att föräldrarna kommer åt dom. Låt stå och kolla varje dag efter rom.

Yngelvård är jag inge vidare på så vi får se om någon kommer med tips på vad du ska mata småttningarna med.
#23 - 10 oktober 2004 09:33
Google ger exaktare tips. Googla på
Paracheirodon axelrodi breeding

"The pair should be selected when about a year in age. Separate the pair and condition them on insect larvae and crustaceans. Use a 20" (50 cm) or 10 gallon (38 L) tank for breeding. Its water properties should be as follows: a <b>pH of 5.5</b>, a water <b>hardness of 0-2 dH</b>, and a temperature around 82°F (<b>28°C</b>). Provide a great deal of fine leafed plants to serve as spawning substrates and use <b>no light</b>. <b>The female will spawn in the evening</b>, laying about 500 eggs which fall to the gravel and into plants. <b>The pair should be removed after spawning</b>. <b>The eggs hatch in 24 hours and the fry are free-swimming five days later</b>. <b>The tiny young are difficult to raise. Start feeding the fry with paramecia</b>. Later the fry can be fed on Brine Shrimp nauplii. Frequent partial water changes should be made."
#24 - 10 oktober 2004 09:36
En googling på Paramecia gav:
http://members.optushome.com.au/chelmon/Paramecia.htm

Dvs torka ett bananskal på ett element och stoppa några bitar i ett burk med vatten så borde du kunna få fram en infusoriekultur.
#25 - 10 oktober 2004 09:44
Ursprungligen skickat av defdac

Synd att du bara får motfrågor och en massa rap om valörer istället för konkreta tips.

Jag som växtakvarist kan ingenting om odling men har med ett halvt öra lyssnat på föreläsningar i föreningen...

Yngelvård är jag inge vidare på...

Jag tror nog jag känner mej en smula förlämpad av ditt kringsnack.
Motfrågor är väl en allt mer gänge pedagogik.
En massa rap om valörer illustrerar väl en bild av svårighetsgraden av odlingen i det här fallet...
Jag tror fortfarande att man kan lära sej en hel del om att odla tetror om först väljer en enklare art och på så sätt samlar erfarenheter som är bra att ha med sej när man siktar om inte mot stjärnorna så i alla fall ganska högt. Risken att det går snett tror jag är ganska stor annars. Det är underbyggt av mina praktiska erfarenheter av fiskodling
#26 - 10 oktober 2004 09:47
Jag tyckte att Defdac hade MYCKET goda själ att skriva så som han gjorde. Har följt tråden och vill nog säga att det är lite nedlåtande attityd mot Mattias89 istället för ett positivt stöd för att han ska nå det mål han vill nå.

Men jag är som du eriktur; säger min åsikt.
#27 - 10 oktober 2004 09:52
Ursprungligen skickat av defdac

En googling på Paramecia gav:

http://members.optushome.com.au/chelmon/Paramecia.htm

Dvs torka ett bananskal på ett element och stoppa några bitar i ett burk med vatten så borde du kunna få fram en infusoriekultur.

Skitenkelt va... Och hur många gånger har jag inte försökt detta och aldrig lyckats trots ingående instruktioner från en storodlare...
Det går inte bara att googla sej fram till att bli en duktig odlare...
Du missar dessutom en del bra artiklar om toffeldjur och odling av dessa som skrivits av svenska odlare
#28 - 10 oktober 2004 09:52
Jag har 50 citrontetror i mitt 720, och de håller på att leka just nu.
#29 - 10 oktober 2004 09:58
Ursprungligen skickat av Marie J

Jag tyckte att Defdac hade MYCKET goda själ att skriva så som han gjorde.

DEFDAC kunde mycket väl låtit bli de smått förolämpande tonen du tycker han hade MYCKET goda skäl till...
#30 - 10 oktober 2004 10:01

En massa rap om valörer illustrerar väl en bild av svårighetsgraden av odlingen i det här fallet...

Det sämsta en lärare kan göra är att berätta hur svårt något är innan den lär ut det. En viss liten klick blir eggade av det, men den stora massan ger upp med en gång. Very bad idea.

Att något är svårt sitter bara i huvudet. Finns viljan så lyckas man, förr eller senare.
#31 - 10 oktober 2004 10:04
Tack för alla tips... det sägs oxå att kardinaler är väldigt känsliga fiskar men jag har haft sonna i 8-9 år och de har klarat alla nybörjarfel som man kan komma på tror jag. Det är inte många kardinaler som har dött för mig genom åren och jag har fortfarande kvar ett par riktit stora honor från mitt första stim. Så eftersom känsligheten är överdriven enligt mig så kanske odlingssvårigheten är det oxå... det är så ja har tänkt när ja började det lilla projektet och det skadar ju aldrig att fösöka lr hur? :)
#32 - 10 oktober 2004 10:04
Säger vara det; jantelagen. Du har stor kunskap inom många områden men förmedlar den lite plumpt ibland, det blir lite negativ och nedlåtande ton istället för en posetiv. Man ska inspirera kunskapssökande!
#33 - 10 oktober 2004 10:06

Så eftersom känsligheten är överdriven enligt mig så kanske odlingssvårigheten är det oxå... det är så ja har tänkt när ja började det lilla projektet och det skadar ju aldrig att fösöka lr hur? :)

Mycket bra inställning mattias. Jag tycker absolut du ska testa, du har ju ingenting att förlora på det. Du vinner bara en massa erfarenhet.
Kjell Fohrman
Administrator
#34 - 10 oktober 2004 10:09
Jag har aldrig odlat kardinaler så jag kan inte heller ge några råd förutom att uppenbarligen är mycket svårodlade. Detta är anledningen till 99,99% av de som säljs idag är VF eftersom inte ens superproffsodlare klarar av att odla dom i någon större skala.
Så om man inte har stor erfarenhet så håller jag nog med i rekommendationen om att börja med lite lättare arter.

Men ibland kan ju också det svåra vara lätt om man bara gör rätt
Så här står det ovan
" Jag har för mig att tricket med kardinaler är att man som vanligt matar som fan tills honorna är kanonrunda och sedan sätter man ett potentiellt par i en balja med surt och mjukt vatten (regnvatten/smältvatten kanske?) i en kolsvart garderob med någon form av nät som förhindrar att föräldrarna kommer åt dom. Låt stå och kolla varje dag efter rom.
Yngelvård är jag inge vidare på så vi får se om någon kommer med tips på vad du ska mata småttningarna med."
det är säkert så att detta stämmer i de allra flesta fall men jag kan bara inte låta bli att kommentera det lite.
Jag har faktiskt träffat en person som har odlat kardinaltetra i lite större skala (kanske 1000 om året eller nåt sånt).
Han "odlade" dom i ett vanligt sällskapsakvarium (ca. 200 liter) på Öland. På Öland är vattnet extremt hårt och har ett högt pH. I karet fanns gott om javamossa och sisådär varannan till vartredje månad så tömde han ner karet och plockade ut alla kardinaler utom ett 30-tal som fick vara kvar. Inget speciellt yngefoder användes överhuvudtaget.

det sägs oxå att kardinaler är väldigt känsliga fiskar

De är bara känsliga under den första tiden - har de väl acklimatiserat sig så är de snarare rejält tåliga.
#35 - 10 oktober 2004 10:10
Att en fisk inte är särskillt känslig behöver inte betyda att den därmed är lättodlad - försök om du vill eller pröva dej fram med något enklare först och få erfarenheter.
När det gäller killis är det nästan ett måste att skaffa sej erfarenheter av lättare arter först eftersom fiskarna inte är långlivade så misstagen därmed blir fatala.
OK misslyckas man med kardinaltetror så är det väl bara att gå in på närmaste affär och köpa nya när de gamla tagit slut.
#36 - 10 oktober 2004 10:13

Jag har faktiskt träffat en person som har odlat kardinaltetra i lite större skala (kanske 1000 om året eller nåt sånt).

Han "odlade" dom i ett vanligt sällskapsakvarium (ca. 200 liter) på Öland. På Öland är vattnet extremt hårt och har ett högt pH. I karet fanns gott om javamossa och sisådär varannan till vartredje månad så tömde han ner karet och plockade ut alla kardinaler utom ett 30-tal som fick vara kvar. Inget speciellt yngefoder användes överhuvudtaget.

Exakt. Och var det inte någon som odlade dom i en te-kopp (Pinter?), fast det kanske var neontetror.
#37 - 10 oktober 2004 10:25
Dock tror jag inte på receptet ovan att det går särskillt bra att odla sin kardinaltetror i extremt hårt vatten i en tekopp...
#38 - 10 oktober 2004 10:25
Erikthur: Jag sa inte det utan jag sa att eftersom känsligheten är överdriven så kanske odlingssvårigheten är överdriven oxå?
Vi fick ju ett väldigt bra exempel på det ovan av kjell. Man kanske bara ska ha tur helt enkelt?:p
#39 - 10 oktober 2004 10:28
Igen erikthur måste du läsa noggrannare. Han hade odlat dem i en thekopp, men det står inte något om hårdheten.
#40 - 10 oktober 2004 10:28
Jag tycker nog det Kjell skrev stöder min uppfattning att kardinaltetror är svåra men att ibland trotsar fiskarnas naturliga drift detta.
Egentligen borde väl alla akvariefiskar fortsätta att fortplanta sej ohämmat precis som de gör uti det vilda.
Att de inte gör det borde skicka oss en tankeställare...
#41 - 10 oktober 2004 10:30
Ursprungligen skickat av mattias89

Igen erikthur måste du läsa noggrannare. Han hade odlat dem i en thekopp, men det står inte något om hårdheten.

Jag slog bara ihop de två erfarenheterna - och nej det var inte kardinaltetror som Helmut odlade i tekoppen vad jag kan minnas.
Kjell Fohrman
Administrator
#42 - 10 oktober 2004 10:42
Och var det inte någon som odlade dom i en te-kopp (Pinter?), fast det kanske var neontetror.

Har för mig att det var ett grogglas, jag vet att det handlade om kardinalFISK och inte kardinaltetror och det är en jäkla skilland det. Det sas för övrigt också på skämt för att påvisa hur enkel kardinalfisken var att odla, inte som en rekommenderar metod.

Annons